جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۷

انحصار با تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار از بین می‌رود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: در این طرح تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید محور نیاز به صرف زمان باشد.
انحصار با تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار از بین می‌رود
به گزارش توليد ايرانی؛        حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره بررسی اولویت دار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس گفت: مجلس یازدهم از همان ابتدا کار اهتمام جدی به پیگیری مسائل مردم داشت و برای همین هم از مدت‌ها پیش طرحی برای رفع موانع پیش روی فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را آماده کرد تا مشکلات اخذ مجوزها در کشور را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت فعلی مجوزدهی در کشور اصلا مناسب نیست و همین امر هم موجب شده تا رتبه ایران در شاخص‌های جهانی سهولت شروع کسب و کارها در جایی باشد که در شان ملت ایران نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: با توجه به ضرورتی که در اصلاح سازوکارهای مجوز دهی کشور وجود دارد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را با قید فوریت بررسی و در دستور کار قرار دهند.

شجاعی افزود: امیدوارم که طرح تسهیل صدور مجوزها در صحن علنی مجلس تصویب شود تا اصلاحات جدی در شیوه و سازوکار صدور مجوز به وجود بیاید.
وی در توضیح مزایای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: در این طرح تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید محور نیاز به صرف زمان باشد و در مجوزهای ثبت محور، ثبت اطلاعات به منزله اخذ مجوز تلقی شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: در این میان فقط مجوزهای تایید محور که مجوزهای مرتبط با امنیت و سلامت عمومی هستند نیاز به صرف زمان برای اخذ مجوز خواهند داشت که تازه آن مدت زمان هم محدود در نظر گرفته شده و اگر دستگاه صادرکننده مجوز در زمان تعیین شده مجوز را تعیین تکلیف نکند، درگاه واحد صدور مجوز به صورت خودکار، مجوز را صادر خواهد کرد.

شجاعی تاکید کرد: با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، رویکرد مجوز دهی با هدف حذف بروکراسی‌های اضافی و رفع انحصار، اصلاح خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر برخی تشکیلات صنفی و حتی دستگاه‌های دولتی از صدور مجوز برای متقاضیان خودداری می‌کنند و با این کار عملا سد راه افرادی می‌شوند که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: اشباع بازار یکی از بهانه‌هایی است که به واسطه آن مراجع صدور مجوز به استناد آن مانع از ورود افراد جدید به کسب و کارها می‌شود و با این کار موجب به وجود آمدن انحصار و امضاهای طلایی می‌شوند.

شجاعی تاکید کرد: طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، بهانه‌های مختلفی که مانع از صدور مجوز می‌شده است را رفع کرده و صریحا با وضع هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار مخالفت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهایی که برای رفع انحصار در این طرح در نظر گرفته شده است، حذف ظرفیت گذاری عددی از فرایند صدور مجوز و جایگزین کردن صلاحیت‌های علمی به جای آن است.
کد مطلب: 29249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *