شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۳

افتتاح طرح‌های صنعت نفت در زمانه شکست فشار حداکثری

افتتاح طرح توسعه میدان نفتی آذر، پرتوپالایشگاه کنگان و آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کیان در استان های ایلام و بوشهر آن هم در زمانه‌ای که غرب به شکست پروژه «فشار حداکثری» علیه ملت ایران اذعان کرده، نشان داد که حرکت توسعه ایران بی توجه به تحریم ها ادامه دارد.
افتتاح طرح‌های صنعت نفت در زمانه شکست فشار حداکثری
به گزارش توليد ايرانی ؛  در پنجاه و سومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، بهره‌برداری از طرح توسعه میدانی نفتی آذر، پتروپالایشگاه کنگان و شروع عملیات اجرایی پتروشیمی کیان در استان‌های ایلام و بوشهر با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۶۵۹ میلیون دلار با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.
با افتتاح طرح‌های توسعه میدان نفتی آذر ایلام، پتروپالایش کنگان و شروع عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه برای ۲ هزار و ۱۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.
رییس جمهوری در مراسم بهره برداری از این طرح‌های ملی گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶ درصد پیشرفت داشت و ۹۴ درصد از آن در این دولت اجرایی شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: در طول این هفت سال تلاش بی وقفه ای چه در مرحله اول این طرح که منجر به تولید ۳۰ هزار بشکه شده و چه در مرحله دوم که در مجموع ۶۵ هزار بشکه می‌توانیم از این میدان، نفت استحصال کنیم انجام شده است.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در این آیین با اعلام اینکه ایران در تمامی میادین مشترک نسبت به همسایگان وضعیت بهتری دارد، گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید همه میادین مشترک تعیین تکلیف خواهند شد.
وی یادآور شد: با تدبیر و سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین و تکلیف و توسعه همه میادین مشترک تا پایان دولت، ‌ تمامی میادین مشترک مانند پارس جنوبی یا به بهره‌برداری بسیار مطلوبی رسیده‌اند و یا با وجود همه تحریم‌ها، صاحب قرارداد و پیمانکار شده‌اند.

در ابتدای این مراسم طرح توسعه میدان آذر که میدان مشترک با کشور عراق به شمار می رود، با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید؛ برای اجرای این طرح بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری شده و ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام را دارد؛ البته تولید زودهنگام از این طرح در اسفند ماه ۱۳۹۵ و با هدف دستیابی به ظرفیت تولید نفت خام به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز انجام شده بود.
برای اجرای این طرح، حفاری تمامی چاه ها (۲۰ حلقه) با مجموع عمق ۸۸ کیلومتر به انجام رسیده است؛ ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی تامین منافع ملی و رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ایلام، از شاخص‌های بی نظیر طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر است.
سهم ساخت داخل در این پروژه بالغ بر ۷۵ درصد و سهم سرمایه انسانی بومی ۵۵ درصد بوده است.
میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران) در مرز ایران و عراق واقع شده است.
مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله شهرستان مرزی مهران واقع در جنوب باختری استان ایلام گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده در اجرای این پروژه یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو بوده است.
کیوان یاراحمدی در این مراسم اظهار داشت: قرارداد توسعه این میدان سال ۹۱ با کنسرسیوم اویک و صندوق سرمایه‌گذاری نفت امضا و در قالب ۲ مرحله زودهنگام و فاز نخست اجرایی شد که هم‌اکنون فاز نخست این طرح بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این پروژه یک میلیارد و ۳۵۷ میلیون یورو بوده که با همت و تلاش نیروهای بومی و صرفه جویی صورت گرفته با مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون یورو کمتر از پیش بینی اولیه یعنی با یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو به اتمام رسیده است.
مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله یادآور شد: سرمایه گذاری انجام شده از محل صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک های سپه و خاورمیانه تحقق پذیرفت که از این میزان سزرمایه گذاری انجام شده ۸۰۰ میلیون یورو را بانک سپه و ۲۰۰ میلیون یورو را نیز بانک خاورمیانه عهده دار شده اند.

افتتاح پتروپالایش کنگان
امروز همچنین پتروپالایش کنگان که بزرگترین واحد تامین خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می رود، به بهره برداری رسید؛ مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان درباره آن گفت: طرح بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود که با حجم سرمایه‌گذاری ۹۷۰ میلیون دلار احداث شده ‌است.
حمید قادری افزود: با بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷۵میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان تولید می شود که برای کشور حدود یک میلیارد دلار درآمدزایی به همراه دارد.
وی یادآورشد: این واحد پتروشیمی به عنوان فاز نخست شرکت پتروپالایش کنگان با ظرفیت سالانه ۳.۵ میلیون تن در مدار تولید قرار گرفته است و سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک را از فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت می‌کند.
قادری اضافه کرد: ۱۰۰ درصد طراحی، مهندسی و راه‌اندازی همه واحدها و بخش‌ها این واحد  شامل مهندسی پایه و تفضیلی از سوی شرکت‌های ایرانی انجام و در اجرای این طرح تلاش حداکثری برای استفاده از تولیدات ایرانی صورت گرفته ‌طوریکه ۶۵ درصد این تجهیزات از داخل کشور تامین شده ‌است.
وی گفت: عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان در بهمن سال ۹۴ آغاز و در کمتر از پنج سال تکمیل شده و با اجرای این واحد برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی داشته ‌است.
قادری افزود: شرکت سرمایه‌گذاری"اهداف" از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت به عنوان سهام‌دار اصلی شرکت پتروپالایش کنگان است و سرمایه این طرح از سوی سرمایه‌گذار اصلی و تسهیلات بانکی تامین شده‌است.
وی اظهارداشت: همچنین واحد الفین در قالب فاز دوم شرکت پتروپالایش کنگان هم‌اکنون حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می‌رود این واحد تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.
قادری گفت: همجواری با پالایشگاه نهم فاز ۱۲ پارس جنوبی، دسترسی به خوراک و تولید متنوع محصولات از جمله ویژگی‌های شرکت پتروپالایش کنگان است که آن را نسبت به طرح‌های مشابه متمایز و در مسیر افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید قرار داده ‌است.

آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کیان در عسلویه
امروز همچنین با دستور رئیس جمهوری عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های متمرکز پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف توسعه و اجرای پروژه‌های الفین دوازدهم و واحدهای پایین‌ دستی مربوط به آن، در زمینی به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز دوم این مجتمع در عسلویه آغاز شد.
در ساخت این ابر مجتمع پتروشیمی، جدیدترین فناوری‌های روز واحد الفین به همراه واحدهای استخراج بَنْزِن، بوتادییِن و هیدرو دی آلکیلاسیون و محصولات پایین‌دستی به کار گرفته می‌شود که پس از بهره‌برداری کامل از این پروژه، کیان به یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل می‌شود.
طراحی مدرن با رعایت استانداردهای زیست محیطی، انعطاف‌پذیری بسیار بالا در دریافت خوراک‌های موجود در منطقه، نقش چشمگیر در برقراری بالانس مواد هیدروکربنی، ایجاد اشتغال بسیار بالا در زمان ساخت و بهره‌برداری و استفاده حداکثری از توانایی مهندسی و ساخت پیمانکاران و سازندگان ایرانی از ویژگی‌های منحصر به فرد پتروشیمی کیان به شمار می‌رود.
این واحد، تولید ۲ میلیون و ۲۱ هزار تن در سال انواع محصولات شامل اتیلن، پروپلین، بَنْزِن، بوتادییِن و نفت کوره  را بر عهده دارد.
واحد پلی‌اتیلن سنگین این مجتمع نیز سالانه ۴۵۰ هزار تن تولید خواهد کرد.
کد مطلب: 25511
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *