جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰

کشورهای نفتی دیگر روی درآمد یک تریلیون دلاری را نخواهند دید

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی اعلام کرد مجموع درآمد حاصل از مالیات نفت و گاز در سال ۲۰۲۱ به حدود یک تریلیون دلار خواهد رسید اما برخلاف دوران پیش از شیوع کرونا، جهان دیگر هرگز چنین درآمد بالایی را از نفت و گاز نخواهد دید.
کشورهای نفتی دیگر روی درآمد یک تریلیون دلاری را نخواهند دید
به گزارش توليد ايرانی ؛          پیش از بحران سال ۲۰۲۰ همه کشورهای صاحب منابع نفت و گاز معمولا در مجموع بیش از یک تریلیون دلار مالیات نفت و گاز دریافت می کردند. اما سال گذشته به دلیل تولید پایین‌تر و قیمتهای اندک، مجموع درآمد دولتی از مالیات نفت و گاز به ۵۶۰ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر بود.

طبق برآورد شرکت تحقیقات انرژی ریستاد انرژی، امسال به کمک قیمتهای بالاتر نفت، درآمد دولتها از نفت و گاز به مرز یک تریلیون دلار (۹۷۵ میلیارد دلار) خواهد رسید. اما طی سالها و دهه های آینده این درآمد هرگز به سقف مذکور نخواهد رسید زیرا گذار انرژی شتاب پیدا می کند.

از سال ۲۰۲۲ به بعد درآمدهای مالیاتی به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در دهه جاری محدود خواهد شد. سپس انتظار می رود در اوایل دهه ۲۰۳۰ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برسد و دوباره روند نزولی پیدا کرده و در سال ۲۰۴۰ به ۵۸۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۵۰ به ۳۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

کشورهایی که وابستگی بالایی به درآمدهای مالیاتی از نفت و گاز دارند از جمله بعضی از اعضای بزرگ اوپک مانند عربستان سعودی، عراق، کویت، لیبی و الجزایر بیشترین ضرر را خواهند دید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای عربستان سعودی که درآمد مالیاتی از نفت و گاز ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹ را تشکیل داد، حدود نیمی از درآمد دولت در سال ۲۰۵۰ از دست خواهد رفت.
کد مطلب: 27402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *