پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۶

بیش از 27 میلیون لارو ماهی گرمابی در زَِِِِهک تولید شد+عکس

واحداقتصادی تولیدایرانی-رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیّان بومی و گرمابی زَهَک، گفت: 27 میلیون و 732 هزار لارو ماهی گرمابی شامل آمور(شیرماهی)، کپور معمولی، فیتوفاگ، بیگهد و سفیدک محلی از ابتدای اسفند تا کنون در این مرکز تولید شده است.
بیش از 27 میلیون لارو ماهی گرمابی در زَِِِِهک تولید شد+عکس
توليد ايرانی: رضا فدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، اظهار داشت: طرح تکثیر ماهی گرمابی که از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شده بود هم اینک به اتمام رسیده است.
وی، بیان کرد: پنج میلیون و 545 هزار لارو ماهی فیتوفاگ، چهار میلیون و 900 هزار لاروو ماهی بیگهد، 11 میلیون و 757 هزار لارو ماهی آمور(شیرماهی)، پنج میلیون و 50 هزار لارو ماهی کپور معمولی و یک میلیون و 525 هزار لارو شیزوتراکس(ماهی سفید سیستان) در این مرکز تولید شده است.
وی، ادامه داد: تولید لارو به منظور عمل به مَنَویّات رهبر معظم انقلاب برای تأمین اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) اجرا شده است.
رئیس مرکز تَکثیر و بازسازی ذخایر ماهیّان بومی و گرمابی زَهَک، اظهار داشت: با توجّه به اهمیّت اقتصادی ماهی سفیدک محلّی در تولید آبزیان سیستان و بلوچستان، تکثیر این نوع ماهی با هدف تنوع بخشی به گونه های آبزی پروری در جنوب استان هدف گذاری شده است.
فَدایی، اِظهار داشت: حِمایَت از تَشَکُّلهای بخش خُصوصی از جمله تعاونی های صید و صیادی، حفظ ذخایر منابع آبی، توسعه پایدار آبزی پروری، اشتغالزایی برای صیّادان و شکوفایی اقتصاد منطقه یکی از اهداف بسیار مهم این مرکز است.
وی، بیان کرد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیّان بومی و گرمابی در 110 هکتار زمین در شهرستان زَهَک ایجاد شده و دارای 17 باب استخر مشتمل بر 11 هکتار کاملأ فعّال است.
وی، ادامه داد: 16 باب اِستخر با مساحت 1.3 هکتار تا پایان سال جاری فعّال و به چرخه تولید اضافه می شود که ظرفیت تولید لارو را تا پنج میلیون ظرفیت فعلی افزایش می دهد.
رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک، گفت: چهار سالن در این مرکز وجود دارد که 2 سالن مربوط به تکثیر بچه ماهی بومی و گرمابی و یک سالن با توجّه به جایگاه ویژه ماهی سفید سیستان از لحاظ اقتصادی برای تکثیر این گونه اختصاص داده شده است.
فدایی، ادامه داد: همچنین یک سالن چند منظوره برای پرورش خاویار و لارو ماهی سفید سیستان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار توانستیم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک سه نمونه از ماهیان خاویار شامل تاس ماهی ایرانی، ازون برون و فیل ماهی که ارزش اقتصادی بالایی دارند را پرورش دهیم.
وی، تصریح کرد: در این مرکز 2 آزمایشگاه آنالیز آب و کنترل بهداشت بیماری وجود دارد که قبل از خارج شدن بچه ماهی از کارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می گیرند.
فدایی، اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاه های این مرکز فعّال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری که احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک، گفت: به منظور حمایت از آبزی پرورانی که ماهی سردآبی نیز پرورش می دهند ماهیان گرمابی ذخیره شده در این مرکز در نیمه دوم تابستان به آنان داده می شود.
بنابر گزارش خبری از واحد اقتصادی تولید ایرانی، شهر زهک مرکز شهرستان زهک در 220 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
کد مطلب: 2648
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *