شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

صادرات ایران به عراق امسال دو برابر شد

مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه بازار عراق، بازار سختی است اما غیرممکن نیست گفت: در همین ابتدای سال حجم صادرات از ایران به عراق حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.
صادرات ایران به عراق امسال دو برابر شد
توليد ايرانی: حسن دانایی‌فر صبح امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با مسئولان اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که با حضور آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق و در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد اظهارداشت: دلیل سفر ما به کرمان بررسی دلایل کمی سهم صادراتی استان کرمان به کشور عراق است.
وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان کرمان می‌طلبد این سهم افزایش داشته باشد گفت: افتخار ملی ما سردار حاج قاسم سلیمانی متعلق به استان کرمان است و علمدار اقتصاد استان آقای جهانگیری از کرمان است.
مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه با این وضعیت انتظار می‌رود کرمان در صادرات کالا و محصولات به عراق وضعیت بسیار بهتری داشته باشد افزود: صادرات کشور ما به عراق کم نیست اما صادرات از کرمان به عراق کم است و باید ارتقا پیدا کند.
دانایی‌فر با بیان اینکه در چهارسال گذشته شرایطی به وجود آمده که صادرات محصولات کشاورزی از 15 اسفند تا حدود تیر تقریبا ممنوع بود و البته شرایط سیاسی در آن نقش داشت بیان کرد: اما با این وضعیت آمار صادرات ما کاهش پیدا نکرد.
وی با اشاره به اینکه بازار عراق، بازار سختی است اما غیرممکن نیست افزود: ما به 101 کشور صادرات داریم که 25 درصد واردات عراق از ایران است و این عدد خوبی است.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و روسیه با بیان اینکه نشست‌های مشترک بسیار نتیجه می‌دهد و در ارتقای صادرات موثر است خاطر نشان کرد: در قبل از انقلاب دو مرز شلمچه و خسروی را داشتیم.
وی با اشاره به اینکه اما در طول ده سال گذشته تمام گذرگاه‌های مرزی ایران با عراق دوباره ساخته شده است و امروز 18 گذرگاه مرزی با عراق داریم که یک ظرفیت مهم است گفت: عراق در مرحله بعد از داعش به دنبال بازسازی است که می‌توان از این موضوع هم کمک گرفت و هم بهره لازم را برد.
دانایی‌فر با بیان اینکه کرمانی‌ها باید به دنبال ثبت شرکت در عراق، گرفتن شریک بومی در عراق باشند و روابط تجاری خود را تقویت کنند بیان کرد: تفکر اینکه از تولید محصول تا یخچال خانه را خود کشاورز ساخته باشد اشتباه است چرا که یک کشاورز خوب نمی‌تواند تاجر خوبی هم باشد.
وی با اشاره به اینکه بعضا تجار ما در انتقال و جابجایی پول مشکلات دارند حالا چگونه یک کشاورز می‌تواند موفق شود و ضرر نکند گفت: زمینه خوبی برای صادرات به عراق وجود دارد و در همین ابتدای سال حجم صادرات از ایران به عراق حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.
کد مطلب: 3029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *