شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۵

زنگنه: برای مردم باید به دولت آینده کمک کرد

وزیر نفت گفت: در صنعت نفت و بازگشت ایران به بازار‌های جهانی اگر دولت آقای رئیسی مشورت بخواهد دریغ نخواهم کرد، زیرا معتقدم برای مردم همه باید به دولت آینده کمک کنیم.
زنگنه: برای مردم باید به دولت آینده کمک کرد
به گزارش توليد ايرانی ؛            آقای بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه از هیچ کمکی به دولت آقای رئیسی دریغ نمی‌کنم افزود: فکر می‌کنم شرایط کنونی کشور فوق‌العاده سخت است؛ هر دولتی که بیاید با شرایط فوق‌العاده سختی روبه‌روست؛ برخلاف برخی‌ها که فکر می‌کنند با کار‌ها و راه‌حل‌های سریع می‌توانند مشکلات را حل کنند، فکر می‌کنم راه‌حل سریعی وجود ندارد و شرایط بسیار سخت است. همه باید کمک کنیم تا فشار‌ها به مردم به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه همه تجربه‌ها و دیدگاه‌های خود را با استدلال به دولت آینده ارائه خواهم داد گفت: دیدگاه‌هایم را هم به هر فردی که وزیر شود یا هر تیمی که آقای رئیسی تعیین کنند صادقانه می‌گویم، تصمیم با خودشان است. معتقدم برگشت به بازار و گرفتن سهم کار سختی نیست، البته فشار زیادی به وزارت نفت و وزیر خواهد آمد، اما این‌گونه نیست که قابل‌تحمل و گذرا نباشد. البته دلم می‌خواست بازگشت ایران به بازار نفت در دوران خودم اتفاق می‌افتاد، زیرا می‌دانستم از چه مسیری بروم که موفق شوم، اما هر شخصی به وزارت نفت بیاید و کمک بخواهد من در خدمت هستم و ریزه‌کاری‌ها و مسائل را خواهم گفت تا به‌گونه‌ای عمل کنند که هم به نفع جمهوری اسلامی باشد و هم آسیبی به بازار نرسد.

وزیر نفت درخصوص توصیه هایش به فردی که پس از او سکان دار صنعت نفت کشور می‌شود هم افزود: نخستین توصیه این است که قیمت حامل‌های انرژی را تغییر ندهد، زیرا تا وقتی زمینه سیاسی و اجتماعی فراهم نباشد هر کاری در این زمینه انجام شود به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های اجتماعی ارزشش را ندارد. در واقع هر تغییر در قیمت مستلزم فضای مناسب است و باید خیلی زمینه‌سازی برای آن انجام شود که چند سال طول می‌کشد. چند سال آینده فکر نمی‌کنم هیچ‌کس بتواند وارد بحث قیمت‌ها شود.
زنگنه در خصوص مهمترین اولویت وزیر نفت دولت سیزدهم در بخش داخلی هم گفت: باید خیلی مراقب تأمین مایحتاج مردم در بخش سوخت (بنزین و گازوئیل) و تأمین گاز در زمستان چه برای امسال چه برای سال آینده باشند. این موضوع خیلی مهم است. در بخش نفت ما تاکنون طرح‌های زیادی اجرا کردیم که تولید نفت ما پس از اینکه تحریم‌ها برداشته شد در فاصله بسیار کوتاهی به قبل از تحریم‌ها برسد که باید آن طرح‌ها پیگیری شود.

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه‌ای برای وزارت نفت به آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب پیشنهاد دادید افزود: نه اصلاً قرار نبوده و قرار هم نیست. وظیفه‌ای هم ندارم. ایشان خودشان با آگاهی و تسلط تصمیم می‌گیرند، از من هر مشورتی بخواهند در خدمتشان هستم، اما من هیچ پیشنهادی برای هیچ کار انتصابی نمی‌دهم، مرسوم هم نبوده و درست هم نیست.
وی درباره گزینه‌هایی که برای تصدی وزارت نفت در دولت بعد عنوان می‌شود ادامه داد: دراین باره نظری ندارم، البته اگر نظر خواستند خواهم گفت. دوره قبل هم این‌طور بود و چیزی نگفتم. البته فرق این دوره با دوره قبل این است که در آن دوره برنامه‌ام این بود که هیچ همکاری و مشورتی به آن‌ها ندهم، زیرا آن‌ها را از اول هم قبول نداشتم، اما آقای رئیسی و دولتش هر کمکی بخواهند، دریغ نمی‌کنم. رسماً هم اعلام کردم هر مشورتی که بخواهند می‌دهم، اما نه پستی می‌گیرم و نه حکمی، نه ماشینی می‌خواهم نه دفتر و حقوق. به‌صورت رایگان هرچه بخواهند در خدمتشان هستم، اگر خواستند استفاده کنند و اگر نخواستند استفاده نکنند.

وزیر نفت که بعد از چهار دوره حضور در بالاترین مقام صنعت نفت، تصمیم به بازنشسته کردن خود گرفته است در مورد سال‌های وزارتش و پذیرش دوباره این مسئولیت در دولت حسن روحانی گفت: من برای تحقق آرزویی بزرگ وزیر شدم و آن این بود که بتوانم تولید نفت و گاز کشور را بالا ببرم تا منابع حاصل از آن صرف توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور شود، منتهی نگذاشتند این کار شود و من به آرزویی که برای کشورم داشتم تا به جایگاه نخست اقتصادی، فنی و فناوری در منطقه برسد آن‌گونه که در سند چشم‌انداز آمده، نرسیدم.

زنگنه افزود: دلم می‌خواست کشوری داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند. من همه زندگی‌ام را برای رسیدن به این هدف صرف کردم و هرچه دست و عقلم رسید و استعداد داشتم برای تحقق آن گذاشتم، خودم و همکارانی که بیشتر آن‌ها افراد شایسته، باهوش، توانمند و بااستعداد بودند، اما متأسفانه تقریباً در مقطعی نتوانستیم جلو برویم، من افسوس آن را می‌خورم که البته افسوس فایده‌ای ندارد.

وی اضافه کرد:، اما ناراحتم از این بابت که از نظر جایگاه جهانی و منطقه‌ای حق ما این نبود و ما خیلی باید جلوتر از این می‌بودیم. یک بار هم گفتم ۴۲ سال است که یک عده آدم در داخل و یک عده دشمن در خارج نگذاشتند تولید نفت ایران حتی به ۴ میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که ما به‌راحتی می‌توانیم ۶ میلیون بشکه نفت تولید کنیم، نه اینکه این میزان تولید به بودجه برود و نه اینکه نفت آن به‌صورت خام صادر شود، بلکه در صنایع پایین‌دستی از آن استفاده و درآمد عظیمی برای کشور ایجاد شود.

زنگنه گفت: با افزایش تولید نفت به این مقدار نزدیک ۳۰ میلیارد بشکه نفت تا سال ۱۴۲۰ اضافه می‌شود، این یعنی ۲ هزار میلیارد دلار درآمد جدید برای کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند چهره فقر، بدبختی، بیکاری و عدم رشد را تغییر دهد، کشور را از نظر فناوری وارد دوران جدیدی کند، تولید ناخالص و درآمد سرانه را بالا ببرد و دست مردم در جیبشان باشد و با عزت زندگی کنند.
وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که سهم خود در نرسیدن ایران به آرمان‌هایی که از آن صحبت کردید چقدر است گفت: من خودم را در همه موارد مسئول می‌دانم، این‌گونه نیست که بگویم نبودم. به سهم خودم که بودم مسئول هستم و به‌هیچ وجه نمی‌گویم که نبودم.
 
کد مطلب: 27938
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *