جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۱

علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره

رییس نظام صنفی کشاورزی عامل افزایش قیمت محصولات کشاورزی از مرزعه تا بازار را عدم برنامه ریزی صحیح در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، دلالی و واسطه گری، کمبود زیرساختهای نگهداری از محصولات و کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی اعلام کرد.
علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره
به گزارش توليد ايرانی ؛          محمد شفیع ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان از نبود خریدار و قیمت پایین خرید برخی از محصولات کشاورزی گله دارند و از آن طرف این محصولات با قیمتهای بالاتری به دست مصرف کنندگان می‌رسد، اظهار کرد: متاسفانه برنامه و مدیریت درستی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی وجود ندارد. همین امر باعث می شود که مثلا در یک زمان خاص چندین شهرستان یک محصول را برداشت کنند، بازار اشباع شود، خریداری نباشد ومحصول نیز روی دست تولیدکننده بماند و قیمت ها نیز کاهش یابد و سال بعد نیز به دلیل ضرر و زیان محصولی کمتر تولید شود و قیمت آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین در بحث فروش محصولات کشاورزی با دلالی و واسطه گری مواجه هستیم. همین دلالی باعث شده که فاصله قیمتی بسیار زیادی از تولید تا مصرف ایجاد شود.
رییس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه با کمبود زیرساختهایی در بخش تولید و نگهداری محصولات کشاورزی مواجه هستیم، گفت: انبار و سردخانه به اندازه کافی وجود ندارد. برای مثال در استان های جنوبی کشور که ماه های گذشته محصولات کشاورزی بسیاری تولید شد اگر مازاد محصولات را انبار می کردیم حجم زیادی از محصولات به یکباره وارد بازار نمی شد؛ در نتیجه توازن در بازار برقرار می شد و دست آخر نیز تولیدکننده و مصرف کننده دچار ضرر نمی‌شدند.

وی کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری را یکی دیگر از مشکلات برهم خوردن توازن بازار اعلام کرد و گفت: به طور مثال اگر در مناطقی که گوجه فرنگی کاشت می‌شود صنایع تبدیلی وجود داشته باشد بخشی عمده ای از گوجه فرنگی ها به سس، رب و گوجه خشک و... تبدیل می شوند و در نتیجه جلوی نوسان قیمتها در بازار گرفته خواهد شد.

ملک زاده تقویت روستا بازارها را راهکاری برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و عرضه مستقیم محصولات بدون واسطه دانست و بر تقویت زیرساختهای صادراتی نیز تاکید کرد.

اصلاح نرخ خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی در تیرماه
رییس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح نرخ خرید تضمینی فقط مختص برخی از محصولات کشاورزی شد و سایر محصولات در دستور کار شورای تخصصی قیمت گذاری قرار نگرفت، اظهار کرد: در تیرماه شورای قیمت گذاری باید مجددا قیمت محصولات را برای سال جدید تعیین و اعلام کند. در حال حاضر نیز محصولاتی همچون پیاز و سیب زمینی و ... از دست کشاورزان خارج شده و دست دلالان است. برای همین اگر هم قیمتها تغییری کند به کشاورز چیزی نمی رسد؛ بنابراین شورا تصمیم گرفت که در تیرماه قیمت جدید و واقعی سایر محصولات کشاورزی را تعیین کند.
کد مطلب: 27432
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *