جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۶

زنجان قطب تولید صنوبر در ایران +عکس

واحداقتصادی تولیدایرانی-معاون فنی اداره کُل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، گفت: استان زنجان در حال حاضر یکی از قطب‌های تولید صِنوبر و تأمین نیاز سلولزی کشور است.
زنجان  قطب تولید صنوبر در ایران +عکس
توليد ايرانی: جَلیل سُلطان‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خَبَرنِگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، افزود: هم اکنون این استان با بیش از 18 هزار هکتار جنگل، 600 هزار اَصله نَهال صِنوبَر کِشت کرده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته میزان کشت این نوع درخت در سطح استان حدود 70 هزار اصله نهال بود، که امسال رشد بیش از 6 برابری داشته است.

معاون اداره کل منابع طبیعی زنجان، گفت: صِنوبَر درختی است که در کاستَن مُضِرّات بد بر روی پوشش گیاهی و خاک، حفظ زراعت علوفه‌ای در مقابل خورشید و بهبود عمل فتوسنتز تاثیرگذار است.

سلطان نژاد، اظهار داشت: سال گذشته طبق برنامه ششم برای زراعت چوب در سطح 500 هکتار برنامه ریزی شده است.

وی، تأکید کرد: 9.7 درصد از عرصه‌های ملی و 4.4 درصد از مساحت کُل زنجان را مناطق جنگلی طبیعی تشکیل داده اند و نسبت به گذشته افزایش سطح جنگل داشته ایم.

سلطان نژاد با تأکید بر لزوم حِراست از عرصه های ملّی از سوی مردم، گفت: توجّه به این مسئله وظیفه دینی و انسانی هر فرد است و باید رسانه ها در این زمینه دولت را همیاری کنند.

معاون اداره کُل منابع طبیعی زنجان، افزود: تاکنون 29 دستگاه سَد خاکی با ارتفاع 10 تا 37 متر در نقاط مختلف استان احداث شده، که در کنترل، رسوب و ذخیره روان آب ها و مقابله با پدیده خشکسالی نقش بسزایی داشته اند.
بنابر گزارش خبری از واحد اقتصادی تولید ایرانی،زالزالک، گیلاس وحشی، ارس، بنه، بادام کوهی، شیر خشت و سیاه تلو از گونه‌های غالب مناطق جنگلی موجود در استان زنجان است.

با توجّه به آمار موجود، سرانه جنگل در اُستان زنجان حدود 0.12 درصد است.
کد مطلب: 2644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *