جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶

سه چالش بزرگ اقتصادی دولت رئیسی

یک کارشناسی مالی و اقتصادی با اشاره به سه چالش بزرگ اقتصادی دولت جدید، گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله کشور به غیر از تحریم ها و کسری بودجه، کنترل نقدینگی است، چراکه اگر نقدینگی را کنترل نکنیم کشور پتانسیل درگیر شدن با ابرتورم را خواهد داشت.
سه چالش بزرگ اقتصادی دولت رئیسی
به گزارش توليد ايرانی ؛        سامان احمدوند  درباره شرایط اقتصادی کشور و تغییر دولت، اظهار کرد: به طور کلی امروز در فضایی تغییر دولت صورت گرفت که مردم تا حدود زیادی به چشم انداز اقتصادی کشور ناامید هستند.

وی به منشا ناامیدی مردم از فضای اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: اگرچه دولت قبلی با شعار ارتباط با دنیا و برجام کار خود را آغاز کرد اما در عمل موفق نبود، از سوی دیگر دولت آقای رئیسی نیز بعد از فعالیت خود در مصاحبه های مختلف اعلام کرده که برای برداشتن تحریم ها تلاش خواهد کرد.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به سه چالش پیش روی دولت فعلی تا بتواند اعتماد از دست رفته مردم را دوباره بازگرداند، گفت: دولت آقای رئیسی باید به مذاکرات بازگردد تا امواج مثبت آن دوباره به اقتصاد کشور برگردد و همواره مذاکرات را برای رفع تحریم ها ادامه دهد، چراکه معادلات و بازرگانی خارجی کشور به تحریم ها گره مستقیمی خورده است.

وی کسری بودجه را چالش دوم دولت جدید دانست و افزود: بودجه دولت قبل به نحوی نوشته شده بود که در خوشبینانه ترین حالت حداکثر ۶۰ تا ۷۰ درصد آن قابل وصول است و به نظر می رسد دولت آقای رئیسی طی دو ماه آینده با کسری بودجه مواجه می شود.

احمدوند البته یادآور شد: دولت فعلی نیم نگاهی به ذخایر ارزی دارد که بتواند با برداشتن و یا کاهش تحریم ها بخشی از منابع را برای جبران کسری بودجه تامین کند.
وی رشد عجیب نقدینگی را چالش سوم دولت رئیسی عنوان و گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله کشور به غیر از تحریم ها و کسری بودجه، کنترل نقدینگی است، چراکه اگر نقدینگی را کنترل نکنیم کشور پتانسیل درگیر شدن با ابرتورم را خواهد داشت.

کارشناسی مالی و اقتصادی با اعتقاد بر اینکه تنها موضوعی که می تواند ابرتورم را به تعویق بیندازد و یا در سالیان متمادی آن را تعدیل کند، برداشته شدن تحریم هاست تا با ورود و تزریق ارز و دلار به کشور تا حدودی بتوان تورم را در راستای رشد نقدینگی کنترل کند.

وی همچنین به یکی از بدترین تصمیمات اقتصادی دولت روحانی اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر کسری بودجه بدترین میراث دولت دوازدهم برای دولت آقای رئیسی است، همچنین در بلندمدت بدترین میراث از دولت گذشته عدم رشد زیرساخت های کشور است.

احمدوند با اشاره به چند معضل اساسی کشور در زیرساخت ها، گفت: یکی از موارد مربوط به فرسودگی ناوگان کامیون هاست. در کشورهای اروپایی، ترکیه و کشورهای حوزه بالکان، طی قانونی اگر عمر کامیون بالای ۱۵ سال باشد، اجازه تردد ندارد، بنابراین مطابق این قانون امروز حمل و نقل کشور از ریلی گرفته تا جاده ای و هوایی کاملا فرسوده است.

وی افزود: سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور در چهار سال دولت آقای روحانی تقریبا منفی بوده است و هر آنچه در کشور بوده، مربوط به گذشته است.

کارشناسی مالی و اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور با مشکل فرسودگی دستگاه ها و قطعات مواجه هستند، اظهار کرد: اگرچه امروز بیشترین درآمد ارزی کشور از همین شرکت های پتروشیمی و فولادی و شرکت های بزرگ واقع در بورس است، اما زیرساخت های آنها فرسوده است.

وی در ادامه تخصیص یارانه های انرژی به صنایع را دیگر چالش بزرگ دولت جدید دانست و گفت: نتیجه این یارانه ها به گونه ای پیش رفته که امروز زیرساخت صنعت برق توسعه پیدا نکند و این با قطعی های برق نمود کرده است و به نظر می رسد سال به سال این شرایط بدتر خواهد شد.

به اعتقاد احمدوند، دولت آقای روحانی در این مدت تنها قصد داشت تا به هر قیمتی که شده، نرخ حامل های انرژی را افزایش ندهد و این سیاست را ادامه داد.
کد مطلب: 28800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *