سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۳

۵۰۰ هزار شغل در انتظار محرومان

کمیته امداد قرار است تا پایان امسال علاوه بر ساخت ۲۵ هزار مسکن برای مددجویان، حداقل ۳۰۰ هزار شغل هم برای آن‌ها ایجاد کند. به گفته رئیس کمیته امداد، امسال در کنار افزایش آمار زکات واجب، زکات مستحبی هم رشد قابل‌توجهی داشته‌است.
۵۰۰ هزار شغل در انتظار محرومان
به گزارش توليد ايرانی ؛        به نقل از جوان، کمیته امداد قرار است تا پایان امسال علاوه بر ساخت ۲۵ هزار مسکن برای مددجویان، حداقل ۳۰۰ هزار شغل هم برای آن‌ها ایجاد کند. به گفته رئیس کمیته امداد، امسال در کنار افزایش آمار زکات واجب، زکات مستحبی هم رشد قابل‌توجهی داشته‌است.

مزیت‌سنجی شغلی با رعایت آمایش سرزمینی، برنامه‌ای است که کمیته امداد در سال جاری برای ۳۵۰ شهرستان به اتمام رسانده و طبق آن ۵۰ رشته شغلی دارای مزیت در هر شهرستان معرفی شده‌است.

همکاری کمیته امداد و دانشگاه‌ها
در اقدام مهم دیگری، امسال کمیته امداد با همکاری بانک مرکزی، زمینه ارائه تسهیلات وام ۲ میلیارد تومانی را در قالب قرض‌الحسنه برای کارآفرینان فراهم کرد. این کارآفرینان افرادی هستند که برای حداقل ۴۰ نفر از مددجویان اشتغال ایجاد کرده‌اند. قرار است به زودی تسهیلات کارآفرینان حمایتگر به ۴ میلیارد تومان افزایش یابد.

کمیته امداد در زمینه اشتغال هم رویکرد دانش‌محور را مبنا قرار داده‌است. این نهاد در بحث راهبری و هدایت شغلی هم دست همکاری به سوی دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها دراز کرده‌است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، کمیته امداد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در استان سیستان و بلوچستان ۳۰۰ واحد پرورش ماهی راه‌اندازی خواهد کرد. همچنین کمیته با دانشگاه صنعتی شریف قراردادی برای اشتغال خانگی با استفاده از یک اپلیکیشن بومی منعقد کرده‌است.

۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از مرکز نیکوکاری مهر ولایت استان مرکزی با بیان اینکه کمیته امداد تا پایان سال، برای ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده‌است، گفت: امسال با حمایت مجلس شورای اسلامی، ۱۰ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه در اختیار داریم که می‌توانیم با ارائه تسهیلات در ایجاد اشتغال گام‌های مهمی برداریم.

سیدمرتضی بختیاری افزود: یکی از راه‌های توانمندسازی مددجویان ایجاد اشتغال است و در این راستا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق امداد ولایت و ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از سایر منابع برای ارائه وام قرض‌الحسنه به مددجویان و کارآفرینان، در اختیار داریم. وی همچنین با اشاره به دغدغه ایجاد سرپناه برای مددجویان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۲۵ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته و تحویل مددجویان و نیازمندان شود. امسال سهمیه ایجاد ۶ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی برای استان مرکزی در نظر گرفته شده‌است که برای به نتیجه رسیدن آن ۴۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به کارآفرینان تخصیص می‌یابد.

گفتنی است از این تعداد مسکن، روز گذشته ۲۰۱ واحد مسکونی با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان، همزمان با سفر رئیس کمیته امداد در استان مرکزی افتتاح شد و تا پایان امسال نیز ۴۸۷ واحد دیگر ساخته و تحویل مددجویان این استان می‌شود.

افزایش پنج برابری مؤدیان زکات
زکات مستحبی هم از دیگر مواردی بود که رئیس کمیته امداد از رشد آن خبر داد. به گفته بختیاری، با اقدامات لازم برای ترویج سنت حسنه زکات، در کنار افزایش آمار زکات واجب، شاهد رشد قابل‌توجه زکات مستحبی در کشور هستیم. بختیاری دیروز و در حاشیه جلسه شورای عالی زکات هم گفت: در حال حاضر خوشبختانه جمع‌آوری زکات مستحبی در کنار زکات واجب در کمیته امداد رشد قابل‌توجهی داشته‌است و بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب، زکات در این نهاد بر سفره ایتام و نیازمندان خواهد رفت.
وی با بیان اینکه توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات با حفظ کرامت مددجویان سرلوحه کمیته امداد است، افزود: بر همین اساس اشتغال، توانمندی و تقویت فرهنگ خودباوری از ارکان مهمی است که در کمیته امداد به خوبی در حال پیگیری است.

بختیاری خاطر نشان کرد: در بخش اشتغال نیز استان مرکزی امسال ۶هزارو۷۰۰ اشتغال پایدار ایجاد کرده که از سقف ۵ هزار فرصت شغلی برای سال جاری بیشتر بوده‌است؛ برای این منظور ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از محل تبصره ۱۴ در استان اختصاص یافته است.

امسال با توجه به افزایش پنج برابری مؤدیان زکات در کشور، کمیته امداد تصمیم به راه‌اندازی هزار مرکز نیکوکاری زکات در سراسر کشور گرفته‌است. تعداد مؤدیان زکات در کشور از ۱۹ هزار نفر در سال ۹۷ به ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسید که این تعداد در سال ۱۴۰۰ نیز حتماً رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.
کد مطلب: 30528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *