جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶

بهره‌برداری از ۱۴ واحد صنایع تبدیلی غذایی در همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در ۵ ماهه اول سالجاری ۱۴ فقره واحد صنایع تبدیلی غذایی با ظرفیت جذب ۴۵ هزار تن محصول خام کشاورزی و اشتغال ۱۳۱ نفر و سرمایه‌گذاری ۸۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.
بهره‌برداری از ۱۴ واحد صنایع تبدیلی غذایی در همدان
به گزارش توليد ايرانی ؛      حسن محمدی  با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در بحث صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات کشاوزی، ایجاد فناوری و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی است، افزود: در حال حاضر برای ۴۲۸ واحد صنایع تبدیلی با توان جذب چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول خام و اشتغال مستقیم هشت هزار و ۷۶۶ نفر در استان همدان پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی مطرح کرد: تا پایان سال ۹۹ سازمان جهاد کشاورزی ۳۱۵ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید یک میلیون و ۳۱۴ هزار تن محصول و توان جذب یک میلیون و ۷۴۵ هزار تن محصول خام کشاورزی با اشتغال ۴۳۰۷ نفر پروانه بهره‌برداری صادر شد و در همین زمان سازمان صمت نیز ۱۱۳ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن و سه میلیون تن محصول خام کشاورزی با اشتغال چهار هزار و ۴۵۹ نفر پروانه بهره برداری صادر کرده است.

محمدی در ادامه بیان کرد: استان همدان  در سال‌های گذشته چهار نمونه ملی در صنایع تبدیلی و غذایی داشت و از سال ۹۰ تا ۹۹، ۲۲۱ فقره تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۴۷ میلیارد تومان در حوزه صنایع تبدیلی پرداخت شده است.

 این مقام مسئول به مهم‌ترین فعالیت‌های صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: تجهیز هشت واحد تصفیه و بسته‌بندی کشمش به صورت لیزری در راستای افزایش کیفی و توان صادراتی کشمش یکی از این نمونه‌ها بود، همچنین در همین ایام تبدیل بیش از ۳۵ واحد شوری و ترشی سنتی به سیستم صنعتی و پاستوریزه، با بسته‌های متنوع و در اوزان مختلف در راستای افزایش کیفی و ایمنی و در بالا بردن قابلیت صادرات که در بعضی از این واحدها بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید دیگر اقدام این بخش است.  
وی اضافه کرد: تبدیل ۱۰ واحد لبنی از تولیدات سنتی مثل پنیر آب نمکی به تولیدات انواع فرآورده‌های پاستوریزه مثل پنیر یو اف، شیر استریل، شیرهای طعم‌دار و شیر پاستوریزه، انواع دوغ، انواع ماست در بسته بندی‌های متنوع و با قابلیت صادرات از دیگر اقدامات است.

محمدی مطرح کرد: تا پایان سال ۹۹ از ۶۸ واحد سردخانه مختص سیب زمینی با ظرفیت ۱۶۷ هزار تن و اشتغال مستقیم ۶۷۱ نفر و سرمایه گذاری ۳۲۸ میلیارد تومان بهره‌برداری شد که با احداث این سردخانه‌ها ضایعات سیب زمینی از ۲۵ درصد به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.  

وی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی ۵ واحد سورت و بسته بندی با توان سورت ۷۵ هزار تن سیب زمینی با اشتغال ۱۳۶ نفر و سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: تا پایان سال ۹۹، ۸۹ واحد شوری و ترشی و رب با توان تولید ۱۶۶ هزار تن با انواع محصول و اشتغال ۱۷۴۸ نفر و سرمایه گذاری ۲۰۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، همچنین ۵۵ واحد تصفیه و بسته‌بندی کشمش با توان ۸۶۱۵۰ تن و اشتغال‌زایی ۸۱۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیارد تومان بهره‌برداری از ۶ واحد کشتارگاه مرغ با توان تولید ۴۰ هزار تن و کشتار ۵۵ هزار تن مرغ زنده و اشتغال ۱۸۷ نفر و سرمایه گذاری ۴۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

محمدی ادامه داد: بهره‌برداری از ۴ واحد تولید و بسته‌بندی رب با ظرفیت ۲۵ هزار تن و توان بیش از ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تن رب گوجه فرنگی و همچنین بهره‌برداری از دو واحد بسته‌بندی رب با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ تن و فعالیت ۲۴ واحد تولید فرآورده‌های لبنی با توان تولید ۴۴۶ هزار تن اشتغال ۹۶۴ نفر و سرمایه‌گذاری ۳۶۸ میلیارد تومان از جمله برنامه‌های ما در سال‌های گذشته بوده است .

وی با اشاره به اینکه در پنج ماهه اول سالجاری ۱۴ فقره واحد صنایع تبدیلی غذایی با ظرفیت جذب ۴۵ هزار تن محصول خام کشاورزی و اشتغال ۱۳۱ نفر و سرمایه‌گذاری ۸۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است، افزود:  در این مدت ۲۳ فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی ۷۶ هزار تن تولید انواع محصولات اشتغال ۴۲۵ نفر و با سرمایه‌گذاری ۳۵۲ میلیارد تومان صادر شد.

محمدی با بیان اینکه همچنین در این بازه زمانی ۵ فقره طرح توسعه با پیش‌بینی ۲۳۵۰۰ تن تولید انواع محصولات خام و اشتغال ۱۳ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۱۱ میلیارد تومان صادر شد، گفت: علاوه بر این ۸۲ فقره موافقت اولیه با پیش‌بینی ۲۳۵ هزار تن تولید انواع محصولات و توان جذب ۳۵۵ هزار تن انواع محصول کشاورزی صادر شده است.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این مدت ۳۰ فقره طرح  به سیستم بانکی برای اخذ تحصیلات بانکی به مبلغ ۱۳۳ میلیارد تومان از محل اخذ تسهیلات بانکی معرفی شد، اظهار کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری به دلیل کمبود اعتبارات تنها یک فقره عقد قرار داد به مبلغ سه میلیارد و ۷۰ میلیون تومان و اشتغال ۱۰ نفر و ظرفیت ۱۰ هزار تن داشتیم.
کد مطلب: 30053
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *