جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۵
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان:

زاهدان در هر ثانیه به ۲۸۰۰ لیتر آب نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: شهر زاهدان با توجه به جمعیت فعلی آن در هرثانیه به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ لیتر آب نیاز دارد این درصورتی است که تمام منابع آب این شهر در مجموع یکهزار و ۷۵۰ لیتر است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
زاهدان در هر ثانیه به ۲۸۰۰ لیتر آب نیاز دارد
به گزارش توليد ايرانی ؛ علیرضا قاسمی روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه زاهدان از جهت منابع آبی شهر بسیار فقیری است و تمام منابع آبی این شهر برای یک جمعیت ۳۰۰ هزار نفری کفایت می‌کند اظهارداشت: رشد سرسام‌آور جمعیت این شهر به ویژه در ۲۰ سال اخیر که به صورت رسمی حدود ۹۰۰ هزار نفر اعلام شده ۲.۵ برابر ظرفیت منابع آبی آن است.
وی بیان کرد: با توجه به مباحث پدافندی قرار شد ۲ خط ۹۰۰ میلیمتر از چاه نیمه‌های سیستان به زاهدان منتقل شود که یک خط در دهه ۸۰ وارد مدار بهره‌برداری شد آن زمان جمعیت نرمالی را شاهد بودیم اما وقتی یک منبع آبی اضافه شود بلافاصله سرریز جمعیت از نقاط دیگر به زاهدان صورت می گیرد و این رشد سرسام‌آور جمعیت دوباره منطقه را با کمبود جدی در منابع آب مواجه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خط بهره‌برداری شده در اوایل دهه۸۰ دارای  ظرفیت ۷۵۰ لیتردر ثانیه بود ادامه داد: زمانی که خط اول زابل - زاهدان وارد مدار شد تقریبا  ۵۰ درصد نیاز شهر را تامین و ۵۰ درصد دیگر از آب شور بهره مند شدند از این‌رو تصمیم دوم برای زاهدان گرفته شد که از ظرفیت آب شور و شیرین‌سازی آن برای تامین آب آشامیدنی مردم استفاده شود.
وی با بیان اینکه به منظور تامین آب آشامیدنی شهروندان دستگاه آب شیرین‌کن در زاهدان با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز درنظر گرفته شد افزود: این آب شیرین‌کن هم‌اینک ۲۷ هزار متر مکعب آب در شبانه روز تولید می کند.
قاسمی با اشاره به موضوع  شبکه آب در اراضی غرب زاهدان که بافت شهری خوبی داشته و از حاشیه دور شده است اظهارداشت: تاکنون بیش از ۶۰ درصد اشتراک‌ داشته و تا پایان سال چهار هزار اشتراک دیگر نصب می‌شود تا این مناطق هم در تابستان و سایر فصل‌های سال از یک آب سالم و ارزان قیمت برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه  برای سال ۹۹ حدود ۱۲۰ لیتر آب در ثانیه افزایش داشت که در نتیجه شیوع کرونا افزایش ۲۳ درصدی مصرف را رقم زد و تابستان سختی را گذراندیم گفت: برای تابستان سال آینده  از ظرفیت خط انتقال آب از زابل به زاهدان استفاده خواهد شد از اینرو در نزدیکی زاهدان چاه‌هایی حفر و با اضافه شدن پمپ‌ها موفق به افزایش ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه شده که ۲۱ هزار مشترک در این فصل از تنش آبی نجات خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان  با اشاره به اینکه این خط در زمان اتصال با حادثه مواجه شد که با کار جهادی موفق به رفع آن شدیم ادامه داد: این اتفاق تنش آبی چند روزه را در زاهدان رقم زد که برای کاهش اثرات آن آبرسانی سقایی به وسیله ۶۰ دستگاه تانکر با بکاری گیری ۱۲۰ نیرو انجام و محصول ۲۱ آب شیرین‌کن به منظور اعطای آب رایگان به مردم خریداری شد.
 
وی با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها این طرح تا خرداد وارد مدار می شود تصریح کرد: آب شیرین‌کن جدید زاهدان نیز با تولید ۱۵ هزار مترمکعب آب تا پایان سال آزمون و نهایی می‌شود که در نهایت ۱۵ هزار نفر از آن بهره‌مند خواهند شد.
قاسمی بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها تابستان بهتری را پیش‌بینی می‌کنیم اما کمبود آب به صورت ۱۰۰ درصد از بین نخواهد رفت.
کد مطلب: 25464
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *