پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۲

بازار متشکل ارزی 700 میلیون دلاری شد/همه صرافی‌ها تا پایان سال عضو بازار متشکل می‌شوند

مدیرعامل شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران با بیان این که در سال گذشته به خاطر شرایط کرونایی و کاهش مسافرت‌ها فقط در زمینه اسکناس کار ‌کردیم، گفت: بیش از 700 میلیون دلار در این بازار معامله شده است، اما امسال صرافی‌ها تا پایان سال وارد این بازار می‌شوند.
بازار متشکل ارزی 700 میلیون دلاری شد/همه صرافی‌ها تا پایان سال عضو بازار متشکل می‌شوند
به گزارش توليد ايرانی؛              و به نقل از فارس برای بررسی وضعیت بازار ارز و تاثیر این متغیر بر اقتصاد با امیر عباس میرزایی به عنوان مدیرعامل شرکت مدیریت بازار متشکل ارزی به گفت وگو پرداختیم که متن کامل آن تقدیم مخاطبان می‌شود. 

فارس: به عنوان سوال اول، شرایط بازار متشکل ارزی پس از یک سال و 2 ماه فعالیت هم اکنون چگونه است؟ چه تعداد صراف عضو شده‌اند و چه میزان ارز معامله شده است؟
میرزایی: بازار متشکل در همین یک سال و دو ماهی که شروع به کار کرده و در ابتدا با سقف 50 هزار تا و 100 هزار تا و الان در سقف 500 هزار تا است با توجه به اینکه شرایط کرونایی داشتیم و مسافرت نبود و ما فقط در زمینه اسکناس کار می‌کنیم، بیش از 700 میلیون دلار در این بازار معامله شده است. در این شرایط 700 میلیون دلار عدد قابل توجهی است در یک سال و دو ماه اخیر. البته دو ماه ابتدایی فعالیت این بازار عدد قابل توجهی معامله نشد و حجم معاملات فقط 50 میلیون دلار بود. این معامله بین چه کسانی شده است؟ بانک‌ها و صرافی‌های بانکی.
این بحث عمده درباره بازار متشکل ارزی است. تاثیر این بازار در شرایط مختلف بر ما ثابت شده است، یعنی در آن شرایطی که همه حدس می‌زدند با دخالت چند صد میلیونی بانک مرکزی ممکن است دلار آرامش پیدا کند و نوسانات آنچنانی نداشته باشد در همان شرایط در بازار متشکل ارزی با عرضه 4 تا 5 میلیون دلار، بازار مدیریت می‌شد. 
اساسا بازار معاملات نقدی ارز به قیمت ارز علامت می‌دهد. یکی از اهداف ما اثربخشی این بازار در مدیریت و افت قیمت بود. دیدیم، وقتی قیمت به 32 هزار تومان رسید، به تدریج قیمت به حدود 24 هزار تومان کاهش یافت. نوسان و شوک هست، اما وقتی شیب نمودار خیلی تند و سریع نباشد، خیلی به اقتصاد کمک می‌کند. شیب ملایم، ره‌آورد این بازار است. 
اینجا ادعا نداریم که نرخ ارز را ما کنترل می‌کنیم، اینجا یک بازار است و بازیگران ارز خرید و فروش می‌کنند، اما عرضه و تقاضا واقعی است.
فارس: تعداد بازیگران بازار چقدر است؟ چند نفر در این بازار فعال هستند؟
میرزایی: تا ابتدای سال 99 حدود 110 عضو بود که شامل 15 بانک، 20 صرافی بانکی و باقی هم صرافی‌های غیربانکی. امروز 350 عضو داریم که بیش از نیمی از کل مجموعه صرافی‌ها و بانک‌ها هستند. اگر بخواهیم صرافی‌های فعال در کل بازار ارز را در نظر بگیریم، از مجموع فعالان، بیش از 70 درصد در بازار متشکل ارزی هستند. چون عده‌ای مجوز صرافی دارند، اما چندان فعال نیستند و کار نمی‌کنند یا مجوزشان به مشکل خورده است. اینها بازیگران اصلی هستند و به خوبی فعالیت می‌کنند. امیدواریم در سال آینده همه صرافی‌ها وارد بازار شوند.
مطلب دیگر نرخ  است که براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. از موقعی که بانک مرکزی اجازه داد ما نرخ‌ ارز را منتشر کنیم، نرخ بازار متشکل ارزی به یک شاخص تبدیل شد و امیدواریم به‌گونه‌ای شود که در دید عموم هم قرار بگیرد. 
ما می‌خواهیم نرخ ارز در بازار متشکل در دید عموم قرار بگیرد و در حال حاضر کانال تلگرامی بازار متشکل ارزی بیش از 500 هزار نفر مخاطب مستقیم دارد. همه کسانی که در حوزه اقتصادی ایران فعال هستند، نرخ بازار متشکل ارزی را مورد توجه قرار می‌دهند. می خواهیم نرخ این بازار مورد توجه همه مردم قرار باشد.
امیدواریم در سال آینده این بازار جای خودش را باز کند. در این صورت دیگر دو دلال نمی توانند با مبادله ارز در کوچه بگویند ارز 26 هزار تومان است. خیر، بازار متشکل میگوید امروز نرخ 24 هزار تومان باشد.
فارس: در واقع یکی از اهداف تشکیل این بازار متشکل ارزی هم همین بود.
میرزایی: بله. هدف دیگر شفافیت در بازار ارز بود. به طوری که صرافی که معامله انجام می‌دهد، مطمئن باشد که ارز خریداری شده را حتما دریافت خواهد کرد.
فارس: اشاره کردید به معامله 700 میلیون دلار ارز در مدت یک سال. آیا برآوردی دارید که در مجموع سال 99 چقدر معامله نقدی انجام شده و سهم بازار متشکل ارزی از آن چقدر بوده است؟
میرزایی: آماری که رسمی باشد، آماری است که در سامانه میانگین نرخ موزون ارز، سنا است. آمار سامانه سنا یک مقدار بیشتر از عدد 700 میلیون دلار است. حالا معاملاتی هست که خارج از سامانه سنا توسط افراد انجام می‌شود.
فارس: منظور من فقط آمار معاملات صرافی هاست.
میرزایی: صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی فقط می‌توانند از بازار متشکل ارزی ارز خریداری کنند. ارز را باید به مردم بفروشند و در سامانه سنا ثبت کنند. بنابراین عددی که در سامانه سنا است، نزدیک به عدد معامله شده در بازار متشکل ارزی است.
فارس: صرافی که عضو بازار متشکل ارزی است نمیتواند خارج از این بازار ارز تهیه کند؟
میرزایی: صراف می‌تواند از یک نفر ارز بخرد و در بازار متشکل ارزی بفروشد و یا اینکه به فرد دیگری بفروشد.
فارس: مثلا من صراف هستم و یک صادرکننده به من ارز بفروشد و من بدون عرضه این ارز در بازار متشکل ارزی، آن ارزها را به مردم بفروشم. آیا این امکان پذیر است؟
میرزایی: بله می‌تواند اما اگر حجم ارز خریداری شده بالا باشد، مدت زمان زیادی برای فروش آن لازم است، چون یک صراف به هر فرد در سال فقط یک بار می‌تواند 2200 دلار بفروشد. هیچ صرافی این همه مدت منتظر نمی‌ماند.کافی است 10 تومان قیمت سفارش را پایین‌تر ثبت کند، در در مدت کوتاهی کل ارز به فروش می‌رسد  
فارس: یک نکته دیگری که صرافان مطرح می‌کنند این است که می‌گویند بازار متشکل ارزی بازار خوبی است، اما مشکلاتی را به وجود آورده است که البته قطعا به دلایلی این ضوابط اتخاذ شده است. یکی از این نقدها مبادله و خرید و فروش ارز بین صرافان است. می‌گویند چرا صراف نمی‌تواند ارزی را که از داخل بازار متشکل ارزی خریداری کرده است را به صراف دیگری در همان بازار بفروشد؟ حتما باید ارز خریداری شده را به مردم بفروشد.
میرزایی: من یک صراف هستم و شما هم یک صراف. اگر نیاز به خرید داشته باشیم، در بازار متشکل ارزی ارز می‌خریم. اگر نیاز نداشته باشیم می‌توانیم در بازار بفروشیم. یک صراف می‌تواند ارزی را که از صراف دیگر در بازار متشکل ارزی خریداری کرده است را به صراف دیگری در همان بازار بفروشد. وقتی که می خرید نمی‌دانید از چه کسی خریداری کرده‌اید. حالا ارز را گرفته‌اید تا سه روز می‌توانید این ارز را در به صورت خرد به مردم بفروشید. اگر بعد از پایان سه روز نتوانستید همه این ارز را بفروشید، دوباره به بازار متشکل ارزی عرضه کنید. این در بازار در حال انجام است. در طول روز مواردی هست که عرضه کنندگان صرافی‌های تضامنی هستند و خریدار هم همان صرافی تضامنی است.
فارس: یکی از نقدها هم همین سه روز بود. برخی  صرافان می‌گویند این کار باعث می‌شود ذخیره اسکناس را برای صرافان کاهش می‌دهد.
میرزایی: یکی از اهداف ما هم همین بود. می‌خواستیم با این کار اسکناس دپو نشود.
فارس: این درست است، اما دوره زمانی هم خیلی مهم است. مثلا یک زمانی بازارساز می‌خواهد حجم عرضه را بالا ببرد، اما صراف حدود مشخصی می‌تواند ارز بخرد و در مدت سه روز هم باید بفروشد. بنابراین اگر بازارساز حجم بالایی ارز عرضه کند باز هم حدود مشخصی ارز خریداری می‌شود. به نظر می‌رسد یک انعطاف پذیری برای مهلت فروش ارز و سقف خرید ارز باید وجود داشته باشد.
میرزایی: ببینید، دقیقا این سیاست بانک مرکزی است و ما هم احترام می‌گذاریم، اما نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. ما به روش‌های مختلف بازخورد گرفتیم و دهها صرافی گفتند این سه روز خیلی خوب است. می‌گویند این باعث می‌شود، محاسبه کنیم در مدت سه روز چقدر می‌توانیم بفروشیم و بهتر است من محاسبه کنم امروز چقدر می‌توانم بفروشم، چون قیمت فردا را نمی‌دانم. این به فعالیت صرافی ها نظم داده و موجب پویایی بیشتر بازار می‌شود.
خیلی از صرافی ها از این روش استقبال کردند و می‌گویند، پویایی ما را بیشتر کرده و ما باید چابک باشیم، به اندازه بخریم و به اندازه بفروشیم. اتفاقا قبلا 10 روز بود و در آن موقع صراف با خیال راحت می خرید و در صندوق می‌گذاشت و چند روز نگه می‌داشت. اما این مهلت 10 روزه یک اشکالی داشت و آن این بود که وقتی شما 10 روز برای فروش مهلت دارید، تمایل دارید قیمت بالا برود. چون خواه ناخواه می‌گویید، وقتی به این قیمت خریدم بهتر است قیمت بالاتر برود تا با قیمتی بالاتر بفروشم و سود بیشتری کسب کنم. البته تحلیل من این است که وقتی صراف میل به افزایش  قیمت داشته باشد، بالاخره قیمت بالا می‌رود. اما با این روشی که هر 15 دقیقه یک قیمت در بازار متشکل ارزی اعلام می‌شود و صراف می بیند که در این مهلت زمانی باید ارز را بفروشد، چابک تر عمل می‌کند.
فارس: بله. یکی دیگر از نقدهایی که صرافان مطرح می‌کنند این است که حداکثر سقف خرید ارز برای هر صراف در یک روز 500 هزار تا است...
میرزایی: تاکنون هیچ صرافی در سقف 500 هزار دلار ارز در یک روز خریداری نکرده است، اما تا سقف 100 هزار دلار را می‌خریدند.
فارس: اما مساله ای که مطرح می کنند این است که چون روزانه 100 هزار دلار از آن 500 هزار دلار را می‌توانند دریافت کنند، در نهایت محدودیت در خرید ارز وجود دارد.
میرزایی: این بحث بانکی است و به مقررات پولشویی مربوط می شود. مقررات پولشویی می‌گوید حداکثر دریافت ارز در یک روز باید 10 هزار دلار باشد، اما به خاطر بازار متشکل ارزی، فقط در این بازار امکان دریافت تا سقف 100 هزار دلار وجود دارد.
فارس: خب مساله اینجاست که برخی صرافان می‌گویند درست است که می‌توانم در یک روز 500 هزار دلار بخرم، اما وقتی روزی 100 هزار دلار از آن 500 هزار دلار به دست من می‌رسد، در عمل سقف خرید من همان 100 هزار دلار است و این قدرت مانور را کاهش می‌دهد.
میرزایی: بله. ما در این زمینه با بانک مرکزی مکاتبه کردیم. البته این قوانین فقط به بانک مرکزی مربوط نمی‌شود و به شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه هم مربوط می‌شود و باید در آنجا تصمیم‌گیری شود. درست است که این یک ضعف است، اما یک صراف تشخیص می‌دهد که امروز 300 هزار دلار بخرد و در مدت سه روز این ارزها را تحویل بگیرد...
فارس: این شرایط عمق بازار متشکل ارزی را کم نمی‌کند؟
میرزایی: چرا، کم می‌کند. تاثیر می‌گذارد و من انکار نمی‌کنم، اما بالاخره قوانین بالادستی است.
فارس: به نظر شما نمی‌شود انعطاف بازار متشکل را بالا برد. به عنوان مثال ما 300 تا صراف در بازار متشکل ارزی داریم. هر کدام از اینها اگر بخواهند تا سقف تعیین شده ارز خریداری کنند، رقمی بالغ بر 9 میلیون دلار می‌شود. ممکن است از این 300 صراف در یک روز 250 صراف هیچ خریدی نداشته باشند، ولی 50 تا صراف بخواهند خرید کنند و برخی از صراف‌ها بخواهند در یک روز 600 هزار دلار خریداری کنند. با توجه به اینکه 250 صراف ارز نمی‌خواهند، بازارساز بتواند سقف بالاتری به برخی صرافی‌های متقاضی ارز بدهد. یعنی این دامنه‌ها شناورتر شود.
میرزایی: اگر در قالب سامانه معاملاتی باشد این روش قابل اجراست، اما برای تحویل ارز به خریدار محدودیت وجود دارد. در سامانه معاملاتی می‌توانیم این روش‌ها را به عهده صرافی‌ها بگذاریم. مثلا یک صرافی امروز می‌گوید من ریال دارم، 300 هزار دلار می‌خرم هر چند که بانک در یک روز فقط 100 هزار دلار به من می‌دهد، اما پیش بینی می‌کنم ارز بالا برود و کل سقف 300 هزار دلار را دوباره در بازار می‌فروشم. این روش هایی است که یک صراف می‌تواند انجام دهد و به همین خاطر سقف معاملات ارز را بالا بردیم تا بتواند مجددا در بازار عرضه کند. هدف از این کار عمق بخشی به بازار بود.
ترجیح ما این است که صراف ارزی که می خرد را به مصرف کننده نهایی بفروشد و سقف خرید را هم بالا بردیم ولی در صورت نبود مشتری می تواند در بازار متشکل ارزی هم بفروشد تا بازار عمق بیشتری پیدا کند. کما اینکه این اتفاق هم افتاده و برخی صرافان در طول روز در بازار متشکل ارزی هم می خرند و هم می‌فروشند.
فارس: در تامین اسکناس الان مشکل خاصی نیست؟ یعنی اگر سقف 100 هزار دلاری که براساس ضوابط پولشویی وجود دارد مثلا به 300 هزار دلار تغییر کند، مشکلی بابت تامین آن وجود ندارد؟
میرزایی: در حال حاضر اطلاعات دقیقی از منابع اسکناس ارز نداریم و آمارهایی در اختیار بانک مرکزی است و بارها هم از بانک مرکزی شنیده ایم که منابع به اندازه کافی داریم. اگر این را در نظر بگیریم، منابع هست اما این را می خواهم بگویم که قبلا اگر بانک مرکزی می خواست در بازار ارز مداخله کند با عددهایی در سطح 100 میلیون دلار و 200 میلیون درهم وارد بازار می شد، اما الآن با یک عرضه بسیار کمتر می تواند بازار ارز را مدیریت کند. یعنی در حد 4 تا 5 میلیون دلار می‌تواند بازار ارز را کنترل کند. یک زمانی هست که اصلا بانک مرکزی وارد نمی شود و صرافان با خرید و فروش می توانند بازار را کنترل کند.
فارس: منظورم منابع بانک مرکزی نبود. منابع اسکناس است که صادرکننده می آورد. برآورد شما چقدر است؟
میرزایی: آمار بانک مرکزی می گوید بیشتر شده است. از زمانی که اعلام شد صادرکنندگان می تواند تا 20 درصد از صادرات خود را به صورت اسکناس وارد و رفع تعهد کنند خیلی استقبال شد و با قیمت خیلی خوبی می توانند بفروشند و مشکلات حواله هم ندارد.
فارس: به نظر شما نباید صادرکنندگان را به عنوان یک عضو وارد بازار متشکل ارزی کرد؟
میرزایی: این کار را بانک مرکزی کلید زده و نامه اش را به ما داده است. ما هم یک طرحی را آماده کرده‌ایم که شرایط و مقررات ورود و فعالیت صادرکنندگان در بازار متشکل ارزی را مشخص کرده است. بررسی‌های فنی آن به اتمام رسیده و باید بر مبنای آن تصمیم گیری شود.
فارس: بعد از گذشت یک سال از راه اندازی بازار متشکل ارزی فکر می‌کنید این بازار تا چه حد به اهداف اولیه راه‌اندازی که تبدیل شدن به مرجع تعیین نرخ ارز در معاملات نقدی بود نائل آمد؟
میرزایی: اهداف بازار که چند مورد آن را نام بردیم، فکر می‌کنم تاحدودی محقق شده است. بیش از نیمی از بازیگران بازار اسکناس ارز وارد این بازار شده‌اند. حجم معاملات بیشتر شده و به زودی به یک میلیارد دلار می‌رسد.
فارس: یعنی بازار متشکل ارزی به مرجع تعیین قیمت ارز تبدیل می‌شود؟
میرزایی: الان هم نرخ ما نرخ مرجع است و خیلی از صرافی ها و بانک ها به سایت بازار متشکل ارزی مراجعه می‌کنند. یعنی بازیگران اصلی بر مبنای قیمت بازار متشکل معامله می‌کنند. اینکه این مرجعیت به عموم مردم هم برسد، دیگر نیاز به فرهنگ سازی دارد که با کمک شما رسانه ها و رادیو و تلویزیون قابل تحقق خواهد بود.
فارس: با توجه به اینکه این بازار یک بازار است و باید ماهیت بازاری داشته باشد، برای تسهیل فعالیت بازار متشکل ارزی چه اقداماتی انجام داده‌اید. اگر برنامه‌ای آینده بازار دارید، بفرمایید.
میرزایی: همان طور که عرض کردم امنیت در معامله و تسویه یکی از مزیت‌های بزرگ این بازار است. شما اول در سامانه معاملاتی از ریال خریدار و ارز فروشنده در اختیار ما قرار می‌گیرد. وقتی معامله قطعی می‌شود در پایان تسویه می‌شود و به حساب‌های بانکی طرفین معامله واریز می‌شود. این یکی از بزرگترین دستاوردهای بازار است. پس معاملات تسهیل می‌شود. به عنوان مثال اگر شما می‌خواستید ارز بگیرید از یک طرف شهر تا آن طرف شهر می رفتید یا صراف در شهرستان باید به تهران می آمد و حدود 100 هزار دلار یا هر عددی را خریداری می کرد. باید این ارز را در جیب می‌گذاشت و به شهر خود و یا منطقه خود باز می‌گشت. این کار چقدر خطر و ریسک داشت؟
حالا در بازار متشکل می‌خرد و به راحتی از بانک نزدیک خود ارز را تحویل می‌گیرد. این یک انقلاب در توزیع ارز در سراسر کشور است. از آن 300 صرافی تضامنی، 140 صرافی در شهرستان‌ها هستند و استقبال خیلی خوبی کردند. در واقع ما با این کار ریسک را کم کردیم و لجستیک را به حداقل رساندیم. البته این کار توسط بانک ملی انجام می‌شود و آنها هم الحق و والانصاف همکاری خوبی کردند و سراسر کشور را هم پوشش می دهند. اقدامات بانک ملی جای تقدیر و تشکر دارد.
فارس: تنها بانک عامل برای تحویل ارز بانک ملی است؟
میرزایی: فعلا بله. هم از فروشنده تحویل می گیرند و هم به خریدار تحویل می دهند.
فارس: به تفاوت عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز قبل و بعد از راه اندازی بازار متشکل ارزی و امنیت معاملات ارزی و کاهش ضریب ریسک اشاره کردید. بعد از راه اندازی بازار چه تفاوت های دیگری به وجود آمده و می توان به آن اشاره کرد؟
میرزایی: به موارد زیادی می شود اشاره کرد. اولا سامانه معاملات نقدی ارز راه اندازی شد و این به شفافیت معاملات و رصد بانک مرکزی کمک شایانی می‌کند. نحوه نرخ گذاری و سفارش ها بهبود پیدا کرده است. از طرف دیگر وقتی قیمت گذاری برای ارز دامنه مشخصی دارد، از افزایش دامنه نوسان ارز جلوگیری می‌شود. مثلا 100 نفر آمده اند با قیمت‌های مشخص و در محدوده مشخص قیمت پیشنهاد کرده‌اند و یک صراف دیگر نمی‌تواند قیمتی بالاتر از دامنه پیشنهادی در نظر بگیرد و ثبت کند. این خودش خیلی مهم است. وقتی این بازار نبود، ما مجبور بودیم تک به تک با هم صحبت کنیم. اگر من به عنوان مثال 10 درصد بالاتر هم پیشنهاد می‌کردم ممکن بود صراف دیگر بپذیرد و بخرد، اما وقتی همه قیمت ها و نرخ معاملات انجام شده را می‌بینید و سایر پیشنهادات جلوی شما قرار دارد، دیگر با قیمت بالاتر ارز نمی‌خرید.
از طرف دیگر کل کشور یکپارچه شد و قیمتی که در تهران معامله می شود در بانه و شهرهای دیگر هم می شود.
فارس: در واقع این بازار امکان مدیریت بهتر بازار ارز به بانک مرکزی می‌دهد.
میرزایی: بله.
فارس: یکی از سوالات من درباره ارزهاست. سبدهای ارزی بازار متشکل ارزی چگونه است؟ آیا هر ارزی امکان عرضه دارد؟ مثلا از وون کره تا دلار.
میرزایی: ما در مرحله اول بعد از دلار و یورو، درهم امارات را اضافه کردیم. ان شاالله به زودی ارزهای دیگر هم اضافه می‌شود. طرحی که ما الان داریم و ان شاالله در بانک مرکزی تایید و تصویب شود، فکر می‌کنم بتوانیم دامنه و تعداد ارزها را به میزان زیادی افزایش دهیم. تا بسترهای الکترونیکی و سامانه های آن آماده شود، مدتی زمان می برد، اما سعی می‌کنیم هرچه زودتر این برنامه را عملیاتی کنیم.
علاوه بر طرح‌هایی که برای افزایش تنوع عرضه ارز داریم، طرح های توسعه‌ای دیگری هم داریم.
فارس: یکی از مباحثی که شما هم اشاره کردید بحث فعالیت سامانه نیماست. به نظر شما دو بازار متشکل ارزی که معاملات نقدی را فعلا پوشش می‌دهد با نیما که بازار حواله های ارزی است باید به صورت مجزا فعالیت کنند یا اینکه ادغام شوند؟
میرزایی: فعلا ما روی اسکناس متمرکز هستیم و شاید درست باشد که این دو بازار فعلا از هم جدا باشند تا مشکلاتی که در سامانه‌ها و دستورالعمل ها وجود دارد اصلاح شود، کما اینکه در این مدت بارها دستورالعمل ها را با نظر صرافی ها و بانک‌ها اصلاح و بهینه کردیم. به هر حال بازخوردهایی که گرفتیم توانستیم بهتر شویم. این بازار باید به بلوغ کامل برسد و بعد می توانیم صحبت کنیم که آیا بازار نیما هم در بازار متشکل ارزی ادغام شود یا خیر. الان این دو بازار نیما و متشکل ارزی دو بازار موازی نیستند و جدای از هم کار می‌کنند، اما اگر نیما که زحماتی زیادی برای آن کشیده شده است و خیلی هم موثر بوده است، در بازار متشکل ادغام شود، نیازمند سامانه دیگری با امکانات و تسهیلات بیشتر و امنیت بیشتر هستیم.

فارس: قبل از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی ساختمان این بازار که در یکی از طبقات ساختمان شماره دو بانک مرکزی در خیابان فردوسی آتش گرفت. مشخص شد دلیل چه بود؟ آیا عمدی در کار بود؟

میرزایی: یک روز جمعه با ما تماس گرفتند و گفتند بازار متشکل ارزی آتش گرفته است. ما آمدیم و دیدیم این اتفاق افتاده و آتش نشانی هم به موقع آمده بود، اما بسیاری از تجهیزات چون قابل اشتعال بود سوخت و تشخیص دادند که اتصال برق بوده است.

فارس: در آن زمان هم حواشی زیادی درست کرد. برخی می گفتند عمدا آتش زدند که بازار متشکل ارزی راه نیافتد.

میرزایی: اتفاقا کمدهایی بود که کل بایگانی اسنادی که از کارگزاران گرفته بودیم، سالم مانده بود. فکر نمی‌کنم این اتفاق عامدانه بوده باشد.

فارس: هدف گذاری شما برای سال 1400 چیست؟
میرزایی: ما ان شاالله می خواهیم نرخ ها را در معرض دید همه قرار دهیم تا همه مردم بازار متشکل ارزی را بشناسند و معادلاتشان را براساس این نرخ تنظیم کنند. یعنی به نرخ مرجع تبدیل شود. اضافه کردن بازیگران جدید که سرعت گرفته است هدف دیگر ما است. می خواهیم تا پایان سال 1400 همه صرافی ها وارد این بازار شوند و اگر صرافی ای تا پایان امسال وارد این بازار نشود قطعا در حوزه اسکناس فعال نیست. یکی دیگر از برنامه ها تلاش و رایزنی برای افزایش سقف خرید یا تحویل روزانه ارز است. این کار در برنامه های توسعه ما قرار دارد و بسیار مهم است.
 
کد مطلب: 26053
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *