جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷

احتکار کالا در گاوداری و مرغداری!

رئیس اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی، سراها و سردخانه‌ها با بیان اینکه به دلیل کاهش عرضه میوه نسبت به تقاضا، احتکار میوه به مقرون صرفه نیست، گفت: محتکران کالا، گاوداری، مرغداری و انبارهای علوفه را برای احتکار انتخاب می‌کنند.
احتکار کالا در گاوداری و مرغداری!
توليد ايرانی: در چند روز گذشته قیمت بسیاری از میوه ها روند صعودی به خود گرفته و فروشندگان میوه در سطح شهر دلیل این موضوع را سرمازدگی باغ های میوه عنوان می کننند.

یکی از بهترین روش های اطلاع از صحت این گفته ها بررسی آمار و اطلاعات سردخانه‌هاست؛ زیرا در بسیاری از زمان ها صاحبان میوه بخشی از میوه خود را در سردخانه ها نگهداری می کنند تا در زمان مناسب به بازار عرضه کنند. از سوی دیگر برای تنظیم بازار، دولت هر ساله سیب و پرتقال را برای شب عید در سردخانه ها نگهداری می کند.
  قیمت سیب گلاب در بازار به شدت افزایش یافته و سیب درجه یک در سطح شهر کیلویی ۲۴ هزار تومان عرضه می شود؛ قیمتی که با گلابی که به عنوان شاه میوه ها از آن یاد می شد تفاوت هزار تومانی در هر کیلو دارد.

میوه‌ها در انبار و سردخانه نیستند
در کنار بازار آشفته میوه، انبارهای تجاری نیز محلی برای انبار و نگهداری کالاست که در شرایط نابسامان بازار و نوسانات ارزی برخی افراد معتقدند برخی از محصولات در انبارها احتکار می شود و دولت برای جلوگیری از این موضوع با کمک اصناف، سازمان حمایت و تعزیرات برنامه های بازرسی و کنترلی را تهیه و تدوین کرده است. حال جای سوال دارد که آیا میوه و دیگر محصولات که بازار سکه ای دارند، در چند وقت اخیر احتکار شده اند یا خیر؟

در این رابطه سید مهدی کشاورزی - رئیس اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی،سراها و سردخانه ها - به ایسنا گفت: حجم میوه قابل مصرف در حال حاضر کم و این موضوع با گرانی میوه همراه بوده است.

وی دلیل اصلی کاهش حجم میوه در شرایط فعلی را سرمازدگی باغ های میوه دانست و گفت: میزان تقاضا در بازار میوه از عرضه پیشی گرفته است و این در حالی که انبار کردن میوه به صرفه نیست.

احتکار و اختفای میوه و مواد غذایی به صرفه نیست
رئیس اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی، سراها و سردخانه ها در پاسخ به این سوال که با نوسانات قیمت ارز برخی ها به اختفا و احتکار محصولات پرداخته اند، برای جلوگیری از استفاده از واحدهای شما چه تدابیری اتخاذ شده است، بیان کرد: در محصولات خوراکی همچون میوه و مواد غذایی احتکار و اختفا به صرفه نیست، زیرا مشتری برای آن وجود دارد و هزینه نگهداری و خرابی آن نسبت به فروش لحظه ای مواد دارای سود و صرفه اقتصادی نیست.

وی تصریح کرد: شرکت های بزرگ واردات و تولیدی دارای انبارهای اختصاصی هستند که مملو از محصول است که این انبارها زیر نظر اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی، سراها و سردخانه‌ها نیست.

کشاورزی خاطرنشان کرد: اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی، سراها و سردخانه‌ها طبق قانون باید آمار و اطلاعات ۶۰ قلم کالا که در انبارهای خود نگهداری می کنند را به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند که از آن ها می توان به برنج، گندم، تخم مرغ، آهن آلات و لاستیک اشاره کرد و محصولات لوازم خانگی در این لیست جایی ندارد.

انباشت دو ساله خرما در سردخانه‌ها
او در پاسخ به این سوال که اگر کالایی خارج از لیست مورد نظر وزارت صنعت در انبارهای اتحادیه نگهداری شوند، احتکار به حساب می آید؟ گفت: انبار به معنای نگهداری بار است و در شرایط فعلی زمانی که کسی قدرت خرید محصولات را ندارد صاحب کالا محبور به نگهداری محصول می شود و این به معنای احتکار نیست.

وی با اشاره به اینکه به نگهداری هر کالایی احتکار گفته نمی شود، افزود: در زمان فعلی خرما از دو سال قبل در سردخانه ها انبار شده و این موضوع به دلیل آن است که در شرایط فعلی میزان خرید خرما به شدت افت کرده و زمان اوج مصرف خرما نیست؛ پس نمی توان گفت احتکار خرما در بازار صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه دارندگان انبارهای کالای تجارتی، سراها و سردخانه‌ها یادآور شد: باید به معنا و کاربرد کلمات دقت شود. محتکران هیچ گاه انبار های اتحادیه و انبارهای شناخته شده را برای احتکار محصولات خود انتخاب نمی کنند، زیرا در دوره های مشخص انبارهای مورد تائید باید اطلاعات و آمار محصولات موجود در خود را به مراجع ذیصلاح اعلام کنند.
کد مطلب: 3223
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *