يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۷

تفکر داشتن شغل کارمندی باید تغییر کند!

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه با توجه به شرایط امروز بازار کار، افکار جوانان و فارغ التحصیلانی که دنبال مشاغل کارمندی و پشت میز نشینی هستند باید تغییر کند، تاکید کرد: به جای سوق دادن افراد جویای کار به سمت مشاغل کاذب و ناپایدار باید مشاغل خرد و خانگی را رونق دهیم که درآمدزایی و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند.
تفکر داشتن شغل کارمندی باید تغییر کند!
به گزارش توليد ايرانی؛         هادی ابوی ـ در ارزیابی ایجاد مشاغل با سرمایه کم گفت: در حال حاضر مشاغل خرد و خانگی جزو مشاغل کم سرمایه بر به شمار می روند که علاوه بر اینکه می‌توانند به یک شغل برای اعضای خانواده تبدیل شوند، کمک هزینه و ممر درآمد آن خانواده هم باشند.

وی تهیه مربا و ترشیجات در منازل، عروسک سازی، انگشتر سازی، گل آرایی، ساخت انواع ظروف خانگی و دست سازها، سفالگری وانواع صنایع دستی را جزو مشاغل کم سرمایه بر عنوان کرد و گفت: در بحث توانمندسازی کارگران از کمیته امداد وامی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به کارگران داده می‌شد که از طریق آن بتوانند برای خود درآمدزایی و اشتغالزایی  کنند. برخی افراد از طریق این وام خود اشتغالی کرده یا در مشاغل کوچک وخانگی مشغول کار شدند.

ابوی ادامه داد: برای نمونه فردی که در تولید لیوان های سفال و سرامیک از تجربیات و مهارت هایی برخوردار و آموزش‌های لازم را دیده بود و فقط به یک سرمایه نیاز داشت تا بتواند کسب و کاری برای خود راه اندازی کند با وام کمیته امداد توانست ابزار مورد نیاز کار خود را از کوره تا مواد اولیه تهیه کند و ماهانه ۵ تا ۷ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به مزیتهای کسب و کارهای خانگی، تصریح کرد: در قالب اشتغال خانگی هم فرد زندگی خود را اداره می کند و هم اعضای یک خانواده مشغول کار می شوند. شاغل خرد و خانگی از پخت نان و شیرینی پزی گرفته تا بافت اسکاچ، تولید انواع ظروف و پرورش ماهیان زینتی، بازار بسیار خوبی برای جوانان جویای کار است که علاقمند به چنین کسب و کارهایی هستند.

به گفته وی، امروز کشورهایی که حجم گسترده ای از تجارت جهانی را در اختیار گرفتند از ورود به مشاغل خرد و کوچک و خانگی که هزینه تمام شده پایینی دارد، آغاز کرده اند.
این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش جمعیت روستایی مواجه هستیم، اظهار کرد: خالی شدن روستاها به صلاح نیست چون روستاها پشتوانه ما هستند و لذا باید روستاها را بر اساس مزیتهای منطقه ای تقویت کنیم تا به جای خالی شدن از سکنه به رشد و آبادانی و درآمدزایی برسند.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط امروز بازار کار، باید افکار جوانان جویای کار و فارغ التحصیلانی که به دنبال مشاغل کارمندی و پشت میز نشینی هستند، تغییر بدهیم و فرهنگ کار در برخی مشاغل که از تنوع بالایی برخوردارند، نهادینه کنیم.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، در حال حاضر برخی مجموعه ها و دستگاهها مثل جهاد کشاورزی به افراد روستایی کمک کرده و به طور مشارکتی دام زنده در اختیار خانوارها می گذارند تا آن را پرورش دهند و میزان درآمد شاغلان این کسب و کارها حتی به مراتب بیشتر از کسانی است که در مشاغل دیگر اشتغال به کار دارند.

ابوی گفت: امروز پرورش دام سبک یک شغل پر درآمد به شمار می رود که ارزش افزوده بالایی دارد ولی ما به جای رونق این مشاغل تا توانسته ایم مشاغل کاذب و ناپایدار ایجاد کرده ایم و افراد ناچار برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی به این مشاغل روی آورده اند.
کد مطلب: 31967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *