ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی کلید خورد/ راه‌اندازی سایت ثبت نام مسکن اولی‌ها

15 مهر 1400 ساعت 11:10

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهوری توافقنامه ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی امضا شد.


به گزارش تولید ایرانی؛        رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اولین جلسه شورای عالی مسکن تصریح کرد: در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور ساخت دو میلیون واحد مسکونی را طی امسال کلید زدیم. 

او افزود: در شروع دولت سیزدهم که قول ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده بودند و همچنین در راستای قانون جهش تولید مسکن که دو هفته پیش به دولت ابلاغ شد اقداماتی در این حوزه صورت گرفت. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقداماتی برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی شد افزود: ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی به گونه‌ای نیست که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود چراکه ساخت مسکن حدود یک تا یک ونیم سال به طول می‌انجامد و بنابراین برای آنکه از زمان‌بندی عقب نمانیم مقدمات ساخت دو میلیون واحد مسکونی را انجام دادیم. 
 
 
قاسمی اظهار کرد: امروز با حضور رئیس جمهور با بنیاد مسکن، توسعه تعاون بنیاد مستضعفان سازمان بسیج و سایر دستگاه‌هایی که در حوزه وتوزیع ساخت مسکن هستند تفاهم نامه‌هایی را برای ساخت این ۲ میلیون واحد مسکونی منعقد کردیم. 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عملیات اجرایی ۲میلیون واحد مسکونی انجام شد. مولفه‌هایی که در این بخش نیاز است نخست مسئله زمین بوده که بسیار موضوعی مهمی است و سپس ایجاد بانک زمین بوده که اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تاکنون به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده‌ایم. 
 
 
او افزود: زمین ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی که در قالب ۱۰ فرمان اجرایی بوده آماده شده و از زمین‌های دولتی بخشی از آن‌ها مشخص شده و در بحث تسهیلات هم پیش بینی شده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شود. 

قاسمی بیان کرد: صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی هم در دستور کار قرار گرفته و تا حدودی اقدامات آن اجرایی شده است که بازوی بسیار قوی برای قانون جهش تولید مسکن خواهد بود و اجرای آن آغاز شده است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال شروع ساخت دو میلیون واحد مسکونی خواهد بود گفت: ما باید ظرف ۴سال بتوانیم ۴ میلیون واحد مسکونی را بسازیم. 

او بیان کرد: ما از تجربه مسکن مهر و سایر نمونه‌ها پروژه‌های مسکونی به خوبی استفاده کردیم و ساخت این واحدها را براساس تقاضا محور خواهیم ساخت و هر جایی که تقاضا وجود داشته باشد این واحدها را خواهیم ساخت. 

او توضیح داد: سایت ثبت نام این واحدهای مسکونی تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد و متقاضیان در این سامانه ثبت نام خواهند کرد و طبق بررسی‌ها و متناسب با نیاز شهرها ساخت این واحدها را آغاز خواهیم کرد. 

قاسمی تاکید کرد: از زمین‌های متعلق به دولت در شهرها در گام اول برای ساخت این واحدها استفاده خواهیم کرد که تمامی این زمین‌ها را تغییر کاربری خواهیم داد و در ادامه از زمین‌های کنار شهرها که به عنوان الحاق شهرها هستند استفاده می‌کنیم که البته باید بخش‌های زیر ساختی این اراضی آماده باشد. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در شهرهای جدید کشور متناسب با دولت ساخت این واحدها آغاز خواهد شد. 

قاسمی درباره شرایط متقاضیان برای این واحدهای مسکونی هم گفت: بسیاری از متقاضیان شناسایی شده‌اند که این افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند که حدود ۱۲۰هزار متقاضی است. 

او توضیح داد: در این سامانه افرادی که ثبت نام می‌کنند نباید فرم ج آن‌ها قرمز باشد و فرصت بسیار برای افراد فاقد مسکن است که ایجاد شده است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی این اراضی متعلق به دولت است و برای ساخت این واحدهای تسهیلات بسیار مناسبی اختصاص داده شده است افزود: خدماتی به صورت رایگان برای این واحدها در نظر گرفته شده به طوری برای ساخت این واحدها خدماتی از جمله مدرسه، درمانگاه و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است. 

قاسمی تاکید کرد: مسکن توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد و ما در اجرای این پروژه‌ها نقش مدیریتی و هدایتی خواهیم داشت. 

او افزود: براساس کارشناسی که صورت گرفته ما سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و حدود ۳۰۰تا۳۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم و نیاز داریم. 

قاسمی افزود: سهم هزینه مسکن و خرید مسکن توسط خانوارها در روستا ۱۸درصد، در شهرها ۳۲ درصد و در کلان شهرها هم ۴۵ درصد که این آمارها نشان دهنده اهمیت تولید مسکن در کشور است. 

قاسمی بیان کرد: عرضه و تقاضا تعیین کننده مسکن است و برای سرمایه‌گذاری در مسکن هم دولت طرح‌های مختلف و تسهیلاتی را برای متقاضیان در این بخش در نظر گرفته است.


کد مطلب: 29808

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/29808/ساخت-۲-میلیون-واحد-مسکونی-کلید-خورد-راه-اندازی-ثبت-نام-مسکن-اولی-ها

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com