جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱

تولید برنج در طارم

واحداقتصادی تولیدایرانی- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم ،گفت: حدود 1000 هکتار زمین کشاورزی این شهرستان در سال زراعی 97 - 96 زیر کشت برنج رفت که پیش بینی می شود حدود 2500 تن برنج سفید از این زمینها برداشت و در بازار عرضه شود.
تولید برنج در طارم
توليد ايرانی: مجتبی اسکندری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، افزود: امسال تعداد 1300 نفر بهره بردار در شهرستان طارم مشغول کشت و کار محصول برنج بوده و از این طریق کسب درآمد می کنند.
اسکندری، اظهار داشت: کشت محصول راهبردی برنج طور عمده در اراضی حاشیه رودخانه قزل اوزن موسوم به 'چم' انجام می پذیرد که 40 درصد کشت این محصول بصورت مستقیم و بیشتر در ناحیه پائین دست قزل اوزن، در اواخر فروردین و 60 درصد باقی مانده به روش نِشایی در اواخر خرداد و بیشتر در بالا دست رودخانه قزل اوزن کِشت می شود.
این مسئول ،خاطرنشان کرد: زمان برداشت برنج در شهرستان طارم مرداد (محصول کشت مستقیم) و اواخر شهریور و مهر(محصول نشایی) می باشد.
وی ادامه داد: محصول تولید ی این شهرستان به علت کیفیّت بالا علاوه بر تأمین نیاز شهرستان و زنجان به سایر مناطق کشور نیز صادر می شود.
مجتبی اسکندری با اشاره به خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به کشاورزان طارمی از مرحله کشت تا برداشت، گفت: از اقدام های این مدیریّت در خصوص محصول برنج، اجرای برنامه‌های آموزشی، بازدیدهای فنی و ارائه توصیه‌های فنی، تأمین نهاده‌های مورد نیاز و هماهنگی برداشت مکانیزه است.
گفتنی است برنج علی کاظمی و انواع برنج صدری از اَرقام مورد کشت در شهرستان طارم است.
بنابر گزارش خبرنگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، با توجّه به شرایط اقلیمی، آب وهوای مناسب، خاک حاصلخیز، تأمین آب مورد نیاز بطور مستقیم از رودخانه قزل اوزن و همچنین تامین نهاده های مورد نیاز و نِشاء سالم، برنج طارم از مرغوبترین محصولات کشور و حتّی خاورمیانه است.
اِرتفاع منطقه طارم از سطح دریا بیشتر از استان‌های گیلان و مازندران است و به همین‌ دلیل رطوبت در این شهرستان وضعیت مطلوب‌تری دارد و به نقطه اِشباع نمی‌رسد و در نتیجه میزان بیماری‌های قارچی نیز کمتر از مناطق شمالی‌ بوده و این امر به میزان مرغوبیت محصول می‌افزاید و موجب می‌شود برنج کاران در مرحله داشت از سَموم کمتری استفاده کنند. همچنین رعایت تَناوب کِشت و کاهِش سَطح بیماری‌ها و آفات،‌ حاصلخیزی خاک و زاویه تابش نور از دیگر مواردی است که بر میزان کیفیّت اَرقام کِشت شده می‌افزاید.
کشت برنج در شهرستان طارم قدمت دیرینه دارد و همه ارقامی که در این شهرستان کشت می‌شود از نظر کمی عملکرد پائینی دارند امّا در مقابل از کیفیّت بالایی برخوردارند. در واقع برنج کاران طارم کشت ارقامی که پر محصول نبوده ولی باکیفیّت هستند را به میزان بالای برداشت در واحد سطح ترجیح می‌دهند، با این حال متأسفانه این شهرستان مرکز تحقیقات برنج ندارد و نمی‌توان جهت افزایش میزان عملکرد و کیفیت محصول تولید ی گام چشمگیری برداشت.
در سال های اخیر سیاست وزارت جهادکشاورزی حذف تدریجی کشت‌ محصولات پرآب مانند برنج است و معتقد است این محصول فقط باید در استان‌های مازندران، گیلان و بخشهایی از گلستان کشت شود، در حالی که برنج شهرستان طارم از مرغوبیت و محبوبیت بالایی بین مصرف‌کنندگان برخوردار است و علاوه بر استان زنجان، متقاضیّانی هم از سایر استانها و نیز برخی کشورهای همسایه دارد.
بسیاری از کشاورزان طارمی تنها از راه کشت و برداشت برنج امرار و معاش می کنند.
برنج طارم استان زنجان که در مجاورت استان های گیلان و مازندران قرار دارد با برنج طارم روستایی به نام طارُم سر، در بخش کوچصفهان رشت که در هر دوی آنها کاشت برنج رواج دارد، تشابه اسمی دارد که کیفیّت هرکدام متفاوت است.
دهستان دَرّام شهرستان طارم به علّت داشتن شرایط اقلیمی خاص، قرار گرفتن در بالادست رودخانه و برخورداری از آب سرد رودخانه های کوهستانهای تالش، خلخال و زنجان و داشتن 2 کارخانه بزرگ و مدرن شالیکوبی از تولید کننده های برتر برنج شهرستان طارم است.
همه ساله تعداد زیادی از کارگران از استانهای گیلان، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل و سیستان و بلوچستان جَهَتِ کشت برنج در این شهرستان حضور می یابند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
کد مطلب: 2647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *