جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۷

80 هکتار مزرعه در چالدران به آبیاری نوین مجهز شد+عکس

تهران-واحداقتصادی تولید ایرانی-فرماندار چالدران گفت: امسال 80 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به آبیاری نوین مجهز شده و این روند با سرعت بسیار زیاد ادامه دارد.
80 هکتار مزرعه در چالدران به آبیاری نوین مجهز شد+عکس
توليد ايرانی:بنابر گزارش خبرنگار واحد اقتصادی تولید ایرانی، کریم حسین زاده روز پنج شنبه در آئین گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در چالدران افزود: برای تجهیز این مزارع به آبیاری تحت فشار در سال جاری 10 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی اضافه کرد: هشت میلیارد و 550 میلیون ریال از این میزان اعتبار به کمک های بلاعوض دولتی اختصاص دارد.
وی با قدردانی ازاقدامات انجام شده در راستای توسعه آبیاری تحت فشار در چالدران ادامه داد: با توجه به حمایت ها و کمک های بلاعوضی که توسط دولت تدبیر و امید برای اجرای سیستم های آبیاری نوین در شهرستان پرداخت می شود، استقبال کشاورزان در این خصوص بیشتر شده است.
وی بیان کرد: تمامی تلاش دولت تدبیر و امید محرومیت زدایی از شهرستان چالدران است و تجهیز اراضی کشاورزی به روش های آبیاری نوین نیز در این راستا به شمار می رود.
فرماندار چالدران گفت: 600 هکتار از اراضی پایاب سد بابا احمد نیز در حال تجهیز به روش های آبیاری تحت فشار است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حسین زاده افزود: برای اجرای این طرح 140 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
حسن جلالی رئیس جهاد کشاورزی چالدران نیز در این آئین گفت: افزایش راندمان آبیاری، کنترل علف های هرز، صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه ها از اهداف و مزایای سیستم های آبیاری تحت فشار است.
بنابر گزارش خبری از واحد اقتصادی تولید ایرانی، آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن با استفاده از فشار آب موجود در لوله های آبرسانی مزرعه بدون نیاز به استخر، آب به زمین های کشاورزی منتقل می شود.
در این روش هیچ نیازی به پمپاژ، استخر و قطره چکان نبوده و انرژی اولیه با توجّه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدأ تا مزرعه قابل تأمین است؛ این روش با توجّه به طرح هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف بهترین روش برای کاهش هزینه ها و بهره وری کافی و بهینه از ذخایر آبی موجود به شمار می رود.
کد مطلب: 2597
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *