سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
۰
پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۰

چرا مسائل کلان در حوزه آب، حل نشده باقی مانده‌اند؟

در نشست "مسائل و چالش­‌های آب کشور و راهکارهای مبتنی بر آمایش سرزمین" به بررسی دلایل وجود مشکلات کلان در حوزه آب کشور پرداخته شد و سیاست‌های سند ملی آمایش سرزمین در این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت.
چرا مسائل کلان در حوزه آب، حل نشده باقی مانده‌اند؟
به گزارش توليد ايرانی ؛      هفتاد و یکمین نشست از سری نشست‌های هفتگی علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان «مسائل و چالش­‌های آب کشور و راهکارهای مبتنی بر آمایش سرزمین» روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست سید محمد شفیعی؛ مدیر کل دفتر آموزش مرکز پژوهش­‌های توسعه و آینده‌نگری، مهندس جعفر غفاری شیروان، صاحب نظر و مدیر کل اسبق دفتر امور منابع آب سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر محمد همت، عضو هیئت علمی دانشگاه و مسئول مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط زیست و دکتر محسن ابراهیمی خوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و پژوهشگر حوزه آمایش، حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه سید محمد شفیعی؛ مدیر کل دفتر آموزش مرکز پژوهش­‌های توسعه و آینده‌نگری در خصوص این نشست گفت: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان و همچنین روند جهانی تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب در دسترس، توجه به این موضوعات به عنوان مسائلی کلیدی، بسیار ضروری است.

وی افزود: این اهمیت زمانی دو چندان می شود که این منبع به عنوان پیشران بر سایر فعالیت‌ها مانند جمعیت، سکونت و فعالیت نیز اثرگذار است و عدم مدیریت صحیح ملی و فرا ملی در هم‌کنش با عوامل طبیعی باعث ایجاد چالش‌های انسانی و مخاطرات طبیعی می‌شود.

در ادامه این نشست ابراهیمی خوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به بررسی تاثیرات منطقه‌ای برنامه‌های مهار آب کشورهای همسایه در حوضه‌های مشترک مرزی اشاره کرد و با بیان این که مهار آب‌های حوضه دجله و فرات یک تهدید اکوسیستم خلیج فارس محسوب می‌شود، گفت: تالاب‌های منطقه میان رودان قبل از خشک شدن به عنوان یک سیستم تصفیه آب طبیعی برای آب رودخانه‌های فرات و دجله عمل می‌کردند و در واقع نقش فیلتر کردن آب قبل از تخلیه به خلیج فارس را بر عهده داشتند.

وی در خصوص راهبردها و سیاست‌های سند ملی آمایش سرزمین توضیح داد: بسترسازی و رایزنی برای عقد پیمان‌های سیاسی و اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و محیط زیستی با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای ذی‌نفع در حوضه‌های آبریز مشترک و همچنین فعال سازی دیپلماسی آب در صفحه های مشترک آبریز مرزی با اولویت حوضه های مشترک مرزهای شرق و غرب، انعقاد و پیمان های منطقه ای محیط زیستی به ویژه برای مهار و کنترل کانون‌های گرد وغبار، تنها چند مورد از این سیاست‌ها هستند.

در ادامه محمد همت، عضو هیئت علمی دانشگاه و مسئول مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط زیست، با نگاهی به مسائل کلان آب کشور گفت: استفاده نکردن از فناوری‌ها و دانش روز در بخش آب، عدم حکمرانی مطلوب برای مدیریت به‌هم پیوسته و بهره‌برداری اصولی از منابع آب کشور، مشکلات در تاسیسات آبی کشور، نداشتن رویکرد اقتصادی آب، برداشت و استحصال بی‌رویه آب از منابع زیر زمینی از جمله مسائلی هستند که باعث شده‌اند که مسائل کلان آب کشور، حل نشده باقی بمانند.
در ادامه نشست نیز چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه های کارشناسانه و فنی خود پرداختند.

بنابر اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، این مرکز با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به دنبال فراهم کردن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحب نظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و دریافت دیدگاه های متنوع صاحب نظران است.
کد مطلب: 34292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *