شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷

اجرای سیاست های مخل صادرات برای تنظیم بازار/محدودیت صادرات میوه علیرغم مازاد تولید

در حالی که باغداران از وجود مازاد سیب در کشور که به دلیل مشکلات ساختاری امکان صادرات آن وجود ندارد رنج می برند ستاد تنظیم بازار کشور برای حل مشکل گرانی میوه صادرات سیب و پرتقال را تا اطلاع ثانوی محدود اعلام کرد.
اجرای سیاست های مخل صادرات برای تنظیم بازار/محدودیت صادرات میوه علیرغم مازاد تولید
به گزارش توليد ايرانی ؛ پس از بیانات مقام معظم رهبری در روز درختکاری در مورد مشکلات معیشتی مردم و گرانی میوه در شب عید، وزارت صنعت، معدن و تجارت بلافاصله در راستای حل مشکل تنظیم بازار  تشکیل جلسه داد. 
دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، گفت: با توجه به تذکرات ارزشمند مقام معظم رهبری، خودمان را مکلف می‌دانیم که برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان  که در راستای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شد ، حلقه‌های مختلف تولید، توزیع و عرضه میوه از باغداران، تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در بخش‌های مختلف زنجیره و نمایندگان نهادها و سازمان‌های دولتی حضور داشتند و در این جلسه  موضوعات مرتبط با بازار میوه در این ایام پایانی سال مورد بحث قرار گرفت.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام توزیع و عرضه سنتی را یکی از مصوبات جلسه عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مسائلی که در جلسه مورد  تاکید  و تایید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده است ، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.
 

در ادامه جلسات مذکور برای حل معضل گرانی میوه،  ستاد تنظیم بازار در جلسه فوق العاده روز گذشته پنجشنبه  21 اسفند  با واردات میوه و سایر کالاهای اساسی از طریق تجار، تعاونی ها و بازارچه های مرزی برای عرضه در شبکه توزیع موافقت کرد.
* محدودشدن صادرات سیب و پرتقال تا اطلاع ثانوی
اما  این ستاد مصوبه دیگری را نیز به تصویب رساند و در حالی که باغداران کشور  از ماه ها پیش از هزاران تن   سیب مازاد تولید  که به علت مشکلات ساختاری توان صادرات آن را ندارند گلایه مندند محدودیت صادرات سیب را به تصویب رساند و براساس مصوبه مذکور تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شد.
این تصمیم وزارتخانه متولی واردات و صادرات درباره محدودیت صادرات سیب و پرتقال در حالی است که  اصلا مشکل گرانی میوه و یا سیب کمبود آن نیست زیرا همواره باغداران با مشکل مازاد تولید مواجهند و مشخصا در سال جاری در کشور حدود 600 هزار تن سیب مازاد تولید شده که شرایط صادراتی به علت عدم وجود ساختارها برای آن وجود ندارد. 
گفتنی است ستاد تنظیم بازار کشور در جلسه مورخ 99.11.11  برای رفع مشکل مازاد سیب مصوبه واردات موز در مقابل صادرات سیب را به تصویب رساند و براین اساس اعلام کرد که هم مشکل صادرات سیب و مازاد آن حل می شود و هم مشکل گرانی موز پایان می یابد. 
* اجرای سیاست های مخل صادرات برای تنظیم بازار!
محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز در پیامی انتقادی به مصوبه محدودیت صادرات میوه ستاد تنظیم بازار بیان داشت: دولت در واپسین روزهای سال 99 هم ماشین تولید بخشنامه را خاموش نکرد و صادرات میوه را ممنوع کرده تا بازار را تنظیم کند. 

وی افزود: این نشان می دهد علیرغم شعار اهمیت صادرات در وزارتخانه متولی تجارت خارجی، گویا هر کس در این جایگاه قرار می گیرد، چاره ای جز اجرای سیاستهای مخل صادرات ندارد!
* 600 هزار تن مازاد سیب روی دست باغداران مانده است
بهنام میرتاج الدینی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصمیم روز گذشته ستاد تنظیم بازار در مورد محدودیت صادرات سیب در راستای تنظیم بازار  را ظلم عنوان کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا با چنین تصمیماتی مواجه نیستیم که برای تنظیم بازار چند روزه یک محصول،  یک شبه قانون وضع کنند و با محدودیت و ممنوعیت در صادرات  تمام برنامه ریزی های صادرکنندگان و واردکنندگان را به هم بزنند. 

وی بیان داشت: با این تصمیم عملا مصوبه اخیر وزارت صمت درباره واردات موز در مقابل صادرات سیب نیز لغو می شود زیرا وقتی صادرات سیب محدود می شود و به مانع می خورد دیگر این مصوبه نیز کارایی لازم را نخواهد داشت. 

میرتاج الدینی بیان داشت: در استان آذربایجان غربی 350 هزار تن سیب مازاد و در سطح کشور نیز حدود 600 هزار تن سیب مازاد وجود دارد که تاکنون به علت مشکلات ساختاری ادامه صادرات آن وجود نداشت اما با مصوبه یک ماه پیش ستاد تنظیم بازار این امید ایجاد شد که صادرکنندگان بتوانند در ازای واردات موز به صادرات بپردازند که با مصوبه محدود کردن صادرات میوه در روز گذشته تمام برنامه ریزی ها بهم خورد. 
 مصوبه وزارت صمت درباره محدودیت صادرات سیب و پرتقال  برای رفع مشکل گرانی میوه در حالی است که کشور اصلا با مشکل کمبود که تولید مواجه نیست و بنابراین محدودیت صادرات سیب یا پرتقال در حالی که فقط 600 هزار تن مازاد سیب در سردخانه های کشور در حال خراب شدن است نه تنها مشکل قیمت میوه را حل نمی کند بلکه باعث می شود تا بخشی از سیب که برای صادرات آن برنامه ریزی شده بود نیز بر روی دست باغداران و صادرکنندگان  بماند و در سردخانه ها خراب شود
کد مطلب: 25712
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *