دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۷

تدوین لوایح بانکی به دولت سپرده شود/ لزوم تشکیل کارگروهی از نخبگان با محدودیت زمانی حداکثر یک سال

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: طرح قانون بانک مرکزی که در حال حاضر در مجلس کلیات آن در شور اول به تصویب رسیده از مقبولیت نسبی بین نخبگان و صاحب نظران این حوزه برخوردار نیست و به نظر می رسد با روش هایی می توانیم به یک اجماع نسبی بین نخبگان برسیم.
تدوین لوایح بانکی به دولت سپرده شود/ لزوم تشکیل کارگروهی از نخبگان با محدودیت زمانی حداکثر یک سال
به گزارش توليد ايرانی ؛      عادل پیغامی  با اشاره به ضعف های موجود در متن طرح قانون بانک مرکزی، اظهارداشت: با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و جدیت وزیر اقتصاد برای اصلاح نظام بانکی بهتر است اصلاح قوانین بانکی در قالب لایحه ای از طرف دولت به مجلس ارسال شود.

وی افزود: برای تدوین لایحه قانون بانک مرکزی و لایحه قانون بانکداری باید کارگروهی متشکل از دانشگاهیان و متخصصان حوزه های پولی، بانکی، حقوق، بانکداری بین الملل و بانک مرکزی در کنار متخصصان حوزه فقه اقتصادی و بانکی از حوزه علمیه به وجود بیاید.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید این کار باعث طولانی شدن و به نتیجه نرسیدن اصلاح قوانین بانکی شود، گفت: لازم نیست بحث های انتزاعی و فلسفی در این کارگروه مطرح شود و برای جلوگیری از اطاله بررسی دو کار باید انجام شود اول اینکه افرادی برای مطالعات کارشناسی این کارگروه انتخاب شوند که مسئولیت اجرایی ندارند و می توانند بخش عمده وقت خود را صرف حضور در کارگروه کنند.

وی ادامه داد: راهکار دوم، تعیین زمان مشخص برای کارگروه است؛ به این صورت که مثلا کارگروه در مدت 6 ماه یا حداکثر یک سال فرصت دارد لایحه قانون بانک مرکزی و لایحه قانون بانکداری را تدوین کند و کارگروه هر ماه گزارشی از پیشرفت کار به دولت ارائه دهد تا در زمان مقرر کارِ تدوین لایحه به اتمام برسد.

پیغامی اضافه کرد: حتی در موارد اختلافی در کارگروه می توان دو ماده مشابه را پیشنهاد کرد و با این قید که به عنوان مثال 60 درصد از اعضا با ماده الف و 40 درصد دیگر با ماده ب موافق بوده اند. با این شکل تصمیم گیری نهایی به قانون گذار محول می شود و از بین دو نظر کارشناسی یکی را انتخاب می کند.

وی تصریح کرد: طرح قانون بانک مرکزی که در حال حاضر در مجلس کلیات آن در شور اول به تصویب رسیده از مقبولیت نسبی بین نخبگان و صاحب نظران این حوزه برخوردار نیست و به نظر می رسد اگر این روشی که پیشنهاد کردم انجام شود، می توانیم به یک اجماع نسبی بین نخبگان برسیم.

*دولت در یک سال اول برای اصلاح نظام بانکی از ظرفیت قوانین موجود استفاده کند
پیغامی در پاسخ که با توجه به چالش های اقتصاد و نظام بانکی کشور آیا تاخیر یک ساله در تدوین لوایح بانکی منطقی است، گفت: دولت و بانک مرکزی در مدت یک سالی که لوایح بانکی تدوین می شوند، می توانند برخی اصلاحات را آغاز کنند و از ظرفیت های قانون موجود بهره بگیرند.

این اقتصاددان تصریح کرد: آیا قوانین فعلی بانکی گفته دولت باید و حتما از بانک مرکزی استقراض کند؟ قانون فعلی گفته اگر کفایت سرمایه بانکی غیراستاندارد بود بانک مرکزی فقط بانک مرکزی فقط نظاره گر باشد؟ قطعا اینگونه نیست و می توان با قوانین فعلی استقراض دولت از بانک مرکزی را به حداقل رساند و هم برخی اصلاحات را آغاز کرد و از میزان چالش های نظام بانکی که آثار آن در حوزه اقتصادی نمایان می شود، تا حدودی کاست.

وی تصریح کرد: پس برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی و پولی می تواند این دو برنامه باشد باشد؛ در سال اول تشکیل کارگروه اصلاح نظام بانکی برای تدوین لوایح بانکی و آغاز اصلاحات پولی و بانکی یا استفاده از ظرفیت های قانونی موجود.
 
کد مطلب: 29063
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *