پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۹

همتی: از سال ۹۷ مخالف دلار ۴۲۰۰ بودم

همتی: از سال ۹۷ مخالف دلار ۴۲۰۰ بودم و تابع تعیین نرخ ارز در بازار هستم.
همتی: از سال ۹۷ مخالف دلار ۴۲۰۰ بودم
به گزارش توليد ايرانی ؛                 عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تخصصی موافقان و مخالفان عملکرد بانک مرکزی در کلاب هاوس گفت: از سال ۹۷ مخالف ارز ۴۲۰۰ بودم، همیشه هم آن را مطرح کردم، اما به عنوان رییس کل بانک مرکزی خارج از مجموعه تصمیمات نظام اقتصادی نمی‌توانم ساز مخالف بزنم. بانک مرکزی طرفدار ثبات بازار ارز است و ما تابع تعیین نرخ ارز در بازار هستیم. رییس  کل بانک مرکزی تصریح کرد: درباره نرخ بهره اطمینان می دهم اقدامی نخواهم کرد که بازار سرمایه آسیب ببیند و اقدامات ما در جهت حمایت از بازار سرمایه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ ارز و ۱۵ ماهی که به اقتصاد ایران گذشت و نرخ ارز متلاطم بود، گفت: اواخر سال ٩٨ و ٩٩ اتفاقی رخ داد که اعم آن نرخ بنزین و اتفاقات حواشی آن بود که همه را متأثر کرد و ورود ایران به لیست اف ای تی اف مسأله ساز شد و البته صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی نیز رو به افزایش گذاشت.

همتی گفت: تشدید و کاهش تعهدات ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و تصویب قطعنامه ضدایرانی و درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه و مواردی از این باعث تشدید
رشدنرخ ارز شد. وی افزود: بانک مرکزی با کاهش شدید درآمد ارزی، فشار تقاضای کالا و دارو مورد نیاز کرونا و بسته شدن دریچه ورود ارز مواجه شد و متأسفانه تحلیل‌ها نیز بر روی نرخ دلار ۴۵ هزار تومانی بود که انتظارات تورمی ایجاد کرد.

به گفته همتی، این امر باعث شد که نرخ ارز را در ١۵ ماه دوم فعالیت من پرتلاطم کنم؛ در حالیکه من همان همتی هستم که ١۵ ماه اول را به خوبی بازار ارز را مدیریت کردم.
کد مطلب: 26307
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *