جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

کمبود مواد اولیه برای تولید کفش دست‌دوز

با توجه به اینکه مدتی است بازار کفش دست‌دوز با کمبود مواد اولیه روبرو است، قرار شده در این هفته در رابطه با رفع موانع تولید، تامین مواد اولیه و ارائه تسهیلات بانکی جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
کمبود مواد اولیه برای تولید کفش دست‌دوز
توليد ايرانی: در چند روز گذشته به‌واسطه شرایط سخت تامین مواد اولیه تولید کفش دست‌دوز، برخی از تولیدکنندگان اعلام نارضایتی کردند و این در حالی است که دولت با جدیت تمام اعلام کرد «ارز برای واردات مواد اولیه تولیدی اختصاص پیدا خواهد کرد».

  برخی از تولید کنندگان و مسئولان صنفی بر این عقیده هستند که ارز برای واردات اختصاص یافته است اما مشکلات بانکی، گشایش اعتبار و ثبت سفارش کالا عاملی شده تا از اسفندماه سال گذشته واردات مواد اولیه تولید با تاخیر انجام شود. در این میان تاخیر در واردات و تامین مواد اولیه در بازار به مذاق برخی افراد خوش آمده و سودجویان به‌گونه‌ای رفتار کردند که بی‌ثباتی را در قیمت‌گذاری به بازار وارد کردند.

درباره شرایط تولید در این بخش، رسول شجری – رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان کفش دست‌دوز – گفت: ۳۰ درصد مواد اولیه تولید کفش از طریق واردات تامین می‌شود و اگر این مواد در فرآیند تولید مورد استفاده قرار نگیرد، نمی‌توان محصول نهایی را تولید کرد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال چرم از منابع داخلی تامین می‌شود اما اگر برخی از مواد اولیه وارداتی در فرآیند تولید وجود نداشته باشد، نمی‌توان چرم را برای تولید، پردازش کرد.

شجری خاطرنشان کرد: در گذشته در راستای سرعت بخشیدن به فرآیند واردات مواد اولیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌هایی صورت گرفت که خروجی مناسبی به همراه داشت اما طولانی شدن فرآیند گشایش اعتبار، ثبت سفارش و واردات مواد اولیه کمبود را در بازار به همراه داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان کفش دست‌دوز با اشاره به اینکه از اسفند سال گذشته مواد اولیه با کمبود روبرو شد، تاکید کرد: مواد اولیه که از چند ماه گذشته ثبت سفارش شده به بازار تزریق نشده است و با سوءاستفاده برخی افراد قیمت‌گذاری مواد اولیه وارداتی در بازار دستخوش تغییراتی شده که نارضایتی تولید کننده را به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته شرایط مناسب بانکی و واردات در اقتصاد کشور حاکم شد که متاسفانه از این فرصت به درستی استفاده نشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان کفش دست‌دوز ادامه داد: روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط در راستای رفع موانع تولید، تأمین مواد اولیه و تسهیلات بانکی برگزار خواهد شد و از سوی دیگر برای جلوگیری و کنترل قیمت مواد اولیه از دستگاه‌های نظارتی کمک خواسته شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مواد اولیه وارداتی نمونه داخلی دارد؟ گفت: ۳۰ درصد از تولید داخلی از سوی پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد اما کیفیت این محصولات قابل مقایسه با محصول وارداتی نیست که کیفیت محصول نهایی را به شدت کاهش می‌دهد.
 
کد مطلب: 2765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *