جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵

افغانستان،رقیب بالقوه‌ایران‌در زمینه تولید‌زعفران

حسینی گفت: افغانستان رقیب بالقوه ایران در زمینه تولید زعفران است، این امر تهدید جدی برای طلای سرخ ایرانی به شمار می رود.
افغانستان،رقیب بالقوه‌ایران‌در زمینه تولید‌زعفران
توليد ايرانی: علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران با اشاره به مزایا و معایب تجارت زعفران در بورس کالا ، اظهار کرد: با وجود آنکه زمزمه هایی مبنی بر خرید زعفران توسط تجار خارجی از بورس کالا به میان آمده است، اما اطلاع دقیقی از ساز و کارهای اجرایی آن نداریم.

وی افزود: صادرکنندگان موظف به رعایت مقررات صادراتی هستند،اما نمی‌دانیم که ساز و کارهای خرید زعفران برای تجار خارجی چگونه در بورس کالا فراهم شده است؟. به همین خاطر باید منتظر ماند و دید که آیا این امر مقدور خواهد بود یا اینکه تنها  زمینه‌ای برای حضور دلالان در  خارج از مرزها فراهم خواهد شد.

حسینی ادامه داد: سال‌های متمادی است که سرمایه کشاورزان به یغما می رود، از این‌رو باید هوشیار بود تا به شیوه جدیدی، این محصول استراتژیک که جز سرمایه ملی کشور است؛ به جای تولید بیشتر نابود نشود.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ساز و کار عرضه زعفران در بورس کالا برای خریداران خارجی فراهم نیست، تصریح کرد: یک تولید و صادرکننده ایرانی مراحل متعددی را برای صادرات، پشت سر می‌گذراد، پس چطور ممکن است که یک خریدار خارجی بیاید و زعفران مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کند؟.

وی با اشاره به اینکه افغانستان رقیب بالقوه ایران در زمینه تولید زعفران است، بیان کرد: در سال های اخیر، افغان‌ها با قاچاق پیاز زعفران و کشت  در مزارع خود اقدام به تولید این محصول استراتژیک کردند که این امر تهدید جدی برای طلای سرخ ایرانی به شمار می رود، چرا که در صورت ادامه این روند تا 10 سال آینده، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

حسینی ادامه داد: پیچیدگی های متعددی برای صادرات زعفران ایرانی به اروپا وجود دارد که برای افغانستان نیست، بنابراین عمده زعفران تولید ی به افغانستان صادر می شود و از آنجا که افغانستان رقیبی برای ایران محسوب می شود؛  صادرات زعفران به افغانستان خیانت به کشور است.

عضو شورای ملی زعفران در بخش پایانی سخنان خود از کاهش نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 4 میلیون و 800 و حداکثر 5 میلیون و 900 هزارتومان است که این رقم نسبت به هفته های اخیر کاهش داشته است.

 
کد مطلب: 2599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *