سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۵

بدون رشد اقتصادی جذب سرمایه گذاری ممکن نیست!

یک تحلیلگر بازار کار با تاکید بر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال در کشور، جلب و جذب سرمایه‌گذاری را نیازمند تحقق رشد اقتصادی دانست و بر ضرورت حمایت تمام قد از تولیدکنندگان، کسب و کارها و نیروهای کار در دوران کرونا و بحران ها تاکید کرد.
بدون رشد اقتصادی جذب سرمایه گذاری ممکن نیست!
به گزارش توليد ايرانی ؛              حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در بحث توسعه کسب و کارها و کاهش بیکاری این است که ظرفیت های اشتغال را گسترش بدهیم اما در حال حاضر با ضعف های جدی ساختاری روبرو هستیم و لذا باید تلاش کنیم از کسب و کارها به طور مقطعی و متناسب با بحرانها، شوکها و اتفاقاتی که بازار کار را درگیر می کند مثل تحریم حمایت و از فشارهایی که به تولیدکنندگان و کسب و کارها وارد می شود جلوگیری کنیم.

این تحلیلگر بازار کار با تاکید بر حمایت تمام قد دولت ها از تولیدکنندگان و نیروهای کار در شرایط بحران به ویژه در ایام کرونا گفت: در بحران هایی مثل کرونا نیازمند حمایت های دولتی هستیم ولی با ضعف های گسترده در این زمینه مواجهیم چون صندوق بیمه بیکاری ضعیف است و توان کمک رسانی در چنین شرایطی را ندارد، این مساله از ضعف‌های جدی ساختاری حکایت دارد و نشان می دهد که ظرفیت‌های اشتغال به اندازه کافی و تقاضای بیکاران باید در کشور گسترش یابد.

حاج اسماعیلی تاکید کرد کسانی که میخواهند در جهت توسعه اشتغال بر رونق بازار کار گام بردارند و به دنبال اجرای برنامه های اشتغال برای کشور هستند باید بدانند که بدون توسعه بخش خصوصی در کشور امکان ظرفیت‌سازی اشتغال غیر ممکن است.

وی افزود: باید تلاش کنیم علاوه بر مقررات زدایی، قوانین گسترده و پیچیده ای که در حوزه بازار کار کشور ایجاد شده چابک و شفاف سازی شود، در غیر این صورت بهبود فضای کسب و کار در کشور ممکن نیست.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در حال‌حاضر درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و به ۹ میلیارد دلار در سال رسیده است. با چنین وضعیتی چطور می توانیم در حوزه کسب و کار سرمایه گذاری کنیم؟
حاج اسماعیلی ادامه داد: قبل از تحریم ها به طور متوسط سالانه ۴۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم الان به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است لذا برای آنکه امکان سرمایه گذاری به وجود آید لازم است سرمایه خارجی برای توسعه بازار کار جذب کنیم اما به طور حتم قبل از هرگونه سرمایه گذاری، نیازمند رشد اقتصادی هستیم.

به گفته حاج اسماعیلی اگر بخش خصوصی قوی و توسعه یافته داشته باشیم، کسب و کارها خود به خود فعال و مردم درگیر بخش های اقتصادی می شوند و شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها و اس ام ای ها شکل می گیرد و به تدریج رشد اقتصادی پیدا می کنیم
 
کد مطلب: 27814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *