چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۴

احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود با تحریم های نفتی روسیه

محققان ریستاد انرژی می‌گویند اگر تحریم های نفتی علیه روسیه به اجماع برسد احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود در سه ماهه چهارم سال 2022 و عبور قیمت از 240 دلار در هربشکه محتمل است.
احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود با تحریم های نفتی روسیه
به گزارش توليد ايرانی ؛      به نقل از راشاتودی، محققان ریستاد انرژی مستقر در نروژ هشدار دادند اگر کشورهای غربی در تحریم انرژی روسیه از آمریکا پیروی کنند، قیمت نفت ممکن است به 240 دلار در هر بشکه یا تقریباً دو برابر سطح فعلی برسد.

تحلیلگران در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اگر کشورهای غربی بیشتری به آمریکا در تحمیل تحریم‌های نفتی روسیه بپیوندند، این حفره 4.3 میلیون بشکه در روز در بازار ایجاد می‌کند که به سادگی نمی‌توان آن را به سرعت از سایر منابع عرضه جایگزین کرد.»

آنها پیش بینی می کنند: اگر صادرات 4.3 میلیون بشکه ای نفت روسیه توسط غرب تا آوریل 2022 متوقف شود و چین و هند حجم واردات خود را هم تغییر ندهند، قیمت نفت برنت تا تابستان 2022 به 240 دلار در هر بشکه خواهد رسید. 
تحلیلگران هشدار دادند تداوم تحریم های نفتی روسیه می تواند بزرگترین کمبود عرضه نفت از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1990 را ایجاد کند که قیمت نفت آن زمان دو برابر شده بود.
در حقیقت پیش‌بینی تحلیلگران از قیمت، تقریباً دو برابر بالاترین قیمت نفت در ژوئیه 2008 است زمانی که قیمت هر بشکه نفت خام 147.27 دلار بود. به گفته تحلیلگران، اقدامات متقابلی برای افزایش عرضه و ایجاد تعادل در بازار ضروری است، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا اجرایی شود.
*احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود در سه ماهه چهارم سال 2022

کارشناسان ریستاد می گویند: همچنین، اگر قیمت نفت به همان اندازه ای که پیش بینی می شود افزایش یابد،  «احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود در سه ماهه چهارم سال 2022 زیاد است.»
شاخص جهانی نفت خام برنت پس از آنکه اوایل روز دوشنبه برای اولین بار در 14 سال گذشته از این آستانه عبور کرد و به 139 دلار در هر بشکه رسید، روز چهارشنبه از مرز 130 دلار در هر بشکه گذشت. با این حال، این رالی تا ساعت 15:00 به وقت گرینویچ کاهش یافت و برنت با قیمت 122 دلار در هر بشکه و معیار وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) حدود 118 دلار در هر بشکه معامله شد.

افزایش قیمت نفت از ماه گذشته زمانی آغاز شد که تعدادی از کشورهای غربی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، روسیه را تحریم کردند. در جدیدترین تحول، واشنگتن روز سه شنبه اعلام کرد که صادرات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع خواهد کرد. بازیگران بازار نگرانند که متحدان ایالات متحده محدودیت های مشابهی را در روزهای آینده اعمال کنند.

کارشناسان می گویند آمریکا 3 درصد و انگلیس حدود 8 درصد از نفتشان را از روسیه وارد می کنند و منع واردات آنها در حقیقت اقدام نمایشی است اما نیمی از نفت روسیه به سمت اروپا می رود که آنها بیشتر در معرض آسیب های قطع واردات قرار می گیرند.

آنها می گویند قطع واردات گاز نفت و گاز اروپا از روسیه به این زودی امکان پذیر نیست و در خوش بینانه ترین  حالت 8 سال زمان خواهد برد. پیش بینی شده است که قطع واردات نفت و گاز از روسیه فشار تورمی شدیدی روی کشورهای اروپایی و آمریکا ایجاد کند.

کشورهای گروه 7 نیز امروز گرد هم آمده اند تا امکان کاهش وابستگی و نحوه آن را بر انرژی روسیه بررسی کنند.
 
کد مطلب: 33498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *