جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۳

تقویت قدرت و توان داخلی راه حل موفقیت در عرصه بین المللی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تقویت قدرت و توان داخلی را مهمترین راه برای موفقیت در عرصه بین المللی دانست.
تقویت قدرت و توان داخلی راه حل موفقیت در عرصه بین المللی
به گزارش توليد ايرانی ؛              آقای محمد جواد ایروانی  درخصوص رویکرد سیاست خارجی دولت جدید گفت: تجربه ۸ ساله دولت قبلی، نشان داد نگاه خوشبینانه و افراطی به رابطه با غرب و شرطی کردن و گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات و برجام موجب غفلت از توان داخلی و سوء استفاده و بدعهدی غربی‌ها شد و اکنون باید با استفاده از این تجربه توان و قدرت داخلی را تقویت کنیم تا در عرصه بین المللی به موفقیت دست یابیم.
 
وی افزود: تجربه طولانی مذاکره و عملکرد آمریکا نشان داد غربی‌ها به بازی برد برد، احترام متقابل و منافع ملی طرف مقابل اعتقادی ندارند و پیشینه رفتار آمریکا در منطقه و جهان بیانگر رویکرد بدعهدی و عمل نکردن به وعده‌ها و نقض حقوق کشور‌ها توسط آمریکاست.
 
ایروانی به اقدامات اخیر آمریکا در کشور‌های منطقه از جمله بدعهدی در افغانستان اشاره کرد و گفت: آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر می‌باشد، اما در افغانستان به گونه‌ای عمل کرد که شاهد تشدید جنگ‌های داخلی و قدرت یافتن گروه افراطی طالبان در این کشور هستیم و آمریکا نشان داد به هیچ عنوان بدنبال صلح در منطقه نیست.
 
 وی بر عدم تکرار تجربه گذشته در اعتماد بی رویه به آمریکا و غرب، تاکید کرد و افزود: مذاکرات بی نتیجه انرژی زیادی از دولت و مردم گرفت و دولت قبلی همه چیز را در برجام و مذاکره خلاصه کرده بود و از ظرفیت‌ها و توان داخلی غفلت کرد و دولت جدید باید با توجه به این تجربه، تقویت توان داخلی و استفاده از نیرو‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
 
 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتماد به آمریکا و غرب را یک اشتباه استراتژیک دانست و تاکید کرد: آمریکا در مذاکرات همواره از موضع برتر رفتار کرده است در حالیکه گسترش روابط در عرصه بین المللی باید متوازن و در چارچوب منافع ملی و بر اساس احترام متقابل صورت گیرد.
 
وی افزود: امروز همه به قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران پی برده اند و موازنه قدرت در منطقه و جهان تغییر پیدا کرده است، اما آمریکا همچنان با دخالت در کشور‌های مختلف نمی‌خواهد از موضوع برابر وارد مذاکره شود و اگر ما محکم بر مواضع خود بایستیم آن‌ها به پذیرش خواسته‌های ما مجبور خواهند شد، اما اگر از موضع ضعف وارد مذاکره شویم غرب و آمریکا سوءاستفاده و فشار‌ها را بیشتر می‌کنند.
 
ایروانی گفت: در تجربه سال‌های گذشته معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و در ۸ سال گذشته دولت همه ظرفیت و انرژی کشور را بر مذاکره و برجام متمرکز کرد که نه تنها نتیجه مطلوبی نداشت بلکه دوستان منطقه‌ای خود را نیز فراموش و دلسرد کردیم و ظرفیت‌های داخلی را رها ساختیم و انرژی‌ها را بجای ظرفیت‌های داخلی در مذاکره هدر دادیم و بخش اقتصادی وزارت خارجه را تعطیل کردیم.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته دولت با تمرکز بر مذاکرات برجام سرمایه گذاری روی ظرفیت‌های داخلی را کنار گذاشت در حالیکه آقای روحانی قبلا در سخنرانی‌های انتخاباتی خود اعتراف کرده بود که ۷۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از ضعف مدیریت و تنها ۳۰ درصد ناشی از تحریم هاست.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ظرفیت‌های فراوان داخلی برای تقویت و رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ما در کشور ظرفیت‌های فراوان از جمله نیروی انسانی ماهر و توانمند زیادی داریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم بدون وابستگی به غرب به رشد و قدرت اقتصادی بالایی دست یابیم، اما متاسفانه در دولت قبل اهتمام جدی برای استفاده از این ظرفیت‌های فراوان داخلی وجود نداشت و گسترش واردات موجب نابودی تولید داخلی شد.
 
وی در خصوص اهمیت تقویت توان داخلی، گفت: در جنگ اقتصادی داشتن توان و قدرت اقتصادی اهمیت زیادی دارد، زیرا دشمن با مشاهده ضعف در طرف مقابل از فرصت سوءاستفاده و فشار‌های خود را بیشتر می‌کند. 
 
ایروانی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم ناشی از ضعف مدیریت و عملکرد دولت قبلی، افزود: ضعف نظارت و عملکرد ضعیف دولت موجب پایین آمدن قدرت خرید و تشدید مشکلات معیشتی مردم شده است و دولت جدید باید با تشدید نظارت‌ها و تقویت تولید و توان داخلی مشکلات معیشتی مردم را برطرف سازد.
 
وی توسعه روابط با همسایگان و شرکای راهبردی و تقویت اقتصاد و تولید داخلی را از راه‌های مهم حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: با توجه به برنامه‌ها و رویکرد مثبت دولت جدید، امید به آینده تقویت شده و پیش بینی می‌شود با تقویت انسجام و وحدت ملی، استفاده از همه نیرو‌های توانمند داخلی و توجه به تولید بعنوان نقطه کانونی دولت آقای رئیسی و اهتمام ویژه ایشان به تولید و سرمایه گذاری، در آینده نزدیک شاهد تحولات مثبت اقتصادی در کشور باشیم.
کد مطلب: 28450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *