شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۵

متضرر اصلی کاهش تولید نفت ایران چه کسانی هستند؟

رساندن تولید نفت ایران به صفر یا تحریم کامل نفت ایران اگر قابل انجام بود، پیش از این دولت های دیگر آمریکا آن را به کار می بستند اما حقیقت این است که در سال های اخیر در کنار اینکه وابستگی ایران به فروش نفت کم دشه، وابستگی دنیا به خرید نفت ایران بسیار زیاد شده است.
متضرر اصلی کاهش تولید نفت ایران چه کسانی هستند؟
توليد ايرانی: «به صفر رساندن صادرات نفت ایران»؛ خوابی که ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای ایران دیده است؛ بعد از خروج آمریکا از برجام در نیمه های اردیبهشت ماه و خروج برخی از شرکت های سرمایه گذاری غربی از ایران، شرکت های نفتی هم مسیر رفتن از ایران را در پیش گرفتند.
خروج توتال و اکسنس از ایران به خاطر وضع تحریم های جدید علیه ایران، باعش شد تا ترامپ خیال کند می تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند؛ در همین راستا واشنگتن تلاش می کند طی ماه های آینده و پیش از بازگشت بخش دوم تحریم های فراگیر آمریکا در ۴ نوامبر آینده یعنی 13 آبان ماه سال جاری که بخش های انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می دهد، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
 
صفر شدن صادرات نفتی ایران و شکست آمریکا در اولین گام
در شرایطی که طی ماه های گذشته به خاطر مشکلات داخلی برخی از کشورها، میزان تولید نفت دنیا از سوی کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا کرده بود، قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرد و همین موضوع عصبانیت ترامپ را به دنبال داشت؛ وی در سلسله توئیتهایی از اوپک خواست تا قیمت نفت را هر چه سریعتر کاهش دهد.
جنجال ها در اوپک بالا گرفت و علیرغم میل باطنی ترامپ و عربستان کاهش تولید نفت باقی ماند و قرار شد کشورهایی که تولید نفت خود را بیشتر از حد معمول کاهش داده بودند، تولید خود را افزایش دهند.
در همین راستا قیمت نفت تغییر چندانی نکرد و ترامپ از عدم کاهش قیمت نفت بسیار عصبانی شد؛ عربستان هم از جمله کشورهایی بود که تمایل زیادی به تولید نفت به جای کشورهای کم کار داشت.
آنچه که مشخص است نه تنها عربستان بلکه هیچ کشوری نمی تواند عرضه روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران را جایگزین کنند.
 
افزایش بی سابقه قیمت نفت با حذف نفت ایران
این روزها بحث تحریم نفت ایران و به صفر رساندن صادرات آن مورد توجه مراکز پژوهشی بوده است و هشدار دادند این اقدام، بهای نفت را تا 150 دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد.
افزایش قیمت نفت اگرچه مطابق میل و خواست عربستان و چند کشور دیگر بوده اما نگرانی ترامپ از این جهت بسیار بالاتر می رود؛ در سال های اخیر بحران های اقتصادی گسترده در آمریکا مردم آن را با چالش های زیادی مواجه کرده است و ترامپ هرگز زیر بار نفت 150 دلاری نخواهد رفت.
طی روزهای اخیر اعلام رویکرد آمریکا مبنی  بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران موجب التهابات و نوساناتی در بازار جهانی نفت شده است. قیمت نفت برنت به مرز ۸۰ دلار رسید و قیمت نفت سبک تگزاس تا مرز ۷۵ دلار در هر بشکه بالا رفت.
بعد از این اظهارات بانک آمریکایی مریل لینچ هم اعلام کرد تحریم نفت ایران می‌تواند قیمت نفت را  به بالای ۹۰ دلار برساند و این موضوع برای اقتصاد آمریکا عواقب بسیار وحشتناکی ار به دنبال خواهد داشت.
 
فشار به ذخایر نفتی عربستان و آسیب به زیرساخت‌ها
به صفر رساندن فروش نفت ایران موضوعی است که آمریکا با تکیه بر عربستان روی آن حساب کرده است؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه سی‌ام ژوئن، اعلام کرده بود که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی پذیرفته که تولید نفت خام این کشور را به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اما این سوال مطرح است که آیا عربستان سعودی بدون استفاده از ذخایر استراتژیک خود، می تواند تولید نفت خام خود را ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد؟
نکته مهم این است در صورت افزایش تولید ۲ میلیون بشکه ای توسط عربستان، این کشور مقررات اوپک اوپک را نقض کرده و اگر هر کشوری به هر میزان که بخواهد نفت تولید کند شرایط انرژی دنیا را به هم می ریزند.
ترامپ به عربستان دستور داده است که «تولید را بالا ببرید، زیرا من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنم»؛ این اظهارات اگرچه با سکوت عربستان همراه شده اما آنها می دانند پشت پرده این ادبیات دوشیدن عربستان توسط آمریکاست.
سعودی ها خوب می دانند که آمریکا تا جایی که نفت عربستان پاسخگو باشد از آنها حمایت کرده و انقضای عربستان همزمان با پایان یافتن نفت آنها به پایان می رسد.
عملا عربستان سعودی ظرفیت و توان جبران تحریم نفتی ایران را ندارد. عربستان‌سعودی به سختی می‌تواند تولید نفت خود را در سال جاری در سطح ۱۱ میلیون بشکه در روز نگه دارد. «گری راس»، کارشناس مؤسسه اس‌ان‌پی‌گلوبال، معتقد است: «تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز به معنای فشار بیش از حد به ساختار نفتی عربستان است.»
 
افزایش تقاضای جهان برای نفت؛ مخالفت چین، ترکیه، کره و هند با آمریکا
آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود برآورد کرده است که تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۹ به  نسبت سال ۲۰۱۸ به میزان ۴‚۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اما این مساله اگر همراه با به صفر رسیدن تولید نفت ایران باشد، مشکلات زیادی برای انرژی دنیا به وجود خواهد آورد.
سایت بلومبرگ خبر از درخواست آمریکا از ژاپن مبنی بر توقف خرید نفت از ایران داده است؛ اما این تقاضا هنوز مورد قبول واقع نشده است؛ ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا است. این کشور روزانه بیش از ۱۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ۵ درصد نیاز ژاپن به نفت را تامین می‌کند.
ژاپن هنوز رسما تصمیمی در زمینه توقف واردات نفت از ایران اتخاذ نکرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ژاپن پیش از تصمیم‌‌گیری در این زمینه، به واکنش دیگر واردکنندگان نفت از ایران در آسیا نیز توجه خواهد کرد.
کره‌جنوبی، چین و هند از دیگر کشورهای بزرگ آسیایی هستند که بخشی از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می‌کنند.
یک مقام مسئول وزارت امور خارجه آمریکا هفته پیش اعلام کرد که کشورهای خریدار نفت ایران باید خود را آماده کنند  که قبل از ماه نوامبرآینده، تمامی واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. درهمین حال، هیات های آمریکایی راهی کشورهای عمده خریدار نفت ایران شدند تا در زمینه توقف خرید نفت ایران با این کشورها مذاکره کنند. در همین حال، اکثریت کشورهای خریدار نفت ایران به جز چین و ترکیه اعلام کرده اند که خرید نفت از ایران را کاهش خواهند داد.
 
تقابل ایران با مسدود شدن دو تنگه هرمز و باب المندب
سخنان قاطع و معنادار رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، به خوبی به این سوال جواب می‌دهد؛ مسیری که دونالد ترامپ برای تحریم نفت ایران در پیش گرفته، مسیر همواری نیست و با سیاست دستوری نمی‌توان جهت‌گیری سیاسی را در دوران نظم چندجانبه‌گرایی مشخص کرد. 
حسن روحانی دوشنبه هفته گذشته در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس، اظهار کرد: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»
طی روزهای گذشته نیز نا امن شدن تنگه باب المندب منجر به کاهش صادرات نفت عربستان شده و تردد نفتکش های عربستانی با دردرسر مواجه شده است؛ از طرف دیگر ایران آمادگی دارد تا نگه هرمز را به روی نفتکش های عربستانی ببندد.
 با این روند چالش نفت دنیا جدی تر خواهد شد و شمشیر تحریم نفتی ایران به گردن دنیا به ویژه عربستان و آمریکا نزدیک تر شود. عربستان فراموش کرده است که تنها راه عبور نفت کش های آنها از باب المندب و تنگه هرمز است.

 
باید توجه داشت رساندن تولید نفت ایران به صفر یا تحریم کامل نفت ایران اگر قابل انجام بود، پیش از این دولت های دیگر آمریکا آن را به کار می بستند اما حقیقت این است که در سال های اخیر در کنار اینکه وابستگی ایران به فروش نفت کم دشه، وابستگی دنیا به خرید نفت ایران بسیار زیاد شده است.
عربستان سعودی هم که تا کنون با طناب پوسیده ترامپ در چاه رفته از این به بعد خوب می داند که ادامه سیاست های نفتی آمریکا بیشتر  از هر زمانی به این کسور ضربه می زند چرا که تمامی صنعت عربستان وابسته به نفت بوده و از طرف دیگر با فشار های زیاد آمریکا نفت عربستان رو به زوال است.
از طرف دیگر افزایش و رونق صنعت در دنیا منجر به افزایش مصرف نفت در دنیا شده است و در این زمان کنار گذاشتن نفت ایران برای کشورهای دنیا غیر ممکن است و آنها را به سمت مشکلات بیشتری سوق می دهد. شوک نفتی حاصل از کاهش 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز برای دنیا قطعاً شوک بزرگی است که هیچ کشوری زیر بار این اتفاق نخواهد رفت.
کد مطلب: 3392
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *