جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱

افشاگری ناقص وزیر از واردکنندگان غیر قانونی خودرو

مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق پوشاک در سال حدود 2 ونیم میلیارد دلار از مسیر های موجود برآورد شده است.
افشاگری ناقص وزیر از واردکنندگان غیر قانونی خودرو
توليد ايرانی:تشریح اختلاف آماری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت و معدن و تجارت در مورد قاچاق پوشاک پرداخت و شیوه اشتباه محاسباتی وزارت صمت را در این زمینه واشکافی کرد.
وزارت صنعت معدن و تجارت نباید به به آمار های WTO  و یونیدو  استناد کند
علت  اختلاف آماری قاچاق پوشاک بین دستگاه های ذی ربط چیست؟
 موسی‌زاده : منبع استفاده از آمارهای وزارت صنعت ،معدن و تجارت با ستاد مبارزه کالا و ارز  در این زمینه با یکدیگر متفاوت است و همین امرباعث تفاوت آمار ها شده است.
 مبنای اعلام آمار وزارت صنعت ،معدن و تجارت میزان صادرات بین‌المللی است یعنی آماری که کشورهای خارجی به عنوان صادرات خود در این مورد اعلام می کنند  را مورد استناد قرار می دهد. در حالی که محاسبه مابه‌تفاوت مقدار ارسال پوشاک دیگر کشورهای خارجی و مقداری که در آمار گمرکات به ثبت رسیده است شیوه مناسبی نیست.
 وزارت صنعت معدن و تجارت در ارائه احصاهای خود به آمار   WTO (سازمان توسعه تجارت جهانی)  و یونیدو ( سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) که به هر کشور در حال توسعه و تحت پوشش اختصاص می دهد، استناد می کند.
 طبق آمار منتشره شده در سال 2016 ( سال 95 هجری شمسی) هزار و 400 میلیون دلار پوشاک به ایران فرستاده شده  در حالی که در گمرکات ایران واردات  61.3 میلیون دلار به ثبت رسیده است.
61 مورد از این آمار ثبت شده است،  یعنی یک اختلاف آماری یک میلیون دلاری پوشاک وارد ایران نشده و همین عدد مبنای اعلام مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفته است.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اختلاف آماری موجود تحلیل قانع کننده ای دارد
با وجود این اختلاف آماری باید به کدام یک از آمار ها استناد کرد؟
 موسی‌زاده : وجود اختلاف آماری باعث شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت این اختلاف آماری را قاچاق بیان کند در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحلیل دیگری برای این اختلاف آماری دارد.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطابق ماده 16 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،مرجع رسمی اعلام قاچاق است و دستگاه‌هایی همچون گمرک، نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و در مجموع 24 دستگاه در اعلام آمار و تحلیل قاچاق همکاری دارند بنابراین دقیق‌ترین آمار نزد این ستاد است.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکاف آماری میان عرضه و تقاضا موجود در بازار را ارزیابی می کند یعنی با احتساب میزان صادرات دوخت های ایرانی و بخشی از نیاز کشور که به وسیله تولیدکنندگان داخلی تامین می شود، میزان مصرف را می‌سنجند.
 
کد مطلب: 3312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *