خروج شرکت‌های خارجی از ایران علیرغم وعده‌ها

23 تير 1397 ساعت 10:41

علیرغم وعده اروپایی‌ها برای ادامه همکاری با ایران پس از خروج آمریکا با برجام، پالایشگاه نایارا انرژی هند واردات از ایران را 50 درصد کاهش داد و دو بانک ژاپنی هم از قطع روابط با ایران خبر دادند.


تولید ایرانی: پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران از سوی آمریکا، بانک میتسوبیشی یو اف جی (MUFJ) و بانک میزوهو در نظر دارند تا مبادلات بانکی مرتبط با ایران را از ماه آگوست، اواخر مرداد، متوقف کنند.
  به گفته منابع آگاه، واحدهای بانکی گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی و گروه مالی میزوهو، اقدام به آگاه سازی مشتریان خود در مورد این طرح کرده‌اند.

همچنین رویترز گزارش داد: بر اساس آمارهای صنایع کشتیرانی، کلیدی‌ترین مشتری نفتی ایران پالایشگاه «نایارا انرژی» هند که پیش از این به پالایشگاه «اسار اویل» معروف بود در ماه ژوئن میزان واردات خود را به 103 هزار و 500 بشکه در روز رسانده که در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

همچنین واردات کمتر توسط پالایشگاه‌های خصوصی از جمله نایارا باعث شده در مجموع میزان واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن 16 درصد کاهش یابد.از سوی دیگر هند با هدف سیاسی و تحت فشارهای ترامپ خرید نفت از آمریکا را 2 برابر کرده و خرید از ایران را کاهش می‌دهد، احتمالا در روزهای آتی افزایش بیشتری هم خواهد داد.

بر اساس این گزارش، افزایش واردات نفت خام هند از آمریکا و کاهش از ایران در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام می‌شود.آمریکا هم‌پیمانان خود را تحت فشار قرار داده تا خرید نفت از ایران را تا ماه نوامبر به صفر برسانند.

چرخش هند برای خرید نفت از آمریکا و کاهش خرید از ایران با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و تلاش می‌کند تا خود را به عنوان متحد نزدیک آمریکا جلوه دهد.در این بین مقامات ایران و هند واکنش‌هایی به شرایط بوجود آمده داشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که کشورش با توجه به تهدید آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران، هر اقدامی که لازم و در جهت منافع دهلی‌نو باشد را انجام خواهد داد.

به گزارش «اسکرول»، اظهارات راویش کومار پس از آن صورت گرفت که مسعود رضوانیان راه حقی، یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در هند، با هشدار به مقام‌های این کشور گفت: «اگر هند نفت ایران را با کشورهایی چون عربستان، روسیه، عراق و آمریکا جایگزین کند، خود را از دیگر امتیازهای تهران به دهلی‌نو محروم می‌کند.»از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پی تی آی گزارش داد: حزب کنگره هند با انتقاد از دولت نارندرا مودی، به دلیل کاهش خرید نفت از ایران در ماه ژوئن گفت، این اقدام نشان می‌دهد نخست‌وزیر هند یک «ببر کاغذی» است که تسلیم فشارهای آمریکا شده است.

جایویر شرگیل، سخنگوی حزب کنگره هند گفت، نخست‌وزیر «یک بار دیگر» زمانی که سخن از کنترل قیمت سوخت به میان آمد، منافع آمریکا را به منافع ملی هند ترجیح داد.

شرگیل همچنین گفت، کاهش خرید نفت از ایران از چند جهت به مصرف‌کننده هندی لطمه می‌زند. وی گفت، دولت هند باید به وضوح اعلام کند که چگونه جای خالی نفت ایران را پر خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا 8 ماه می‌(18 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران اعمال خواهد کرد. آمریکا همچنین چندی پیش تاکید کرد که هم‌پیمانان این کشور که هند هم از جمله این کشورهاست تمامی واردات نفت خام را از ایران را تا 4 نوامبر (13 آبان)‌ متوقف کنند.

از سوی دیگر، با خروج آمریکا از برجام، دولت روحانی علیرغم هشدار کارشناسان و دلسوزان کشور، ترجیح داد کار را با اروپایی‌ها ادامه دهد، در حالی که قبلا گفته بود اروپایی‌ها کاره‌ای نیستند و کدخدای آنها آمریکاست.

با این حال اروپایی‌ها به تازگی بسته‌ای را برای همکاری با ایران ارائه کرده‌اند که به گفته حسن روحانی، محتوای آن ناامید‌کننده بوده است.
حالا بعد از اعتماد دوباره دولت روحانی به اروپایی‌ها، نه تنها آبی از آنان گرم نشد که شرکت‌های خارجی یکی پس از دیگری در حال ترک مبادلات خود با ایران هستند.


کد مطلب: 3088

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/3088/خروج-شرکت-های-خارجی-ایران-علیرغم-وعده-ها

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com