پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳

آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم

یک مقام مسئول گفت:براساس آخرین آمارها، 3 میلیون و 400 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر حدود 4 هزار میلیارد تومان خریداری شده است.
آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم
توليد ايرانی: اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: براساس آخرین آمارها، 3 میلیون و 400 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر حدود 4 هزار میلیارد تومان خریداری و تحویل مراکز سیلوها شده است.
  وی با اشاره به اینکه مطالبات گندمگاران تا 16 اردیبهشت به طور کامل پرداخت شده است، افزود: 50 درصد مطالبات گندمگاران پس از تحویل به مراکز خرید و ورود به سامانه پرداخت و مابقی در اسرع وقت به حساب آنها واریز می شود.

این مقام مسئول ؛خوزستان، گلستان و فارس را به ترتیب از استان های اصلی تولید کننده گندم برشمرد.
مجری طرح گندم با بیان اینکه برداشت گندم در اقلیم گرم و خشک جنوب به پایان رسیده است، گفت: هم اکنون گندم از استان های نوار ساحلی خزر و مناطق معتدل در حال انجام است که تا دهه اول تیر ماه اقلیم مناطق سرد هم وارد چرخه خرید خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه خرید تا زمان تحویل گندم تولید ی کشاورزان به سیلوها و مراکز تحویل ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اگرچه پیش بینی می شود که  امسال میزان خرید تضمینی گندم به 10 میلیون تن برسد اما با وجود دیررس بودن تولید در مناطق اقلیم معتدل و سرد، عملکرد تولید با روند افزایشی روبرو خواهد بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از کاهش جزئی خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ناشی از وجود دلالان، نگه داری بخشی از گندم تولید ی جهت خود مصرفی نزد کشاورزان و امید تولید کنندگان به تغییر قیمت ها و تعلل در تحویل به مراکز خرید تا حدودی کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش رغبت کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی ناشی از حضور دلالان و واسطه ها در امر خرید است یا خیر؟،تصریح کرد: این موضوع را تایید و تکذیب نمی کنم، چراکه همه ساله ،کمابیش این مسئله وجود داشته که کشاورز به سبب خرید نقدی دلال، تمایلی نسبت به ارائه گندم به مراکز خرید دولتی نداشته است. در حال حاضر بهتر است این موضوع از خود تولیدکنندگان پرسیده شود، چراکه آنها در جریان کامل این موضوع هستند و بنده تا پایان فصل برداشت نسبت به کاهش میزان خرید نمی توانم اظهار نظری داشته باشم.

اسفندیاری پور با بیان اینکه طوفان اخیر به برخی مناطق خسارت وارد کره است،افزود: با توجه به ذات کشاورزی و اثر پذیری آن از شرایط اقلیمی، می توان گفت  که طوفان و سرمای اخیر در برخی از مناطق تولید اثرات منفی به جا گذاشته است.

مجری طرح گندم ادامه داد:براساس آخرین آمارها تا 23 خرداد،میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد و بلند مدت 27 درصد در اقلیم گرم و مناطق خشک جنوب کاهش داشته است که انتظار می رود به سبب شرایط مساعد جوی در دیم زارهای مناطق معتدل و اقلیم سرد این میزان جبران شود.

وی در پایان تصریح کرد: کشاورزان با اطمینان کامل گندم تولیدی خود را تحویل مراکز دولتی و سیلوهای شرکت غله و سازمان تعاون روستایی دهند چرا که 50 درصد مطالبات آنها پس از ثبت در سامانه و مابقی در اسرع وقت به حساب آنها واریز خواهد شد.
کد مطلب: 2731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *