شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲

نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی و خدمات در خرداد ۱۴۰۰

تغییرات قیمت گروه‌های کالایی و خدمات مصرفی خانوار در خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ تورم بین ۲۷.۱ درصد در گروه مسکن، آب و برق و گاز تا ۶۴.۸ درصد در گروه حمل و نقل در نوسان بوده است.
نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی و خدمات در خرداد ۱۴۰۰
به گزارش توليد ايرانی ؛             بررسی جزئیات شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم سالانه در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها متعلق به بخش «روغن‌ها و چربی ها» با ۶۹.۹ درصد بوده است. این در حالی است که کمترین نرخ تورم سالانه نیز در بین کالا‌ها و خدمات مصرفی، مربوط به بخش «آب، برق و سوخت» با ۱۴.۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای نیز که بیانگر درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است در خردادماه ۱۴۰۰ برای کل کشور به رقم ۴۷.۶ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۷.۶ درصد بیشتر از خرداد ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

حال تغییرات این شاخص تورمی در بین کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌ها نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه سال جاری مربوط به بخش «روغن‌ها و چربی ها» با ۱۱۲.۷ درصد و کمترین نرخ تورم نقطه‌ای نیز متعلق به بخش ارتباطات با ۱۱.۸ درصد بوده است.

همچنین تورم ماهانه خرداد در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۰، در کل کشور به نرخ ۲.۵ درصد رسیده است که در این بخش بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به بخش ارتباطات با منفی ۰.۷ درصد و بیشترین نرخ تورم ماهانه نیز متعلق به بخش سبزیجات با ثبت نرخ ۶.۹ درصد است.
کد مطلب: 27774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *