دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۵

درامد - هزینه تامین اجتماعی همخوانی ندارد

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سازمان تامین اجتماعی سالهاست که درآمد و هزینه هایش همخوانی ندارد.
درامد - هزینه تامین اجتماعی همخوانی ندارد
به گزارش توليد ايرانی؛       حسین سلاح ورزی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: دولت‌ها تکالیفی برایش تعریف می‌کنند و از سوی دیگر بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند.
او ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی سالهاست مجبور شده تا دست در جیب کارفرمایانو در قالب خلق مقررات، برگه‌هایی برای کارفرمایان تنظیم کند.
 
حمید رضا غنی آبادی مدیرکل مقررات بانک مرکزی هم در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفتگو محور گفت: به موجب قانون برنامه ششم توسعه سهم صنعت و معدن ۴۰% و سهم کشاورزی ۱۵% از مجموع تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
 
او ادامه داد: در ۸ ماهه آغازین امسال تحقق سهم بخش صنعت و معدن ۳۱% بود و حدود ۷/۵ % هم به بخش کشاورزی تعلق گرفته و البته این اعداد ارقام با آنچه در قانون پیش بینی شده است فاصله دارد.
 
غنی آبادی در خصوص اختلاف عملکرد بانک‌ها نسبت به آنچه در برنامه ششم تدبیر شده است، گفت: هر بانکی عملکرد متفاوتی دارد، مثلا بانک صنعت و معدن تمام تسهیلاتش را به حوزه صنعت و معدن ارائه می‌کند و بانک کشاورزی اصلا اجازه ورود به بخش صنعت و معدن را ندارد، بانک توسعه صادرات و مسکن هم ماموریت دیگری دارند، اما طبق بررسی ها، بانک‌های دولتی تقریباً به تکالیف قانونی خود عمل کرده اند و برخی از بانک‌های خصوصی در این باره دچار کمبود‌ها و کاستی‌هایی هستند بدلیل اینکه ناترازی محسوس در سیستم بانکی کشور وجود دارد.
 
اواز پرداخت یک میلیون و هشتصد هزار میلیارد تومان تسهیلات در ۸ ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: ازاین مقدار حدود ۳۱ درصد به صنعت و معدن اختصاص یافته است در این باره می‌توان گفت بانک بیشترین همکاری را با ستاد تسهیل داشته اند.
 
سلاح ورزی هم در خصوص گفته‌های غنی آبادی گفت: بخشی از تسهیلات بانکی صرف تسویه تسهیلات و بدهی‌های قبلی تولیدی‌ها شده است و می‌شود گفت بانک‌هایی موافق ترند که به بنگاه‌های بزرگ ارائه تسهیلات کنند و این در حالی است که واحد‌های تولیدی بزرگ باید به سمت بازار سرمایه بروند و تامین مالی کنند و بنگاه‌های کوچکتر بتوانند از تسهیلات بانکی منتفع شوند.
 
مهدی نیازی معاون برنامه ریزی وزارت صمت هم در سوی دیگر برنامه گفت: مصوبه‌ای با اعتبار یک ساله به منظور امهال تسهیلات ارزی در شبکه بانکی البته با موافقت صندوق توسعه ملی یا بانک‌های عامل انجام شده است و در این باره درخواست داشتیم که صندوق توسعه ملی وبانک‌ها عامل مساعدت بیشتری داشته باشند.
 
شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس هم در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: با توجه به الزام بازبینی سازوکار‌های چرخه تولید متاسفانه در برخی موارد مشاهد می‌شود که وام ارزی برای نیاز‌های ارزی هم پرداخت نمی‌شود، وام ارزی از محل ومنبع قابل تبدیل ریال به ارز تامین می‌شود آن هم برای فعالیتی که واقعا در آمد ارزی ندارد، در این باره ستاد تسهیل می‌تواند گره‌های بروکراتیک را رفع کند.
 
او ادامه داد: ستاد تسهیل نمی‌تواند محیط اقتصادی و کلان را تنظیم کند و نظام ناکارآمد مالی را اصلاح نماید این ستاد نمی‌تواند بروکراسی سنگین صدور مجوز‌ها را اصلاح کند نباید انتظار ما از این ستاد، تسهیل بنیادین این موضوعات باشد، ستاد تسهیل می‌تواند ناهماهنگی میان محیط زیست و منابع طبیعی را رفع کند، متاسفانه نادیده گرفتن نارسایی‌های خودمان سبب شده است تا بتوانیم موانع و مشکلات بخش تولید را حل کنیم.
کد مطلب: 31452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *