چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۲

۳۷۰۸ تن محصول سالم کشاورزی در البرز تولید شد

رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد که کشاورزان البرزی در سال جاری موفق به تولید سه هزارو ۸۰۷ تن انواع محصولات زراعی و باغی سالم (ارگانیک) شدند.
۳۷۰۸ تن محصول سالم کشاورزی در البرز تولید شد
به گزارش توليد ايرانی ؛ فاطمه بشیری روز یکشنبه در گفت و گویی افزود:  امسال بیش از ۴۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات سالم اعم از سبزی، صیفی، زراعی، باغی و گلخانه ای اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برای تولید محصول سالم ارتقای کیفیت هشت محصول در دستور کار قرار گرفته، اظهار داشت: این محصولات شامل  فلفل دلمه ای، ذرت شیرین، خیار، بادمجان، سیب درختی، گیلاس، به لیمو، توت فرنگی و گوجه فرنگی گلخانه ای و غیر گلخانه ای است.
بشیری یادآور شد: این اقدام با هدف حفظ حاصلخیزی خاک و کیفیت آب و تنوع زیستی به عنوان منابع پایه و در نتیجه ایمنی مواد غذایی زراعی، باغی، دامی و آبزیان ، تأمین سلامت ، کاهش بیماری های ناشی از آلاینده ها ، تقویت اقتصاد جوامع محلی و تحقق استانداردهای ملی و بین المللی با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز انجام می شود.
رییس گروه محیط زیست و سلامت جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: کیفیت تولید این محصولات به قدری بالا است که جنبه صادراتی پیدا کرده  است.
بشیری گفت : به عنوان مثال  امسال  ۱۷۰ تن محصول توت فرنگی تولیدی  سالم استان البرز به خارج از کشور صادر شد.
پیگیری تولید ۱۱۹۰ تن قارچ خوراکی گواهی شده
رییس گروه محیط زیست و سلامت جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه ارایه گواهی برای این محصولات از سوی استاندارد انجام می شود، گفت: برای سال آینده قرار است سطح زیر کشت تولید محصولات سالم تا ۶۲۴ هکتار افزایش یابد که هم اکنون کشاورزان در حال ثبت نام در سامانه مربوطه با همکاری استاندارد هستند.
وی افزود: قارچ خوراکی یکی از محصولاتی است که سلامت آن اهمیت زیادی دارد به همین منظور پیگیری تولید یک هزارو۱۹۰  تن قارچ خوراکی گواهی شده برای سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تاکنون فقط یکی از واحدهای تولیدی قارچ خوراکی البرز موفق به دریافت گواهی استاندارد شده است، ادامه داد: تولید محصول سالم منوط به ارایه آموزش های لازم به کشاورزان علاقه مند به فعالیت در این عرصه می باشد.
وی گفت: پس از انتخاب کشاورز، آموزش های انفرادی به آن ها داده می شود و تضمین لازم به آن ها برای صادرات محصولاتشان داده می شود.
مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: برای کنترل تولید محصول سالم در مزارع، ۲۹ مدیر کنترل کیفی آموزش های لازم را دیده و به عرصه ها فرستاده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های تشویقی برای افزایش تمایل بهره برداران به تولید محصول گواهی شده از جمله تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه تعرفه صدور نشان حد مجاز آلاینده ها، تخفیف ۲۰ درصدی در حق بیمه سهم بیمه گذار برای تولیدکنندگان محصولات گواهی شده، درج حداقل ۲۵ درصد یارانه کاهش سود بانکی در موافقت نامه های مربوط در بخش های تولید و توسعه و فرهنگ سازی محصولات گواهی شده  و استفاده از تسهیلات یارانه دار از محل کمک های فنی و اعتباری در نظر گرفته شده است.
استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی زراعی و باغی است.
کد مطلب: 25326
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *