جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۴

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای توسعه و تکمیل بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بندر چابهار دروازه بین‌المللی تجارت در شرق ایران و بندری مهم در سطح تعاملات بین‌المللی است، گفت: اقدامات زیادی در زمینه توسعه زیرساخت و افزایش ظرفیت عملیاتی بندر چابهار انجام گرفته است.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای توسعه و تکمیل بندر چابهار
به گزارش توليد ايرانی ؛          به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری در ارتباط ویدئو‌کنفرانسی با همایش بین‌اللملی روز دریایی هند، اظهار داشت: با توجه به ماهیت ژئواکونومیک بندر چابهار و به منظور سرعت دادن به پروژه‌های زیرساختی، در طی ۳ سال گذشته، احداث اسکله با عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی های بزرگ، لایروبی، احداث موج شکن، احداث باراندازهای مدرن در دستور کار قرار گرفت تا بندر شهید بهشتی چابهار به بندری مدرن و مطابق با استاندارد های بین المللی شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به هزینه بیش از ۱ میلیارد دلاری برای توسعه و تکمیل بندر چابهار، گفت: این هزینه‌ها شامل توسعه اماکن و زیرساخت های بندری در حدود ۳۷۰ میلیون دلار، سرمایه گذاری شرکت های خصوصی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تامین تجهیزات بندری بیش از ۴۳ میلیون دلار، تامین تجهیزات استراتژیک دریایی و ارائه خدمات دریایی حدود ۴۱۳ میلیون دلار و ساخت و ساز محوطه های بندری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. 

حجم عملیات بندری در چابهار ۱۶ درصد رشد داشته است
معاون امور بندری و اقتصادی سلزمان بنادر تصریح کرد: شرکت هندی IPGL، به عنوان اپراتور فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار متعهد شده از منابع خود به ارزش ۸۵ میلیون دلار، نسبت به خرید تجهیزات بندری در قالب یک قرار داد ۱۰ ساله به صورت BOT اقدام کند.

کوهساری با بیان اینکه در مقایسه با سال‌های قبل، حجم عملیات بندری در چابهار ۱۶ درصد رشد داشته است، افزود: در این مدت، میزان ترافیک کانتینری، رشد ۱۰۷ درصدی را تجربه کرده است. 

معافیت ۵ روزه هزینه انبارداری کالاهای ترانزیتی
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با اعمال کاهش هزینه‌های نهایی وارده بر کالا و با در نظر گرفتن تخفیف ۱۰۰ درصدی بر کلیه هزینه ها و عوارض بندری، معافیت ۵ روزه هزینه انبارداری کالاهای ترانزیتی و اعمال تخفیف ۵۰ درصدی کانتینرهای ترانزیتی در مبدا و مقصد، حمایت خود را از توسعه عملیات بندری در بندر چابهار اعلام کرده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد فی ما بین با اپراتور هندی، انتظار می‌رود اپراتور هندی تقاضا تامین تجهیزات مورد تعهد به ویژه گنتری کرین ها و RTG ها را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهد.
کد مطلب: 25583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *