پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۹

رئیسی: اجازه ندهیم جریان تجارت با حضور افراد غیرتاجر و سوداگر آسیب ببیند

رئیس جمهور گفت: ما به تجارت اعتماد داریم اما خود تاجران هم اجازه ندهند که این حرفه با صدور کارت بازرگانی به دست کسانی که هیچ نسبتی با تجارت و بازرگانی ندارند، دچار آسیب شود.
رئیسی: اجازه ندهیم جریان تجارت با حضور افراد غیرتاجر و سوداگر آسیب ببیند
به گزارش توليد ايرانی؛          آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست تخصصی با فعالان حوزه صادرات با بیان اینکه برگزاری این جلسه در روز صادرات پیام حمایت از صادرات و فعالان اقتصادی دارد، اظهار کرد: این امر نمادین نیست و باید آثاری داشته باشد و فعالان اقتصادی آن آثار را احساس کنند. اگر عمری باقی بود در سال آینده مشخص می‌شود که چه گام هایی برداشته شده است.
وی افزود: سهم ما در صادرات و اقتصاد منطقه و جهان به عنوان کشوری دارای ظرفیت، تولیدات متنوع و بازار وسیع این چیزی که الان وجود دارد، نیست.

رئیسی با تاکید بر توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: در وزارت خارجه این امر باید به جد پیگیری شود و در مجموعه فعالان اقتصادی هم باید همکاری‌ها بیشتر شود. حضور ایران در معاهده شانگهای هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

رییس جمهوری با اشاره به گلایه‌های فعالان اقتصادی از بی‌ثباتی در مقرارت تصریح کرد: مقررات باید کاملاً ثابت و پایدار باشند، به طوری که فعالان اقتصادی احساس کنند این مقررات پشتیبان وی است و برای او آینده قابل پیش بینی باشد تا هم برای تولیدکنندگان و هم تجار و مصرف‌کننده یک ثبات و آرامشی ایجاد شود.

وی افزود: باید ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان را بیشتر کنیم و اقدام به موقع فعالان اقتصادی بازار را بهتر خواهد کرد و کیفیت کالاها بالاتر می‌رود.
رئیسی تأکید کرد: ما باید با خام‌فروشی مقابله کنیم و صنایع تولیدی را ارتقاء دهیم. ما با خام‌فروشی فاصله گرفتیم و این امر هدف کار کشور نیست. فعال شدن صنایع تبدیلی و پایین‌دستی پتروشیمی می‌تواند ما را از خام‌فروشی دورتر کند.
وی ادامه داد: باید به دلایل عدیده از خام‌فروشی فاصله بگیریم که به نفع کشور نیست بلکه به ضرر آن است. همچنین باید در توسعه حمل‌ونقل تسهیلات را ایجاد کنیم تا صادرات بهبود یابد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل حتماً باید تکمیل شود، اظهار کرد: در کنار این امور ارز صادراتی هم باید بازگردد اما اینکه صادرکننده در این زمینه متهم شود را تلقی درستی نمی‌دانم. باید با آنان صحبت شود تا ببینیم مشکلاتشان کجاست اما پیگیری هم باید وجود داشته باشد ولی نه اینکه سبب شود به سهولت این صادرکنندگان متهم تلقی شوند بلکه باید ببینیم مشکل چیست تا آن را حل کنیم. آن کسانی که پایبند به مقررات نباشد البته حسابشان جدا است.

رئیسی گفت: باید حتماً در صادرات دستورالعمل‌هایی که مانع ایجاد می‌کند مورد بازنگری قرار گیرد. توسعه صادرات غیرنفتی حتماً به نفع کشور است. همچنین باید بگوییم ما به تجارت اعتماد داریم اما خود تاجران هم اجازه ندهند که این حرفه با صدور کارت بازرگانی به دست کسانی که هیچ نسبتی با تجارت و بازرگانی ندارند، دچار آسیب شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد جریان تجارت با حضور افراد غیرتاجر و سوداگر آسیب ببیند، اظهار کرد: صادرات دارو در آنچه که توانمندی بالایی در آن پیدا کرده‌ایم باید به توسعه آن اقدام کنیم؛ البته در هر محصولی از کشاورزی تا دارو ابتدا باید نیاز کشور در نظر گرفته شود و بعد از آن به سمت صادرات حرکت کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه باید سازوکارها و بخش‌های مختلف مرتبط با صادرات فعال شوند، گفت: در مورد تشکیل وزارت صادرات پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد اما نباید گرفتار صادرات و تغییرات ساختاری شویم که وقت ما را می‌گیرد، بلکه باید دنبال اصلاح امور برویم که امر صادرات و اقتصاد به طور کلی فعال شود و پیش رود.

وی با یادآوری دستور رهبری در مورد حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: با این دستور ما می‌توانیم گام‌های بلندی در زمینه تولید برداریم که هم در آن مراقبت کنیم که قیمت‌ها بالا نرود و هم کیفیت کالاها بالاتر رود تا بتوانیم با کالاهای شرکت‌های بزرگ شناخته‌شده رقابت کنیم.
کد مطلب: 30153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *