چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۷

تدوین برنامه بذری و پشتیبانی فنی طرح جهش تولید در دیم‌زارها

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم وزارت جهاد کشاورزی کشور از تدوین برنامه بذری و پشتیبانی فنی طرح پنج ساله برای جهش تولید در مزارع دیم خبر داد.
تدوین برنامه بذری و پشتیبانی فنی طرح جهش تولید در دیم‌زارها
به گزارش توليد ايرانی؛       از وزارت جهاد کشاورزی، «خشنود علیزاده» افزود: در این برنامه پنج ساله، سطح قابل توجهی از مزارع دیم زیر کشت ارقام جدید با دستورالعمل‌های زراعی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم می‌رود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: ما برای اجرای این برنامه نیاز بذری و طبقات مختلف بذر در اراضی دیم را پیش بینی کرده‌ایم.

علیزاده اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، در این برنامه کشت چهار میلیون هکتار گندم دیم هدفگذاری شده که برای پوشش بذری حداقل ۴۰ درصد از این سطح به حدود ۳۲۴ هزار تن بذر گواهی شده نیاز است.

وی ادامه داد: طبقات بذری پرورشی یک و سه و مادری مورد نیاز برای این منظور در گندم، جو و محصولات جایگزین نیز پیش بینی و برنامه‌ریزی شده که با مشارکت بخش خصوصی قابل تامین است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تولید هسته‌های بذر دیم نیاز به آبیاری مطمئن دارد، بر ضرورت تکمیل و توسعه زیرساخت ها در ستاد و مراکز همکار این موسسه تاکید ورزید.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در همین حال گفت: عملیات اجرایی جهش تولید در دیم‌زارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی از سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در شش استان آغاز شده و به تمام استان‌های دیم‌خیز کشور تسری می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در سال ۱۳۹۹ رتبه نخست انتقال فنآوری به بخش خصوصی در بین ۲۱ موسسه تحقیقات کشاورزی و مراکز ملی را بدست آورد، اذعان داشت: در حال حاضر ۶۱ قرارداد فعال با بخش خصوصی در زمینه انتقال فنآوری بذر گندم، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه دیم داریم.

وی، افزایش مشارکت بخش خصوصی و انعقاد قراردادهای تکثیر بذر تمام محصولات زراعی دیم با شرکت‌های فعال را از سیاست های این موسسه در راستای افزایش نفوذ ارقام جدید و برنامه جهش تولید در عرصه های دیم عنوان کرد.
کد مطلب: 29355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *