جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶

لزوم بهینه‌سازی مصرف برای تبدیل گاز به درآمد ملی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در این سال‌ها تلاش شده تا با توسعه گازرسانی، سوخت گران‌تری برای صادرات آزاد شود، گفت: در حال حاضر نیز باید تلاش کنیم تا با بهینه‌کردن مصرف گاز، این سوخت را به درآمد ملی تبدیل کنیم.
لزوم بهینه‌سازی مصرف برای تبدیل گاز به درآمد ملی
به گزارش توليد ايرانی ؛           «حسن منتظر تربتی» با اشاره به اینکه در بحث استفاده از بند «ق» برای توسعه گازرسانی، نیاز توسعه را برداشت کردیم و سایر منابع در اختیار دولت قرار گرفته است، ادامه داد: در طول سال‌های گذشته هر کجا که گاز را توسعه دادیم، یک سوخت با ارزش‌تر را آزاد کرده‌ایم زیرا قبل از آنکه گاز در داخل کشور توسعه پیدا کند، مردم در خانه‌های خود نفت سفید، ‌ گاز مایع و یا گازوئیل مصرف می‌کردند که همگی ارزش بیشتری نسبت به گاز دارد.

تربتی با بیان اینکه در صنایع نیز همین اتفاق افتاده است، تاکید کرد: گاز به عنوان یک کالای بین‌المللی نیز قیمتی پایین‌تر از سوخت‌های مایع داشته است.

وی گفت: بنابراین در طول سال‌های گذشته تمام توسعه‌هایی که برای گاز اتفاق افتاده سوخت مایع را با گاز جایگزین کرده و امروز روزانه گازی معادل بیش از ۶ میلیون بشکه نفت در کشور تولید و به مصرف می‌رسد. از آنجایی که این گاز در داخل کشور جایگزین شده، مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی را کاهش داده و توانستیم آن را صادر کنیم.  

گاز را به جای حرارت به درآمد و پول تبدیل کنیم
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه با توجه به جایگزینی سوخت‌های گران‌تر با گاز و صرفه اقتصادی از این محل، در این سال‌ها قیمت گاز مطرح نبوده بلکه ارزش این توسعه را با ارزش کالایی که آزاد می‌شد می‌سنجیدیم، افزود: امروز اما در نقطه‌ای قرار داریم که تقریبا شبکه گاز تمام مناطق ایران را فرا گرفته و ۷۲ درصد از سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد.  

به گفته تربتی، با توجه به اتمام توسعه در گازرسانی، اتفاقی که در سال‌های آینده خواهد افتاد این است که امروز خود گاز را آزاد کنیم و راه حل این است که گاز را به جای حرارت به درآمد و پول تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین مصرف گاز ایران در بخش‌های خانگی و نیروگاهی است که عملا جنبه مصرف حرارتی دارد، ادامه داد: تنها در پتروشیمی و فولاد گاز در جایی مصرف می‌شود که محصول با ارزش‌تری تولید کرده و با صادرات آن منافع بیشتری نصیب کشور می‌شود.

تربتی با بیان اینکه اما فضای پیش رو در مصرف گاز در بخش خانگی و نیروگاه‌ها، فضای بهینه‌سازی است، گفت: در نیروگاه‌ها و مصارف خانگی مصرف گاز راندمان خوبی ندارد.

مصرف ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری
وی با بیان اینکه در بخش خانگی مصرف گاز در سال جاری غیر منتظره بالا رفت، افزود: در روزهای زمستان، ۶۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز خالص را در بخش خانگی و تجاری استفاده کردیم که عدد بالایی بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر تبدیل گاز به برق و انتقال آن به منازل به جای گازرسانی سراسری نیز گفت: در کشورهایی اینکار را می‌کنند که تمام برق از گاز تولید نمی‌شود و برق ارزان‌تر دارند و گاز تنها کمک‌کننده برق است که این موضوع با توجه به اینکه اغلب نیروگاه‌های تولید برق ایران حرارتی است، مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه راندمان مصرف گاز خانگی حتی با بخاری‌های موجود حدود ۶۵ درصد است و با بخاری‌های با بازدهی بالا تا ۹۰ درصد به حرارت تبدیل می‌شود، ادامه داد: اما زمانی که گاز را به نیروگاه‌ها ببریم در همان ابتدا ۶۰ تا ۶۵ درصد از دودکش بیرون می‌رود زیرا بازدهی نیروگاه‌ها در کشور به طور میانگین ۳۸ تا ۴۰ درصد است.  

تربتی تاکید کرد: برق هم در مسیر انتقال افت دارد و در خانه‌ها نیز تا ۹۰ درصد برق به حرارت تبدیل می‌شود بنابراین بازدهی گاز برای تولید برق در ایران ۲۸ درصد خواهد بود و مصرف بالا می‌رود. از همین رو اگر در آینده برق خورشیدی داشته باشیم ‌شاید بتوان به این موضوع فکر کرد.

وی گفت: در آینده باید از همان محل بند ق و ماده ۱۲  بدون گرفتن بودجه‌ای از دولت بهینه‌سازی را توسعه داده و با فروش گاز آزاد شده درآمد کسب کند.

معاون وزیر نفت افزود: امروز پارس جنوبی به حداکثر تولید خود رسیده و ما در دنیا خوش‌شانس بودیم که مخزن پارس جنوبی را داشتیم. امیدواریم مخازن بیشتری پیدا شود اما توجه به این نکته ضروری است که برای مدیریت مصرف به اندازه یک مخزن پارس جنوبی در بهینه‌سازی ظرفیت داریم.
وی با اشاره به اینکه گاز را باید از یک کالای حرارتی به یک کالای درآمدی تبدیل کنیم، ادامه داد: هر چقدر روی بهینه‌سازی کار کنیم از درآمد آن برای توسعه بهینه‌سازی و ردآمدزایی می‌توان کمک گرفت.
سهم ۷۰ درصدی پارس جنوبی در تولید گاز کشور

به گفته تربتی، به لحاظ ظرفیت پالایشگاهی، ‌۶۰ درصد ظرفیت پالایشی کشور در پارس جنوبی قرار دارد با این حال به دلیل مشترک بودن این میدان، ۷۰ درصد از تولید کشور کشور در پارس جنوبی اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه یک میلیارد و ۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش گاز در کشور وجود دارد که سال آینده ۳۰ میلیون متر مکعب دیگر به آن اضافه خواهد شد به هزار و ۶۰ میلیون متر مکعب می‌رسد، گفت: برنامه داریم که بتوانیم این ظرفیت را حفظ کنیم. بخشی از گاز مخازن جدید که کشف می‌شوند نیز به پالایشگاه‌های موجود متصل می‌شود تا این ظرفیت پایدار باشد و در کنار آن باید ظرفیت‌های جدیدی نیز احداث کنیم.  

تربتی ادامه داد: با توجه به مخازن گاز و زیرساخت‌های موجود در سال‌های آینده ظرفیت تولید گاز ایران بالای یک میلیارد متر مکعب در روز باقی خواهد ماند.

تا دو سال آینده گاز، صنعتی ۱۰۰ درصد داخلی خواهد بود
وی با بیان اینکه گاز را می‌توان صنعت ایرانی دانست، افزود: به ویژه در بخش توسعه‌های داخلی به طور کامل از تجهیزات مورد نیاز را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد این بود که نه تنها هیچ استفاده‌ای از منابع دولتی برای توسعه نکردیم، علاوه بر آن شغل و کار زیادی برای کالای داخلی ایجاد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گاز صنعت داخلی است، گفت: در خطوط انتقال در بخش توربین دو برند و تولیدکننده خوب در داخل کشور داریم و چندین کارخانه لوله‌سازی نیز وجود دارد که تامین‌کننده نیاز هستند.

به گفته تربتی، در پالایشگاه‌ها کمی از کالاها را از خارج وارد می‌کردیم که برای داخلی‌سازی آن، در سال گذشته رویدادی برگزار کردیم و تمام کالاهایی که از خارج وارد می‌شدند را یک جا جمع کرده و از تولید کنندگان داخل دعوت کردیم تا این کالاها را بررسی کرده و برای ساخت آن برنامه ارائه کنند و همه آنها به قرارداد منجر شد.

وی ادامه داد: تجهیزات و مواد شیمیایی هم که باقی مانده بود در قالب ۱۵ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده و تا پایان سال آینده بخشی از کالاها باقی مانده بود داخلی‌سازی خواهد شد. امروز صنعت گاز بیش از ۹۶ درصد از نیازهای خود را از داخل تامین می‌کند با این اقدام تا دو سال آینده گاز کالای ۱۰۰ درصد داخلی خواهد بود.
کد مطلب: 25631
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *