ملکی: مسئله برجام قسمتی از چالش های اقتصاد ایران است / همه مشکلات را به گردن تحریم و خارجی ها نیندازیم

15 فروردين 1400 ساعت 11:59

بهنام ملکی، گفت: مسئله برجام و تحریم ها یک قسمتی از چالش های اقتصاد ایران است و در چند سال اخیر هجمه سنگینی در فساد اقتصاد کشور ایجاد شد.


به گزارش تولید ایرانی ؛          بهنام ملکی، اقتصاددان درباره تاثیر برجام بر اقتصاد داخلی  اظهار داشت: مسئله برجام و تحریم ها یک قسمتی از چالش های اقتصاد ایران است. در چند سال اخیر هجمه سنگینی در فساد اقتصاد کشور ایجاد شد. زمانی که نقل و انتقال تولید مشکل داشته باشد و در پرداخت ها و معادلات بانکی مشکل داشته باشد. و احتمال اختلاص را افزایش می شدهد
او تاکید کرد: اگر در این فضا می خواهیم تعامل با خارج داشته باشیم باید معامله ها از سیستم بانکی شفاف صورت گیرد و در چنین فضای می تواند با هر گونه پول شویی مبارزه کند. البته برخی ها که همه مشکلات را به گردن خارجی ها می اندازند در این راستا بسیاری از مسائل را شفاف سازی نمی کنند.

ملکی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به دلیل برخی از عوامل داخلی و خارجی با مشکلات بسیاری همراه است، افزود: اگر تعامل برابر داشته باشیم می توانیم مشکلات اقتصادی در کشور را بر طرف کنیم. اکنون در قسمت شمال کشور هم با چالش های جدیدی همراه هستیم. دروازه ورود ایران از طریق ارمنستان با تهدید های جدی همراه است. به اصطلاح دروازه ورود ایران به اوراسیا بود که در حال بسته شدن است. زیرا کشورهای ترکیه نخجوان و آذربایجان به هم وصل شده اند. به ظاهر ارمنستان را شکست دادند اما در واقع ایران از این پتانسیل محروم شد.

او اضافه کرد: ایران در بخش تولید پتانسیل های بسیاری دارد. از لحاظ فیزیکی اعم از سوله و کارخانه همانند آلمان از پتانسیل خوبی در تولید برخردار است و کشورمان در سخت افزاری تولیدی مشکلی ندارد. در بخش نرم افزاری و مغزی با چالش های بسیاری همراه هستیم. در صورتی که همه توجه ها به سمت سخت افزاری است. طبق آماری که جدیدا منتشر شده است. حدود 8 هزار کارخانه در سطح کشور دفن شده اند. در حالی که این کارخانه ها ظرفیت های تولید بالایی داشتند.
ملکی با تاکید بر اینکه به دلیل فضای نامناسب کسب و کار سبب شد تا بسیاری از کارخانه ها بسته شوند، تصریح کرد: عدم شفاف سازی سسیتم اقتصادی و نداشتن استراتژیک سبب شد تا اقتصاد کشور در بخش تولید با چالش هایی همراه شوند. در این مدت که درگیر جنگ اقتصادی بودیم و هستیم که نیاز به شفافیت در سیستم اقتصادی است. برای مثال، تولید خودرو توسط قطعه سازان انجام می شود. مدیرت دولتی خودروسازان سبب شد تا قیمت گذاری ها هم به صورت دستوری انجام شود.

او با اشاره به اینکه اگر آزادسازی خودرو انجام می شد این امر می توانست فعالیت قطعه ساز در کشور را افزایش دهد و هر شرکتی در فضای رقابتی بهترین محصول خود را به فروش می رساند.، ادامه داد: در سال گذشته که سال جهش تولید نام گذاری شده بود با انواع مختلف انتقادات همراه بود و خودروسازان داخلی توسط عده ای در سال جهش تولید سرکوب شدند. اگر مشکلی امروز در صنعت خودرو وجود دارد به دلیل عدم مدیریت آن بوده است و نباید صنعت خودرو سرکوب شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:  اگر امروز واردات خودرو نداریم به دلیل آن است که ارز گرانی داریم و توان واردات خودرو به داخل کشور را نداریم و مشکل از تولید داخلی نیست. تولید کننده واقعی مرتب داره سرکوب می شود اما دلال هر لحظه دارد سرکوب می شود. مالیات بر خانه خالی، ماشین های لوکس و... نداریم. در بخش دانش بنیان هم نتوانسیم به درستی استفاده کنیم. برخی افراد به اسم دانش بنیان استفاده می کنند اما افرادی که دانش بنیان واقعی انجام می دهند همانند توپ فوتبال آنقدر به این سو آن سو کشانده می شوند که نصفه های راه رها میکنند. اما افرادی هم هستند که از این نام دارند وام ها و امتیازات کلانی استفاده می کنند.

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه همه این موارد نشان می دهد که در بخش اقتصاد، مدیریت و فرمانده و استراتژیک مناسبی نداریم، گفت: به دلیل عدم مدیریت اقتصادهای بسیار در داخل کشور از بین می رود. اگر این سرمایه ها در سیستم شفاف اقتصادی انجام می شد و دولت ها با روحیه مبارزه با فساد اقدامات مناسبی را انجام می داد اکنون چشم انتظاری به تعیین و تکلیف برای مسئله برجام یا تحریم ها نبود.
 


کد مطلب: 26186

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/26186/ملکی-مسئله-برجام-قسمتی-چالش-های-اقتصاد-ایران-همه-مشکلات-گردن-تحریم-خارجی-نیندازیم

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com