پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۶

تعامل دانشگاه، صنعت و نهادها راهبرد علمی برای توسعه کارآفرینی

توسعه کارآفرینی واقعی و افزایش اشتغالزایی در کشور به اعتقاد کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان با داشتن برنامه جامع و هماهنگ و نقشه راه علمی بین دانشگاه، صنعت و نهادهای اجرایی ذیربط محقق می‌شود.
تعامل دانشگاه، صنعت و نهادها راهبرد علمی برای توسعه کارآفرینی
به گزارش توليد ايرانی ؛           ، بیکاری دانش آموختگان  به اعتقاد کارشناسان بیشتر به دلیل نبود چشم انداز، مطالعه و بررسی و حرکت بدون برنامه نظام آموزشی بوده که هدف گذاری مناسبی برای اشتغال و کارآفرینی برای رفع نیازهای جامعه ندارند.

تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین جزو مهم ترین رسالت های نظام آموزش عالی و  آموزش و پرورش است و اگر سیاستگذاری صحیحِ آموزشی و پژوهشی متناسب با واقعیت ها، منابع و محدودیت‌های کشور رقم بخورد، پرورش نیروی خلاقِ کارآفرین و نوآور چندان دور از انتظار نخواهد بود.

وجود بینشِ برای ایجاد شغل، گره گشایی از جامعه و  کارآفرینی در محیط دانشگاه و مدرسه  و ایمان به این موضوع در بین استاد و معلم، زمینه ساز ایجاد چنین فضایی خواهد بود که دست‌یابی مراکز آموزشی به این جایگاه، به تعامل و همکاری با نهادهای متولی و تسهیل‌گر کارآفرینی در جامعه نیاز دارد.

اگر شرایط مدارس و دانشگاه ها مبتنی بر تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور نباشد و روحیه کارآفرینی و اشتغال در بین کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد نشود قادر به رشد و پیشرفت نخواهیم بود و ناچار همین مشکلات را باید تحمل کرد و آسیب‌های آن را جامعه متحمل می شود.

مدارس و دانشگاه ها امروز با وجود تغییرات گسترده در جامعه، اما مثل گذشته تنها به امر آموزش به صورت بسیار ابتدایی و ساده مشغول هستند که به گفته برخی از کارشناسان حوزه آموزشی برخی از درس‌های مدارس و دانشگاه‌ها باید به روز رسانی شود چرا که این مباحثه گذشته برای جامعه اثری نداشته و هزینه‌های کلان برای دولت و جامعه به بار آورده است.

گرچه اقداماتی برای رفع این چالش‌های مربوط تاکنون صورت گرفته اما به حرکت روبه توسعه نیاز داریم و نباید به این حد کفایت کرد که راه‌اندازی مراکز رشد از جمله مهم ترین سیاست های دولت در حمایت از کارآفرینی محسوب می‌شود.
این مراکز فرصتی شده تا افراد خلاق و کارآفرین تلاش‌های خود را به میدان بیاورند و نتایج خوبی را با راه‌اندازی کسب و کارها، رشد فردی خود و تولید ثروت برای جامعه را پیگیری کنند.
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال گذشته، یک درصد کاهش یافته است.
ظرفیت هر منطقه از نظر زیرساختی برای اشتغال و سرانه‌های خدماتی و اقتصادی مشخص شده که  بر این اساس تدوین یک طرح آمایش سرزمینی اشتغال برای کشور ضروری به نظر می‌رسد تا به جای تمرکز بر مدرک‌گرایی و حرکت بدون طرح آمایش در حوزه تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی، بسترسازی برای اشتغال، مهارت آموزی و حرکت هدفمند گام برداشته شود.

بر اساس اعلام مسئولان ارشد اصفهان، با وجود مشکلات و تحریم‌ها، این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته در زمینه اشتغال، صنعت و تولید وضعیتی خوبی داشته و بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری این استان در پاییز امسال به ۱۰.۴ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ دهم درصد و نسبت به تابستان امسال۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بالای ۸۰ درصد جمعیت اصفهان در شهرها سکونت دارند و بیشتر نرخ جمعیتی شهری هستند اما نرخ بیکاری پاییز در روستاهای استان اصفهان هم کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین پیوند میزگردی با عنوان "  لزوم تعامل دانشگاه، صنعت ، نهادهای برای توسعه کارآفرینی در کشور" با حضور با حضور پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، علی خان نصر اصفهانی پژوهشگر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، مهدی میرقادری دبیر کمیته ساختار و کارشناس مسئول اشتغال و بازار کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان  و علی انصاری رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان به میزبانی دانشگاه آزاد استان اصفهان برگزار کرد. کارشناس اتاق بازرگانی استان دیگر مدعو این میزگرد بود که در جلسه حضور نیافت.
واردات مانع کاربرد علم در صنعت شده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به واردات بی رویه تجهیزات و امکانات صنعتی به کشور، گفت: این موضوع مانع از کاربرد علم در صنعت شده و مراکز آموزش عالی شناخت و نقشی در مدیریت این وسایل ندارند.

پیام نجفی در این میزگرد اقتصادی ایرنا افزود: وسایل بخش‌های مختلف جامعه به صورت بسته بندی وارد کشور شده و صاحبان سرمایه و کارشناسان شناختی نسبت به این وسایل ندارند و با بروز مشکل و اختلال در این حوزه به دلیل نبود دانش امکان تعمیر نیست و تولیدکنندگان دیگر کشورها نیز برای حفظ انحصار، آموزش‌ها و قطعات را در اختیار خود گرفته و به دیگر کشورها نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه آموزش اپراتوری در کشور صورت نمی‌گیرد، تصریح‌ کرد: استادان شناختی نسبت به وسایل و تجهیزات وارداتی ندارد و تدریس این مسائل در دانشگاه انجام نمی‌شود و دانش آموختگان هم در این خصوص اطلاع و تخصصی ندارند.

وی یادآور شد: تولیدات قطعات و تجهیزات در درون کشور در برخی از موارد قیمت بالاتری تا مدل خارجی دارد و همین موضوع علاقه‌ای برای خرید وسایل داخلی ایجاد نمی‌کند که این موضوع ناشی از نبود شناخت واقعی از نیازهای بخش صنعتی توسط دانشگاه است.

تحول در نظامی آموزشی برای رونق تولید و اشتغال
پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه اشتغال، کارآفرینی و دانشگاه سه مولفه مهم در رونق تولید محسوب می شوند، گفت: دانشگاه بسترسازی برای اشتغال، کارآفرینی و تولید را انجام می‌دهد و سرفصل دروس ارایه شده در دانشگاه ها با توجه به نیازمندی جامعه  تحول و تغییر یابد.
علی خان نصر اصفهانی با اشاره به ضرورت تغییر آموزش‌ها، حذف بسیاری از دروس اضافی و فعال سازی در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی دانشجویان، افزود: باتوجه به لزوم تربیت کارشناسان خبره و کارآمد اما آموزش های تئوری کنونی در دانشگاه کاربردی نبوده و باید در ارایه این دروس مهارت آموزی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد.

اشتغال اصفهان با ساختاری صنعتی خدماتی
دبیر کمیته ساختار و کارشناس مسئول اشتغال و بازار کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت:  این استان  با در نظر گرفتن موقعیت مرکزی و راهبردی خود، نقش مؤثری در تعاملات در کشور به ویژه حوزه مرکزی ایران دارد.

مهدی میرقادری در این میزگرد خبری، قرار گرفتن اصفهان در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب امکان دسترسی آسانتر به تمام نقاط کشور را فراهم کرده تا این استان، از مقاصد مهم گردشگری در سطوح مختلف با تمرکز بر گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی، هنری و سلامت باشد.
وی ادامه داد: استقرار صنایع مادر از جمله مجتمع ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، پلی اکریل، صنایع سیمان، صنایع اپتیک اصفهان، شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران از دیگر ظرفیت های این منطقه است که در کنار  جایگاه ویژه‌ تولید علم و دانش قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در تقسیم کار ملی در آینده، می توان این ظرفیت را  از قطب‌های مهم علم و فنآوری کشور به حساب آورد.

میرقادری با ترسیم ساختار اشتغال در استان گفت: ۴۷.۶ درصد از اشتغال استان در حوزه خدمات، ۴۱.۹ درصد در حوزه صنعت و ۱۰.۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: سهم بخش خصوصی در اشتغال ۸۷.۴ درصد و سهم بخش عمومی ۱۲.۶ درصد می باشد و با وجود نسبت بیش از ۸۸ درصد می توان ماهیت قالب اشتغال استان را شهری بیان کرد.
وی همچنین آخرین آمار از جمعیت فعال استان را یک میلیون و هشتصد هزار نفر اعلام و یادآورشد: با وجود نرخ بیکاری ۱۰.۴، از این میان حدود ۱۹۰ هزار نفر شاغل نمی باشند.
بیگانگی جامعه و دانشگاه با همدیگر
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه موضوع ارتباط  مراکز علمی و آموزشگاهی با بخش‌های مختلف جامعه به ویژه صنعت سال‌ها دغدغه مسئولان است، تصریح‌ کرد: در اوایل تشکیل انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی برای این موضوع تشکیل شد اما از مسیر واقعی دور شد و در سال‌های اخیر با وجود اتفاقاتی که در این راستا صورت گرفته اما نتایج چندان زیادی نداشته است.
وی ادامه داد: دانشگاهیان با بخش‌های مختلف جامعه مثل صنعت درگیر نیستند در حالی که تقویت ارتباط علاوه بر اینکه دانشجویان همزمان با تحصیل مفاهیم عملی را نیز کسب می‌کنند، به ارتقای کارکردهای مراکز آموزش عالی برای در تولید تجهیزات کمک خواهد کرد.
به گفته وی بسیاری از فرآیندهای تولید برای دانشگاهیان ناشناخته و در قالب برقراری این ارتباط نیازها و ظرفیت‌ها کشف و برای خلاء ها راهکار ارائه می‌شود و اگرچه در ابتدای این ارتباط صنعت چندان سودی نبرد اما با ایجاد شناخت، زمینه برای ارائه راهکار و سبک فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: این شناخت زمینه ساز ارائه فناوری خواهد شد و با کسب این موفقیت قادر به تربیت نیرو متناسب با تولیدات خود می‌شویم.

تقویت انگیزه صنعت برای انجام فعالیت علمی
نصر اصفهانی پیرامون ضرورت ارتباط بخش‌های جامعه مثل صنعت با دانشگاه  گفت: از بین ۱۰ سرمایه گذار حوزه معدن، ۹ مورد آن به دلیل نداشتن تخصص لازم مثل مدیریت، حسابداری، اصول اقتصادی، اکتشاف، استخراج و عدم اطلاع از فراوری و بازار دچار خسارت غیرقابل برگشتی می‌شوند و اگر انگیزه فعالیت علمی تقویت شود، این مشکلات کاهش می یابد.
 وی اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد سرای معدن در آینده نزدیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان این دانشگاه با توجه به تجربه زیاد، امکانات آزمایشگاهی و نیروی متخصص بتواند با توان بالا به عرصه پژوهش‌های کاربردی معدنی ورود کند.
وی برلزوم ارتباط و فعالیت استادان و اعضای هیات علمی در بیرون از دانشگاه را در افزایش تجربه و برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد و یادآور شد: بسترسازی برای ارجاع کار و فعالیت در بیرون دانشگاه فراهم شود و صنعت و جامعه انگیزه و نیاز به چنین اقدامی را داشته باشند.
به اعتقاد نصر اصفهانی، سرای کارآفرینی و پرورش ایده‌ها در دانشگاه و ارتباط گیری آن با جامعه لازم است و برقراری ارتباط و تقویت زمینه فعالیت در صنعت هم باید در همین راستا صورت بگیرد تا فعالان صنعتی هم انگیزه فعالیت علمی داشته باشند.
تربیت نیروی کار متناسب با نیازهای تولید در کشور
کارشناس اشتغال و بازار کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با اشاره به اینکه این استان یکی از قطب های علمی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ مرکز دانشگاهی و موسسه آموزش عالی و حدود ۱۲۵۰ مرکز آموزش آزاد و ثابت فنی و حرفه ای در استان اصفهان وجود داشته و از این جنبه در جایگاه مناسبی در کشور قرار داریم اما چالش نبودتناسب تخصص و مهارت‌های نیروی کار با نیاز بخش‌های اقتصاد مشهود می باشد.
ضرورت هوشمندسازی و توسعه تکنولوژی در صنعت
نصر، استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی دارای مهارت در کل دنیا مواجه هستیم، تصریح‌ کرد: تربیت و آموزش حرفه‌ای و اجرای دوره‌های بازآموزی و برای کارگران حرفه‌ای و در کنار آن توجه و استفاده از فناوری های نوین و تولید علم برای اتوماسیون صنعتی و هوشمندسازی خطوط تولید برای کاهش نیروی درگیر برای نیازهای جامعه ضرورت دارد و کشورهایی همچون آلمان و چین در این خصوص پیشگام هستند.
وی کمبود سرمایه برای به روزرسانی تجهیزات و مقاومت در تغییر نگرش‌ها برای توسعه تکنولوژی را از موانع پیش رو مکانیزه ‌سازی فعالیت های صنعتی بیان‌کرد و ادامه داد: اگر این موانع برداشته شود علاوه بر کاهش نیروی درگیر انسانی شاهد افزایش سرعت و کیفیت و تولید محصول و در نتیجه کاهش قیمت و رضایت مشتری خواهیم بود که این موضوع یکی از رسالت‌های دانشگاه است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اثرات اتوماسیون و خودکارسازی تولید در استفاده از نیروی کار، اظهارداشت: ساختار سنی جمعیّت در ایران به‌گونه‌ای تغییر یافته که از ساختار کامل جوان، در زمان حاضر به یک ساختار میانسال رسیده و همچنین سطح دانش، مهارت و انتظارات ورودی های آینده بازار کار به گونه ای خواهد بود که پیش بینی می‌شود تقاضای انجام برخی مشاغل سخت و زیان آور به حداقل برسد که در این شرایط استفاده از تکنولوژی یکی از راهکارهای موجود خواهد بود.
نقش مراکز رشد دانشگاهی برای بهره گیری از علم در صنعت 
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی محیطی را برای فعالیت‌های علمی و عملی دانشگاهیان فراهم کرده و زمینه برای فعالیت افراد غیردانشجو جهت انجام فعالیت های فناورانه نیز فراهم شده است.
وی تولید بذر هیبرید صیفی‌جات را یکی از مدل‌های موفق در دانشگاه آزاد اصفهان برشمرد و گفت: یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه با نگرش نو به حوزه علم و فناوری برای رفع نیازهای بخش کشاورزی این بذر اصلاح شده را تولید و به مرحله تجاری رسانده است.
وی یادآور شد: این بذر در زمان حاضر وارداتی است و یکی از نیازهای مهم کشور محسوب می شود که فعالیت علمی و فناورانه دانشگاهی توانسته این نیاز را برطرف کند.
به گفته وی مراحل آزمایشگاهی و نیاز سنجی انجام و تولید انبوه بذور در قالب کارخانه تولید بذر در حال برنامه‌یزی می‌باشد و تولید مالچ‌رسی برای کنترل ریزگردها نیز از دیگر دستاوردهای علمی و فناوری به شمار می آید که حاصل انجام پایان نامه دانشجوی دکتری و تلاش در مرکز رشد فناوری است.
تغییر نگرش در بین افراد جامعه و دانشگاهیان
نجفی با بیان اینکه نظام آموزشی باید تفکر و دیدگاه افراد را برای تولید علم و رفع چالش های اجتماعی هدایت کند، تصریح ‌کرد: تبدیل دانش افراد به خلق ثروت و یا رفع یک نیاز از جامعه، کارآمدی آموزشی را نشان می‌دهد که این موضوع در آموزش و پرورش و وزارت علوم باید مورد تاکید قرار گیرد.
وی ادامه داد: حفظ حرمت کلاس، استاد و دانش در این مسیر لازم است و خلاقیت نوآوری از ضرورت‌های جامعه به حساب می‌آید که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام زیرساختی انجام داد.
به اعتقاد این پژوهشگر، دانشگاه‌ها باید بر اساس پژوهش، فرصت‌ها و چالش‌ها را در هر عرصه‌ای بررسی و پیشنهادات لازم برای رفع این موانع ارائه دهند و دوره های کارشناسی بین رشته‌ای همراه با تعریف برنامه درسی مناسب را پیش بینی کنند تا متناسب با نیازهای جامعه مباحث آموزشی نیز عرضه شود.
وی اضافه کرد: دانشی که توان ایجاد اشتغال و تولید ثروت نداشته باشد در حقیقت دچار نقصان است.
هدایت شغلی و خلاء آن در حوزه تولید
کارشناس اشتغال و بازار کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان  با بیان اینکه تنظیم بازار کار یکی دیگر از چالش‌های مهم حوزه اشتغال است، گفت: کارگاه‌های اقتصادی به اطلاعات کارجویان دسترسی نداشته و از طرف مقابل کارجویان از فرصت‌های شغلی بی اطلاع هستند که این موضوع بین تخصص و مهارت‌های مورد نیاز کارفرما و نیروی‌های جذب شده انطباق قابل قبولی ایجاد نمی‌شود.
وی یادآورشد: خدمات مراکز کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی، سامانه‌های الکترونیکی بازار کار و نمایشگاه آنلاین کار فرصتی را برای ارتباط در بازار کار ایجاد کرده‌اند.

میرقادری با اشاره به فعالیت  حدود ۵۰ مرکز کاریابی در استان، افزود: هدایت شغلی را از خدمات مهم مراکز کاریابی است که فعالیت این مراکز باید به گونه ای باشد که ضمن مشاوره ای که با کارجو دارند بتوانند معرفی مناسبی از همه گزینه های پیش رو به وی ارائه کنند.
به اعتقاد وی در بسیاری از موارد با توجه به شرایط تحصیلی و مهارتی کارجو، کسب مهارت فنی و حرفه‌ای، گذراندن دوره های توانمند سازی مثل کارورزی و مهارت آموزی، خود اشتغالی در مشاغل خانگی، خویش فرمایی و یا کارآفرینی گزینه‌های بهتر نسبت به اشتغال مستقیم در بنگاه های اقتصادی می باشد که در این خصوص کارجویان باید راهنمایی شوند.
اثربخشی ورود اعضای هیات علمی به فعالیت صنعتی
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان در ادامه این میزگرد خبری ایرنا با اشاره به اینکه باید نگرش و تفکر فعالیت عملی در بین دانشجویان نهادینه شود، گفت: ورود اعضای هیات علمی به فعالیت صنعتی اثربخش بوده و موجب تقویت انگیزه و دیدگاه برای هدایت دانشجویان به فعالیت‌های اجتماعی شده است.
علی انصاری، با بیان اینکه مراکز رشد دانشگاهی برای فعالیت دانشجویان فرصت سازی می‌کند، تصریح‌کرد: فرصت کسب مهارت و تجربه اتفاقات خوبی برای درک واقعیت ها خواهد داشت و غربالگری خوبی برای انتخاب شغل و انتخاب افراد برتر خواهد داشت.
وی توجه به ایده های دانشجویان و استادان در مراکز رشد را از دیگر قابلیت‌های این حوزه معرفی کرد و ادامه داد: وجود امکانات برای حمایت و نبود محدودیت برای ورود به این مراکز بستر طلایی برای دانشجویان و استادان است که باید از آن استفاده کرد.
وی انجام تعاملات بین بخشی در سطح استان با شورای اقتصاد دانش بنیان را فرصت برای توسعه عملکرد بیان کرد و افزود: باید میدان برای فعالیت توسط نهادهای اداری و آموزشی فراهم شود تا به نیروی متعهد و متخصص برای میدان عمل برسیم.
ضرورت تحول در مبانی و رویکردهای آموزشی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نوع انگیزه دانشجویان برای فعالیت علمی گفت: ناپایداری‌های نظام اقتصادی بر رفتار دانشجویان اثر گذاشته و انگیزه افراد را به سمت فعالیت با سودآوری زودهنگام تا ارائه راهکار و صاحب سبک شدن هدایت کرده است.
نجفی ادامه داد: این روزها به دلیل نوسان‌های نظام اقتصادی افراد به سمت اقداماتی با نیت مالی زود بازده رفته‌اند و اگر دانش آن‌ها پول ساز نباشد مسیر را تغییر می دهند.
فراگیری آموزش‌های اجتماعی و پس از تولید
به اعتقاد نصر اصفهانی، آموزش مهارت های اجتماعی مثل توانایی در مذاکره، مدیریت در محیط کار و بازاریابی و کارگروهی نیز آموزش و  تقویت شود که  در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تحولات فنی و علمی حاصل سفارش و حمایت شرکت های فنی، تجاری و انجام تحقیقات در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.
وی ادامه داد: در جذب نیروی کار، کارفرمایان کمتر به مدرک توجه می‌کنند و بیشتر به مهارت های فردی همچون تجارب اقتصادی، میزان اعتماد و اطمینان، هوش هیجانی، توانایی انجام کار گروهی، انگیزه و پویایی فرد اهمیت می دهند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوع کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: روند توسعه آن شتابان نبوده و تنها یک درس اضافه شده که در بسیاری از مواقع مدرس آن تحصیلات و دانش مرتبط با این حوزه را ندارد.
به گفته این استاد دانشگاه، ارائه دوره های دانشگاهی بین رشته‌ای لازم است و در این مسیر تولید "نوها" شامل تولید و فروش علم، تکنولوژی و فناوری مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه‌ها به سمت رفع نیاز حرکت کنند.
وی ادامه داد: تربیت دانشجو بر حسب نیاز جامعه و تقویت توانمندی‌های مهارتی وی استوار است تا پس از فارغ التحصیل به راحتی جذب بازار کار شود یعنی چنان آموزش دیده باشد که قادر به انجام فعالیت در جامعه و صنعت شود.

وی به دیدگاه‌های رئیس دانشگاه در میزگرد خبری اشاره کرد و گفت: واردات خطوط تولید و تکنولوژی به کشور موجبات گرفتاری صنعت شده چرا که در مواقع تحریم این خطوط تولیدی وارداتی دچار مشکل و چالش‌های جدی می‌شوند.
به اعتقاد نصر، باید به دنبال فرایند سازی، بومی سازی و تولید تجهیزات داخلی باشیم و مهندسان دانشگاه وارد بازار شوند و بر اساس نیازها تجهیزات و امکانات را بسازند و و منفعت آن به جامعه برسد.
وی ادامه داد: مراکز آموزش عالی به جای تولید مدرک و مدرک‌گرایی باید بر روی تولید و تامین نیاز نیروی انسانی کارآمد تمرکز کنند و صنایع نوین را طراحی و ایجاد نمایند تا مشکلات رفع شود و بجای حرکات عرضی یک حرکت سازنده روبه جلو داشته باشند.
وی تاکید کرد: مراکز آموزشی باید سرمنشای امید و نشاط  برای آینده‌ای روشن در جوانان فرهیخته باشند تا نسلی توانمند بری سکاندار حرکت روبه رشد و توسعه کشور تربیت شود.
تربیت نیرو متناسب با برنامه توسعه
دبیر کمیته ساختار و کارشناس مسئول اشتغال و بازار کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با اشاره به اولویت‌های توسعه استان تصریح کرد: پیاده سازی برنامه‌های اجرایی جهت نیل به اهداف در افق توسعه یافتگی، نیازمند نیروی کار با دانش و تخصص مرتبط است که تربیت آن باید محور برنامه مراکز آموزشی استان قرار گیرد.

وی  با بیان اینکه تولید به تنوع نیروی کار اعم از کارگر ساده، اپراتور، ناظر، متخصص، مدیر نیاز دارد، اظهارداشت: در یک کارگاه تولیدی، نیروی میدانی و اجرایی بیشتری نسبت به حوزه تخصصی و مدیریتی فعال می باشند اما بیشترین توجه در نظام آموزشی متوجه تربیت نیروهای متخصص شده است.

میرقادری گفت : طرح‌های  "کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی" و طرح "مهارت آموزی در محیط کار واقعی" با هدف توانمندسازی نیروی کار و انطباق دانش و تخصص کارجویان با مهارت های مورد نیاز کارگاه های تولیدی جز سیاست‌های فعال بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در این طرح‌ها معافیت‌ها و مشوق هایی که برای جذب نیروی کار جدید در نظر می گیرد.

وی  فرصت کسب مهارت و تجربه را در ابتدای همکاری فرد با بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد که در طرح کارورزی که مخصوص دانش آموختگان است ضمن عدم شمولیت قانون کار و تامین اجتماعی کارورز، کمک هزینه آموزشی از طرف دولت به وی پرداخت می شود.

وی افزود: با اجرای این برنامه، کارفرما می‌تواند از مشوق بیمه کارفرمایی بهره مند شود که تاکنون در اصفهان بیش از  سه هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی از دوره کارورزی استفاده کرده‌اند که بخش قابل توجهی از آنها در کارگاهها جذب شده‌اند.

به گفته وی، طرح پویش دانشجویی(تحصیل همزمان با آموزشهای عملی در محیط کار واقعی) دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که با همکاری اتاق بازرگانی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اجرا می شود، فرصتی برای مهارت آموزی دانشجویان با حضور در محیط واقعی کار در زمان تحصیل در دانشگاه است.

وی اضافه کرد: این طرح در قالب ساعات دروس عملی و کارآموزی پیش بینی شده و طرح پویش در راستای توانمندسازی و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای صنعت و بنگاه های اقتصادی و همچنین استعدادیابی دانشجویان صورت می پذیرد.

تاثیر مشوق ها در ارتباط بین جامعه و دانشگاه
علی خان نصر اصفهانی پیرامون مشوق ها برای ارتباط بین جامعه و دانشگاه گفت: ایده‌پردازی همسو با نیازهای جامعه دانشگاه ها از حالت ایستا به پویا تبدیل می کند و مراکز آموزش عالی هوشمندانه پاسخی به هنگام به نیازهای فنی و اقتصادی جامعه ارائه خواهند کرد که در این خصوص سامانه ارزیابی و ارتقای استادان  دانشگاه باید از حالت توجه صرف به تعداد تولید مقاله، به توانایی‌های بالقوه و بالفعل افراد در تولید تکنولوژی، ایده‌پردازی و دانش در جهت رفع مشکلات جامعه تغییر یابد.

میرقادری هم در این خصوص،  حمایت‌های هدفمند دولت در تحرک بازار کار را از ویژگی‌های برنامه ششم توسعه بیان و اضافه‌کرد با توجه به نرخ بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی تمرکز حمایت‌های مشوق بیمه ای دولت شامل این بخش از متقاضیان می باشد.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان نیز پیرامون این موضوع، به بهبود قوانین و مشوق‌ها در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و اظهارداشت: سختگیری در اجرای مشوقها مانع از توسعه فعالیت و عملکرد مطلوب شده که باید اقدامات راهبردی صورت بگیرد تا نیروهای توانمند علمی فرصت همکاری با بخش های جامعه را پیدا کنند و از طرفی هم صنعت و دیگر حوزه ها انگیزه این تعامل را داشته باشند.
وی اضافه کرد: مشوق ها  قادر به تقویت انگیزه و ایجاد محیط و امکان تعاملی هستند و اگر تمایزی بین استاد و دانشجوی فعال در این حوزه فراهم شود آنگاه هدایت استعدادها و توانمندی ها به این سمت فراهم خواهد شد.

در استان پنج میلیون نفری اصفهان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ مرکز علمی و دانشگاهی فعالیت دارد.
کد مطلب: 25629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *