پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰

مشکلات اقتصادی از کجا نشات می‌گیرد؟

استاد حوزه اقتصاد گفت: مهم‌ترین موانع تولید به دو دسته موانع ناشی از بروکراسی و موانع ناشی از تلاطمات اقتصادی نشئت می‌گیرد.
مشکلات اقتصادی از کجا نشات می‌گیرد؟
به گزارش توليد ايرانی ؛       حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری استاد و نویسنده حوزوی، عنوان کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ تألیف در موضوعات اجتماعی، تربیتی، اخلاقی، تاریخی و سیاسی به چاپ رسانده‌ام.

وی بیان کرد: بخشی از این تألیفات به تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف پرداخته است که کتاب بصیرت در زندگی، آتش به اختیار فرهنگی، نفوذ در انقلاب (ردپای گرگ) و انقلاب اسلامی یک موجود زنده ازجمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: تبیین شعارهای سال از رهبر معظم انقلاب ازجمله دولت و ملت همدلی وهم زبانی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال،  حمایت از کالای ایرانی، رونق و تولید جهش تولید و تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها از دیگر تألیفات است.

وی افزود: کتاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» توسط «انتشارات جوانان موفق» در سه فصل با ۱۲۰ صفحه تدوین شده است که فصل اول آن به اهمیت تولید برای کشور، فصل دوم به عوامل و موانع پشتیبانی از تولید و فصل سوم به الزامات مانع زدایی‌ها در تولید پرداخته است.

نویسنده کتاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» اظهار کرد: شعار منتخب سال نشان می‌دهد که اولین و مهم‌ترین اولویت و نیاز کشور، موضوع اقتصاد و اساسی‌ترین نیاز کشور تولیدات باکیفیت است که اگر تولید رونق بگیرد باعث رونق اشتغال و کاهش بیکاری در کشور نیز می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه باوجود سال‌ها سیاست‌گذاری باهدف حمایت از تولید، گزارش‌های بین‌المللی و ارزیابی‌های داخلی، نشانگر وضعیت نامناسب محیط کسب‌وکار و امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است.

وی بیان کرد: انحصار و وجود موانع جدی در اعطای مجوز به کسب‌وکارها، تنگنای تأمین مالی تولید، بی‌ثباتی مقررات و اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی، عایدی بالای فعالیت‌های نامولد و رقیب تولید، مشکلات فراوان در استیفای حقوق مالکیت و اجرای قراردادها در کنار برخی مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی وضعیتی را در محیط کسب‌وکار و تولید کشور ایجاد کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران پایین را پایین آورده است.

وی بابیان اینکه عمده صنایع ایران از فناوری قدیمی استفاده می‌کنند و از منافع فناوری‌های پیشرفته محروم هستند، افزود: کیفیت محصولات ایرانی نسبت به رقبای خارجی، معمولاً پایین بوده و سهم اغلب محصولات ایرانی در بازارهای جهانی اندک است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موانع تولید دو دسته هستند که اولین آن، موانع ناشی از بروکراسی است، گفت: تعدد مجوزها و فرایند غیر شفاف و انحصار ناشی از آن‌ها که به امضاهای طلایی و فساد منجر می‌شود و انرژی فراوانی برای راه‌اندازی کسب‌وکار از کارآفرینان می‌گیرد.

استاد حوزه اقتصاد تصریح کرد: نمونه‌ مهم این فرایندهای غیر شفاف در محاسبه‌ی سود و جرائم بانکی، محاسبه‌ی مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌ها و برخی مقررات تأمین اجتماعی در مواجهه با فعالان اقتصادی است.

وی افزود: سایر بخش‌های درگیر با تولید از گمرک تا مجوزهای دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها به‌گونه‌ای است که فشار مضاعفی به فعالان اقتصادی وارد می‌کند که باید اصلاح شود و تا زمانی‌که دولت و مجلس، قوانین دست و پاگیر مقابل تولید را یک بار برای همیشه حل نکنند بستر تولید به حد مطلوب و گره گشا فراهم نمی‌شود.

وی بابیان اینکه دومین مانع ناشی از تلاطمات اقتصادی است، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در این زمینه گره‌زدن اقتصاد کشور به مسائل خارجی است که در دوره‌ی دولت یازدهم و دوازدهم به اوج رسید و نتیجه‌ی گره زدن، جهش شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر و عدم اطمینان از آینده‌ی آن است.

حجت‌الاسلام سروری بیان کرد: امیدوارم دولت جدید و تازه‌نفس در راستای دغدغه‌ها و رهنمودهای حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب گام برداشته و عمل کنند و برای پیشرفت، سربلندی و شکوفایی کشورمان و مردم عزیز کشورمان گام‌های مضاعفی بردارند و بار دیگر اعتماد مردم را به انقلاب و ارزش‌ها برگردانند.
کد مطلب: 29360
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *