جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۳

سالانه 15هزار تن گیاهان دارویی در همدان تولید می شود.+عکس

واحداقتصادی تولیدایرانی-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این استان در تولید گیاهان دارویی، رتبه سوم کشور را داراست و سالانه 15 هزار تُن گیاهان دارویی همچون رازیانه، گشنیز و زعفران تولید می کند.
سالانه 15هزار تن گیاهان دارویی در همدان تولید می شود.+عکس
توليد ايرانی:بنابر گزارش خبرنگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، منصور رضوانی جلال، ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: حدود پنج هزار هکتار سطح زیر کِشت محصولات دارویی استان است و بیش از ۹۵ درصد رازیانه تولید ی در کشور در همدان تولید می‌ شود.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ هِکتار زَعفِران و ۱۳۰ هِکتار گُل مُحَمَّدی در اُستان هَمِدان کِشت شده است، افزود: برای وارد کردن صنایع این 2 محصول باید میزان تولید افزایش یابد.

***ایجاد اولین باغ مادری گردو در تویسرکان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: باغ مادری تولید نهال گردو دارای اِصالت و بِرند شهرستان تویسرکان اولین باغ مادری گردوی کشور می شود.
رضوانی جلال، اَفزود: این باغ به عنوان یک زنجیره از پایه تولید، نهال و پیوندک ایجاد شد که محصول گردوی استان را از خسارت های ناشی از سرمازدگی حفظ می کند.
وی،بیان کرد: از سال 94-95 تجربه تلخی از سرمازدگی در استان باقی ماند و موجب سرمازدگی باغات گردوی استان به خصوص در تویسرکان شد و به دنبال آن مُصَوَّب شد حدود 900 میلیارد ریال خسارت به همدان پرداخت شود ولی هنوز این مبلغ تخصیص داده نشده است.
وی، ادامه داد: 300 میلیارد ریال از این اعتبار مُختَصِ باغات گردوی تویسرکان و 600 میلیارد ریال آن مُختَصِ دیگر شهرستان های همدان است امّا این سازمان منتظر تخصیص این خسارت نمانده و با تحقیقات علمی برخی اقلام گردو همچون 'چندلر' که دیر گل می دهد و از سرمازدگی در امان می ماند را برای پیوند انتخاب کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هَمِدان با بیان اینکه باغ های گردوی استان با کشت رقم جدید با نام چندلر، اصلاح شده و از سرمازدگی نجات می یابند، اضافه کرد: در بازه زمانی پنج سال حدود سه هزار هکتار از باغات گردو در تویسرکان از این طریق اِصلاح می شود.
رِضوانی جَلال، اِظهار داشت: از سال گذشته اِصلاح باغات گردوی آغاز شده و در سال گذشته بیش از 20 هزار پیوند در تویسرکان انجام شد و بیش از 80 درصد پیوندهای انجام شده مؤفق بوده است.

***افزایش استقبال از کِشت گلخانه ای
رضوانی جلال، بیان کرد: 102 هکتار گلخانه در همدان فعّال است و 55 هکتار در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه گلخانه ها به واحدهایی برای مبارزه بیولوژیکی تبدیل شده اند، ادامه داد: استقبال از کِشت گلخانه ای در استان با توجّه به محدودیت های آبی در حال افزایش است و محصولات گلخانه ای فَراتر از صیفی جات رفته و به تولید نَهال و محصولات جدید رسیده است.
وی، ادامه داد: گلخانه ها راهکاری مؤثر برای حفظ محصولات کشاورزی در شرایطی است که اُستان با محدودیت های آبی مواجه است.

***لزوم توجّه به حفظ خاک های مرغوب همدان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، گفت: بخش کشاورزی با محدودیت آب و خاک مواجه است اما توجّه کمتری به محدودیت های موجود استان در حوزه خاک وجود دارد.
رضوانی جلال،افزود: اگر خاک مرغوب از بین برود با وجود اَفزایش بارش ها، باز هم محصولی کِشت نمی شود.
وی، تأکید کرد: تغییر کاربری ها در بهترین زمین های اطراف شهر صورت می گیرد و این امر به نابودی خاک های مرغوب اُستان می اَنجامد که توجّه جدّی مردم و مسئولان را می طلبد.
رضوانی جلال، بیان کرد: یک طرح پژوهشی به تصویب شورای برنامه ریزی اُستان رسید که حدّاَقَل آب مورد نیاز یک گیاه های مختلف را محاسبه و نیاز مصرف بخش کشاورزی را إحصا می کند.
گفتنی است، بیشترین میزان برداشت گردو در استان همدان به ترتیب؛ مربوط به شهرستان های: تویسرکان، نهاوند، ملایر، همدان، بهار، اسدآباد، رزن، کبودرآهنگ و فامنین است.
سالانه 50 هزار تن گردو در 18 هزار هکتار باغ گردو در این استان تولید می شود به طوری که 15 درصد از گردوی کشور تولید استان همدان است.
استان همدان با مساحت یک‌ میلیون و 949 هزار هکتار دارای 39 تا 40 درصد کاربری بخش کشاورزی است که با یک‌ میلیون و 758 هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و 551 هزار تن محصول دارد.
در مجموع کُل تولیدات محصولات زِراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و 759 هزار تن در سال است که در بخش باغی 736 هزار تُن و در بخش دام 470 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.
هفته جهاد کشاورزی در کشور از 21 تا 27 خرداد نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' مدیریت جَهادی، خِدمَت مُضاعِف و تأمین اَمنیت غذایی ' است.
کد مطلب: 2641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *