جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۳

دو مسیر صادراتی جایگزین جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به مشکلاتی که برای انتقال کالا از مسیر جمهوری آذربایجان وجود آمده است، دو مسیر جایگزین که یکی مسیر ارمنستان و دیگری یک مسیر دریایی است، در دستور کار قرار دارد.
دو مسیر صادراتی جایگزین جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد
به گزارش توليد ايرانی؛         علیرضا پیمان‌پاک امروز در نشست خبر تحولات اخیر منطقه و چالش‌های پیش‌ روی صادرات گفت:‌ رویکرد ما تعامل با بازیگران عرصه تجارت خارجی کشور است و با توجه به اینکه رئیس‌جمهور برنامه‌ای را به طور کلان در خصوص تجارت با کشورهای همسایه و همسو اعلام کرده است لذا برای افزایش صادرات این برنامه به رونق تولید گره می‌خورد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌های تولیدی در حال حاضر تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند و با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و از طرفی تورم در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده است، گفت: در کوتاه مدت نمی‌توان با بازار داخلی رونق جدی در تولید به وجود آورد و لازمه ایجاد این رونق توسعه صادرات است.

وی افزود: از طرفی توسعه صادرات غیرنفتی عاملی در جهت کمک به دولت در کنترل بازار ارز و مدیریت این بازار است که این ارز سبب تسهیل واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی خواهد شد.
پیمان‌پاک اظهار داشت: با این رویکرد ما در سازمان توسعه تجارت تدوین برنامه‌ای را برای توسعه صادرات آغاز کرده‌ایم که در کنار آن باید به مسائل لجستیک، سیاسی و بحث بازار نیز پرداخته شود. در برنامه مذکور هدف ما صادرات عمده به کشورهای همسایه و همچنین کشورهایی مانند هند، چین و حتی کشورهای آفریقایی است و ما برای این منظور کریدورهای تجاری تعریف کرده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تدوین کریدورهای تجاری گفت:‌ یکی از کریدورهای تجاری ما کریدور تجاری با کشور روسیه است که در این کریدور به طور کامل کالاهای وارداتی به این کشور احصا شده و همچنین ظرفیت ما در صادرات به این کشور احصا شده است و بر اساس این برنامه مشخص شده که چه کالاهایی را می‌توانیم به این کشور صادر کنیم.

وی بیان داشت: بر این اساس در سازمان توسعه تجارت برنامه‌ای در حال تدوین است که در افق 1404 چه حجم از صادرات به کشورهای مختلف از جمله روسیه صادر خواهد شد و در کنار آن به الزامات مختلف از جمله بانکی، گمرکی، توسعه بازار و همچنین قراردادهای تجاری پرداخته خواهد شد لذا در برنامه‌های فوق مشخص خواهد شد که اولویت ما صادرات به چه کشورهایی است و همچنین الزامات صادراتی به این کشورها چه خواهد بود.

* دو مسیرجایگزین جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد
پیمان‌پاک افزود: با توجه به اینکه همیشه از مسیر جمهوری آذربایجان برای عبور کالاهای صادراتی به خصوص در فصل سرد سال مشکل داشته‌ایم و این مشکلات در ایام سرد سال دو برابر می‌شود لذا با توجه به چالش‌های سیاسی اخیر مسیرهای جایگزین برای جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد که یکی از این مسیرها مسیر ارمنستان است که این مسیر تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و دولت ارمنستان نیز روی این مسیر کار می‌کند تا کامیون‌های ما از مسیر ارمنستان و گرجستان کالاهای صادراتی خود را به روسیه برسانند. مسیر دیگر که در سازمان توسعه تجارت بر روی آن کار می‌شود مسیر دریایی است و در صورت تحقق آن کمک بسیار شایانی به صادرات محصولات کشاورزی به حوزه روسیه و حوزه CIS انجام خواهد شد.

وی افزود:‌همچنین با بانک‌های محلی کشورهای هدف که مورد تأیید کشورهای هدف صادراتی ما هستند کار خواهیم کرد که از این طریق ال‌سی بر مبنای ارز کشور مقصد باز می‌شود البته بانک مرکزی در دولت قبل چندان تمایلی به این کار نداشت، اما در دولت جدید فرصت ویژه‌ای روی این موضوع باز شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت به برنامه دولت برای افزایش صادرات 35 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: ما به عنوان سازمان توسعه تجارت موظف هستیم، روی این برنامه کار کنیم تا در 4 سال آینده و در افق سال 1404 به این میزان افزایش صادرات دست یابیم.

وی در مورد برنامه افزایش رایزن‌های بازرگانی اظهار داشت: بودجه ما در این خصوص بسیار محدود است که البته باید تغییر یابد اما برنامه سازمان توسعه تجارت افزایش رایزنان بازرگانی به 10 رایزن تا پایان سال جاری است در کنار آن یکسری تغییرات نیز خواهیم داشت به عنوان مثال برخی از رایزنان بازرگانی را از کشوری که کمتر اولویت صادراتی دارد به کشور اولویت‌دار منتقل خواهیم کرد.
پیمان‌پاک همچنین بیان داشت: برنامه آینده ما افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به 120 رایزن است که امیدواریم 4 سال آینده به این مهم دست یابیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به ایجاد مراکز تجاری در برخی از کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد و گفت: در این مراکز تجاری کالاهای صادراتی ما به کشورهای هدف معرفی خواهد شد و بر اساس برنامه‌هایی که برای این مراکز در نظر گرفته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که تأثیرگذاری این مراکز بیش از حضور رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی باشد.
کد مطلب: 29900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *