پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
۰
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶

گندمکاران یزد تا پایان شهریورماه برای تحویل محصول فرصت دارند

کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به شرایط آب و هوایی استان گفت: مهلت خرید محصول گندم از تولیدکنندگان به قیمت تضمینی تا پایان شهریورماه جاری درنظر گرفته شد و از کشاورزان و گندمکاران، نیز خواست نسبت به تحویل این کالای راهبردی به موقع اقدام کنند.
گندمکاران یزد تا پایان شهریورماه برای تحویل محصول فرصت دارند
به گزارش توليد ايرانی ؛      سیداحمد ابراهیم خانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آغاز فصل خرید از اوایل تیرماه تاکنون کشاورزان ،هزار و ۸۰۰ تن محصول مازاد بر مصرف خود را تحویل مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی دادند.

وی با بیان اینکه این میزان گندم با قیمت تضمینی از قرار کیلویی  ۵۰ هزار ریال خریداری شد ،  تصریح کرد: در این مدت ۸۷۰ تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزران ابرکوه و ۸۰۰ تن هم از تولیدکنندگان شهرستان خاتم  و بقیه از دیگر مناطق خریداری شد.

ابراهیم خانی اضافه کرد: گندم تولیدی استان به  دلیل مبارزه به موقع کشاورزان با پوره سن و آفت سن گندم از کیفیت خوبی برای تولید نان برخوردار است.

کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: کشاورزان علاوه بر گندم خوراکی از ۷۰ هکتار زمین های زیرکشت ۳۴۰ تن گندم بذری مرغوب از ارقام سیستان ، نارین ، طلایی و برزگر برای کشت پاییزه تولید کردند.

این مسئول اضافه کرد: به دلیل بحران کم آبی، تداوم پدیده خشکسالی ، وقوع توفان، جاری شدن سیلاب و سرمای زودرس بهاره، تولید گندم از ۳۶ هزار تن در سال زراعی گذشته به ۲۰ هزار تن امسال کاهش یافت.

وی افزود: به دلیل شرایط بحرانی و تداوم خشکسالی نیز سطح زیرکشت گندم از ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار به هشت هزار و ۳۵۰ هکتار در سال زراعی جاری کاهش داشت.
ابراهیم خانی با اشاره به تاثیر کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی در ۲۵ سال اخیر خاطرنشان کرد: کشاورزان برای افزایش بهره وری آب، توسعه شیوه های نوین آبیاری  و استفاده از بذر سازگار با شرایط اقلیمی استان تلاش ویژه ای کردند.

این مسئول  ادامه داد: کار برداشت محصول با استفاده از صدها دستگاه کمباین و دروگر متناسب با شرایط آب و هوایی استان از اواسط تیرماه آغاز شد و تا اواخر مردادماه جاری ادامه داشت.

کشاورزان و دامداران یزد با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی سال گذشته یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی به ارزش ۲۲۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازاد داخلی و خارجی کردند.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ،۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصول  باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
کد مطلب: 29219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *