جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲

کمپانیهای خارجی از صدور پرفورمای قطعات طفره رفتند/ مسیر واردات تغییر کرد+عکس

بر اساس اطلاعات موجود، برخی کمپانیهای بزرگ صادرکننده قطعات در هفته های اخیر از صدور پیش فاکتور برای شرکتهای ایرانی خودداری کرده اند و به همین دلیل شرکتهای داخلی مسیر واردات کالا را تغییر داده اند.
کمپانیهای خارجی از صدور پرفورمای قطعات طفره رفتند/ مسیر واردات تغییر کرد+عکس
توليد ايرانی: در حالی که در رسانه ها به صورت گسترده مساله تامین ارز کالاهای وارداتی مورد توجه قرار گرفته است به نظر می‌رسد بعد از التهابات اولیه و شناسایی چالشهای سیاست جدید ارزی دولت رفته رفته چالشهای قدیمی کم رنگ تر و مشکلات جدیدی برای تولید کنندگان واقعی ایجاد شده است.
 
بر اساس سیاست جدید ارزی دولت، کالاهای اساسی با ارزهای حاصل از صادرات مواد نفتی تامین خواهد شد، همچنین در گروه دو کالایی عمدتا قطعات مصرفی کارخانجات قرار گرفته اند که قرار است ارز مورد نیاز این دست کارخانجات از طریق سامانه نیما و ارز حاصل از صادرات پتروشیمیها با نرخ 4200 تومان تامین شود. اطلاعات موجود نشان میدهد رفته رفته سیاست جدید ارزی دولت سرو شکل مناسب خود را پیدا کرده و مشتریان واقعی ارز بانکی و سامانه نیما نیز در حال شناسایی شدن هستند تا تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

یکی از تولید کنندگان بزرگ کشور در این خصوص میگوید، در حال حاضر مشکلی از باب دریافت ارز برای کالاهای گروه دو وجود ندارد و بر خلاف ادعاهای مطرح شده روندهای وارداتی با چالشهای بزرگ رو به رو نیست. ظاهرا سخت گیری بانک مرکزی برای برخی واردکنندگان به دلیل کاهش تخلفات در این زمینه میباشد و تولید کنندگان واقعی مشکل جدی برای دریافت ارز ندارند.

این در حالی است که اخیرا برخی شرکتهای بزرگ خارجی که تامین قطعات و مواد اولیه برای مونتاژ کالا در داخل از سوی آنها انجام میشود در صدور پرفورما یا پیش فاکتور برای طرف ایرانی سنگ اندازی کرده‌اند. گفتنی است، پیش فاکتور برای ثبت سفارش واردات الزامی است و یکی از مراحل اولیه واردات کالا و قطعات میباشد. ظاهرا شرکتهای ایرانی نیز روشهایی را برای عبور از این چالش در دستور کار خود قرار داده اند اما به هر حال باید این نکته نیز در مذاکرات با طرفهای حاضر در برجام مورد توجه قرار گیرد تا تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کشور با چالش رو به رو نشود.
 
کد مطلب: 3365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *