يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۲

وزیر اقتصاد: خراسان رضوی رتبه نخست اقتصاد مقاومتی کشور را دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خراسان رضوی در حوزه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی بسیار فعال است و رتبه نخست تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی کشور را در اختیار دارد.
وزیر اقتصاد: خراسان رضوی رتبه نخست اقتصاد مقاومتی کشور را دارد
به گزارش توليد ايرانی ؛ فرهاد دژپسند روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهار داشت:‌ این استان در اجرای مصوبات ستادی نیز خوب عمل کرده است اما گستردگی مصوبات، منجر به این شد که خراسان رضوی رتبه دوم را در بخش مصوبات از آن خود کند.
وی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از زمان تشکیل تاکنون نتایج خوبی را چه در زمینه توسعه صادرات، جذب سرمایه گذاری و نیز کاهش بیکاری کسب کرده که البته در روستاها شاخص کاهش بیکاری بهبود بیشتری داشته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بحث مانع زدایی یک جزء مهم کار، مقررات زدایی است و خراسان رضوی در این خصوص کارهای خوبی انجام داده است و مقررات زدایی را به صورت مدون پیگیری کرده و کار مطالعاتی انجام داده است.
دژپسند افزود: تسهیل در فعالیت گمرک نیز در ستاد این استان انجام شده، چنانکه در یکی از جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، برای نخستین بار تفاهم نامه ای ملی بین گمرک و رییس اتاق صنایع و معادن با همکاری بخش خصوصی منعقد شده است.
وی گفت: در این تفاهم نامه مقرر شده است که بخش خصوصی برای تامین ایکس ری گمرکی مسوولیت بپذیرد و در دهه فجر ۹۹ نیز این مهم منجر به تامین ۱۵ ایکس ری در کشور شد و عملا ۱۵ ایکس ری کامیونی به ۱۵ ایکس ری موجود در گمرک کشور اضافه شد.
وزیر اقتصاد گفت: در این استان زبان بخش خصوصی گویا و گوش مسوولان شنواست که در توسعه این الگو و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها می تواند به خوبی انجام شود.
دژپسند ادامه داد: مصوبه ایجاد «پنجره واحد ثبت شرکتها»  را که سالها در فضای کسب و کار اجرایی نشده بود،  توانستیم ابتدا در این استان ایجاد کنیم.
وی گفت: در استان خراسان رضوی سرمایه گذاری موضوع محترمی است، متاسفانه از سال ۹۱ تاکنون فقط سه سال در کشور سرمایه گذاری مثبت بوده است اما در این استان این موضوع موفق بوده و بخشی از طرح های سرمایه گذاری نیز اجرا شده و سرمایه گذاری ها هر ساله مثبت بوده است هرچند برخی به دلیل عدم تامین مالی کامل اجرا نشده است، لذا کارگروه ویژه تامین مالی در خراسان رضوی ایجاد شده است.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: می توان تجربه موفق خراسان رضوی برای ایجاد اشتغال و تسری الگوهای یاد شده را در دیگر استانها نیز مورد مطالعه قرار داد.
موانع ذهنی تولید بیش از موانع عینی است 
وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: معمولا وقتی در حوزه تولید و اقتصاد بحث می‌شود، موضوع فرهنگ، تعلیم و تربیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
محسن حاجی میرزایی افزود: وقتی در حوزه موانع تولید صحبت می‌شود باید به این موانع از ابعاد فرهنگی توجه شود و این موانع در این حوزه به ۲ دسته عینی و ذهنی تقسیم می شود.
وی گفت: سهم موانع ذهنی تولید از موانع عینی که شامل شرایط و مقررات و فرایندها است قطعا خیلی بیشتر است لذا انتظار آن است که در موضوع رفع موانع تولید، به موانع ذهنی توجه بیشتری شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای رفع موانع ذهنی، که روی تصمیم گیری های اساسی تاثیر می‌گذارد، باید فکر و تعمق بیشتری شود.
اسحاق جهانگیری، معاون اولا رییس جمهوری، صبح شنبه در راس هیاتی از وزرا و معاونان وزیران برای افتتاح چند طرح عمرانی و حضور در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی وارد مشهد شد.
کد مطلب: 26163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *