يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱

سنگ‌اندازی آمریکا برای ارسال منابع ارزی از صندوق بین المللی پول به افغانستان

آمریکا تلاش می‌کند تا با مسدود کردن دارایی‌ها و نیز تحریم‌ انتقال پول مانع رسیدن منابع ارزی صندوق بین‌المللی پول به افغانستان تحت کنترل طالبان شود.
سنگ‌اندازی آمریکا برای ارسال منابع ارزی از صندوق بین المللی پول به افغانستان
به گزارش توليد ايرانی؛           آمریکا تلاش می‌کند تا دسترسی طالبان برای منابع 460 میلیون دلاری از طریق صندوق بین المللی پول که قرار بود هفته آینده به این کشور ارسال شود را متوقف کند.
در این میان منابع آگاه از وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند که صندوق بین المللی پول در حال پایش و رصد واکنش دولت‌های عضو است که آیا آنها دولت طالبان را به عنوان دولت قانونی به رسمیت می‌شناسند یا نه.

در ماه آگوست صندوق بین المللی پول موافقت کرد که منابع دیگری حدود 650 میلیارد دلار برای بهبود اقتصاد جهانی در دوره پساکرونا اختصاص دهد.افغانستان هم در بین کشورهایی بود که باید از این اعتبارات بهره‌مند می‌شد و قرار بود این تصمیم صندوق بین المللی پول در 23 آگوست اجرایی شود.

در این میان دولت آمریکا تلاش می‌کند تا با سنگ‌اندازی در انتقال پول به سمت افغانستان از دسترسی طالبان به این منابع ارزی صندوق بین المللی جلوگیری کند. قرار بود انتقال دلار به افغانستان انجام شود و واشنگتن آن طور که روزنامه وال استریت ژورنال هم تصریح کرده است، دسترسی حساب‌های دولتی که توسط فدرال رزرو و بانک‌های آمریکا مدیریت می‌شود را مسدود کرده است.

بر اساس اعلام اجمل احمدی رئیس سابق بانک مرکزی افغانستان، این کشور حدود 9 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که تقریبا تمام آنها در خارج از کشور نگهداری می‌شود.
وی در یک پیام توئیتی همچنین تصریح کرده است که این منابع در امنیت کامل است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند. این منابع به سرقت نرفته‌اند و در حساب‌های بانکی موجود هستند.

از آنجایی که اکثر این حساب‌ها مسدود شده‌اند، آن طور که اجمل احمدی می‌گوید طالبان تنها به یک دهم درصد این منابع ارزی دسترسی دارند.

احمدی همچنین نوشته است که طالبان و حامیان آنها باید نتیجه کارهای خودشان را پیش بینی می‌کردند. شاید طالبان از نظر نظامی جنگ را برده است، اما باید بتواند دولت را به دست بگیرد و این کار راحتی نیست.

بر اساس این گزارش طالبان هفته گذشته کنترل افغانستان را در دست گرفت و اشرف غنی رئیس جمهور پیشین را مجبور به فرار از کشور کردند.
کد مطلب: 28750
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *