جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۸

توضیحات شرکت ملی نفت درباره بومی‌سازی پمپ‌های درون چاهی

روابط عمومی شرکت ملی نفت در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان « آخرین وضعیت بومی‌سازی پمپ‌‌های درون‌چاهی/ برزیل و نروژ چطور از سازندگان حمایت می‌کنند؟» توضیحاتی را ارائه کرد.
توضیحات شرکت ملی نفت درباره بومی‌سازی پمپ‌های درون چاهی
به گزارش توليد ايرانی ، روابط عمومی شرکت ملی نفت با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «10 قلم کالای اساسی نفت-11| آخرین وضعیت بومی‌سازی پمپ‌‌های درون‌چاهی/ برزیل و نروژ چطور از سازندگان حمایت می‌کنند؟» توضیحاتی را ارائه کرد. در جوابیه آمده است:
«شرکت ملی نفت ایران در سال 1390 به منظور بررسی امکان بومی‌سازی پمپ‌های درون چاهی (ESP) به روش مهندسی معکوس، تعدادی تجهیزات مستعمل در اختیار سازندگان توانمند داخلی این حوزه قرارداد. پس از بررسی‌های فنی انجام شده توسط این شرکت‌ها، اعلام شد که به دلیل تنوع پمپ‌های مورد استفاده در چاه‌های نفت و نیز تکنولوژی بالای این تجهیزات، امکان بومی‌سازی به روش مهندسی معکوس وجود ندارد.
با همین استدلال در زمان برگزاری مناقصه ساخت پمپ‌های درون چاهی در قالب پروژه‌های ده‌گانه وزارت نفت، حضور شرکت خارجی دارای تکنولوژی در کنار شرکت‌های ایرانی الزامی گردید. پس از تعیین برنده مناقصه ذکر شده و با تشدید محدودیت‌های بین المللی ایجاد شده برای صنعت نفت کشور، شرکت خارجی از حضور در این پروژه امتناع ورزید. شرکت ملی نفت ایران با هدف استفاده حداکثری از توان شرکت‌های داخلی، با انجام پروژه با مشارکت برنده مناقصه و شرکت فناوران پارسیان موافقت نمود که علیرغم مساعدت‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفت، مشارکت تداوم نیافت.
به منظور انتقال فناوری و بومی‌سازی پمپ‌های درون چاهی با حمایت عملی شرکت ملی نفت ایران، کارگاه تعمیراتی شرکت فناوران پارسیان راه اندازی و با انعقاد قرارداد تعمیرات پمپ‍‌‌های مستعمل با شرکت نفت فلات قاره ایران عملیاتی گردید و پس از صرف زمان بسیار در نصب تجهیزات تعمیر و تکمیل تجهیزات تست، اقلامی که در این کارگاه تعمیر می‌شوند، در چاه‌های شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.
همانگونه که در گزارش آن شرکت اشاره شده، تاکنون بیش از 250 هزار فوت (حدود 76 هزار متر) کابل درون چاهی برای تعمیر به آن کارگاه ارسال و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی انجام شده است و خود گواه روشنی بر حمایت شرکت نفت از سازندگان داخلی و اثربخش بودن برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در استفاده از توان داخلی است.
با توجه به سیاست ابلاغی وزارت نفت در ساخت داخل گروه‌های مهم کالایی و نقشه راه تدوین شده برای فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته ساخت داخل پمپ‌های درون چاهی، به منظور کمک به پیشبرد ساخت داخل، شرکت‌های نفتی و پیمانکاران پروژه‌ها ملزم به استفاده از تجهیزات ساخت داخل در قالب لیست ممنوعیت واردات اقلام ساخته شده گردیدند و این لیست به عنوان پیوست تمام قراردادهای توسعه میادین EPD/EPC قرار گرفته است و تاکنون گزارشی مبنی برخرید خارج اقلامی که در این لیست قرار دارند، ارائه نشده است.
چنانکه در متن گزارش آمده است با تاکید مقام عالی وزارت طی یکسال اخیر پروژه ساخت داخل پمپ‌های درون چاهی به طور جدی در حال پیگیری است و اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم به زودی شاهد موفقیت نهایی پروژه باشیم. بدیهی است مطابق برنامه تعریف شده و مقررات قانونی به محض حصول نتیجه نهایی از فرایند ساخت داخل پمپ‌های درون چاهی، هماهنگی لازم با وزارت صمت برای درج این اقلام در لیست ممنوعیت واردات صورت خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر افتخارات وزارت نفت در خدمت به جامعه اسلامی افزوده خواهد شد».
کد مطلب: 25383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *