جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

درآمد ۱۰ میلیارد دلاری صادرات محصولات پتروشیمی در ۹۹

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ درآمد ۱۰ میلیارد دلاری بهمراه داشت.
درآمد ۱۰ میلیارد دلاری صادرات محصولات پتروشیمی در ۹۹
به گزارش توليد ايرانی ؛                  آقای بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری امروز (سوم خرداد) افزود:در شرایطی که رشد تقاضای سالانه فرآورده‌های نفتی در دنیا به کمتر از ۹ دهم درصد رسیده، رشد سالانه تقاضای محصولات پتروشیمی به مرز ۵ درصد رسیده که علامت مهمی برای لزوم توسعه هرچه بیشتر صنعت است.

وی اضافه کرد: باید با به‌کارگیری ذخایر هیدروکربنی به‌عنوان خوراک و براساس نقشه دقیق و منسجم بیش از پیش به سمت توسعه سریع و هوشمندانه صنعت پتروشیمی و خلق ثروت حرکت کنیم.
محمدی گفت: ۵۸ سال از عمر صنعت پتروشیمی می‌گذرد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال ۹۸، ۶۵ میلیون تن بود و در یک سال گذشته و با بهره‌برداری از ۱۷ طرح، به ۹۰ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: سال گذشته، ۶۲ میلیون تن محصول در این صنعت تولید شد که بخشی در خود صنعت مصرف و ۳۵ میلیون تن آن به عنوان محصول نهایی قابل فروش به بازار‌های داخلی و جهانی عرضه شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال ۹۹، باوجود محدودیت‌های ناشی از تحریم و کرونا، ۲۵ میلیون تن صادرات داشتیم و درآمد ارزی ناشی از آن ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

محمدی همچنین افزود: تا پایان ۱۴۰۰ با بهره‌برداری از ۱۰ طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، میانگین پیشرفت کنونی این طرح‌ها ۸۴ درصد است.

وی ادامه داد‌: اکنون ۴۰ طرح فعال در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن و درآمد صنعت به حدود ۳۵ میلیارد دلار (با احتساب قیمت‌های سال ۹۵) می‌رسد.

محمدی گفت: ظرفیت طرح‌های پیشران ۳.۳ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۸ نوع محصول جدید و خاص برای نخستین بار به سبد محصولات صنعت افزوده می‌شود و دغدغه بنگاه‌های صنایع پایین دستی در تامین مواد اولیه کاهش می‌یابد و ۷۰ درصد از واردات ۱.۳ میلیارد دلاری با افت روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: مهمترین رویداد سال ۹۹ در حوزه پژوهش و فناوری، رونمایی از دانش فنی فرآیند تولید پروپیلن از متانول بود.

محمدی گفت:‌برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور شاهد ساخت یک طرح بزرگ پتروشیمی با دانش فنی تمام ایرانی در اسلام‌آباد غرب با تولید محصول راهبردی پروپیلن خواهیم بود.
کد مطلب: 27223
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *