جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶

پیش‌بینی تولید ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در سال زراعی جاری

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید شود.
پیش‌بینی تولید ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در سال زراعی جاری
توليد ايرانی:بنابر گزارش خبرنگار  واحد اقتصادی تولید ایرانی و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: بر اساس برآوردی که از نیاز صادراتی، صنایع فرآوری و تازه خوری داشتیم، سطوح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی در فصول زمستان، بهار، تابستان و پاییز مشخص و به تفکیک به استان های کشور ابلاغ شده است.
اصغری، رعایت برنامه‌های ابلاغی کشت محصولات سبزی و صیفی توسط کشاورزان را کلید موفقیت در امر تولید و جلوگیری از ضرر و زیان در حوزه عرضه و فروش عنوان کرد.
وی افزود: اگر کشاورزان، این سطوح ابلاغی را در استان‌ها رعایت نکنند، دچار مازاد تولید می‌شویم و ضرر آن نیز متوجه خود آنها خواهد شد.
اصغری گفت: در سال زراعی جاری در قالب طرح استمرار، برنامه کشت سیب زمینی در سطح ۶۷۳۰ هکتار با پیش بینی تولید ۲۰۷ هزار تن و برای تولید بهاره در سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار با پیش‌بینی تولید ۳۹۰ هزار تن اعلام شد.
وی کشت پیاز برای تولید زمستانه در سطح ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳۶۴ هزار تن و کشت این محصول برای تولید بهاره در سطح ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار و با پیش بینی تولید ۴۷۸ هزار تن را از دیگر برنامه های ابلاغی این دفتر به استان های کشور نام برد.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت اذعان داشت: برای تولید گوجه فرنگی پاییزه و زمستانه نیز برنامه کشت ۳۲ هزار و ۲۹۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و برای تولید بهاره که اکنون در حال عرضه به بازار است، کشت ۲۹ هزار و ۲۰۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن را به استان های کشور ابلاغ کرده ایم.
وی خاطر نشان کرد که طرح استمرار زمستانه و بهاره در استان های جنوب کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و ایلام که شرایط تولید در فصول سرد را دارند اجرا می شود.
اصغری با بیان این که حدود ۲۵ استان کشور در تولید محصولات تابستانه و پاییزه مشارکت دارند، تصریح کرد: برای تولید تابستانه سیب زمینی کشت ۲۰ هزار و ۳۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۸۱۴ هزار تن و برای تولید پاییزه کشت ۱۰۳ هزار و ۳۵۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.
وی در عین حال سطح ابلاغیه برای تولید تابستانه پیاز در استان ها را ۵۲۷۵ هکتار با پیش بینی تولید ۲۰۹ هزار تن و برای تولید پاییزه، سطح کشت این محصول را ۲۳ هزار و ۴۴۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن را عنوان کرد.
اصغری افزود: سطح ابلاغیه برای تولید تابستانه و پاییزه گوجه فرنگی، کشت ۶۹ هزار و ۱۴۵ هکتار در ۲۷ استان کشور با پیش بینی تولید ۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تن است.
وی با اذعان به این که با توسعه سیستم های نوین آبیاری به ویژه تیپ، نظارت بر کودهای تولید و توزیع کودهای با کیفیت و استفاده از ارقام متنوع و پر پتانسیل سبزی و صیفی میانگین عملکرد تولید در واحد سطح افزایش یافته است، گفت: به منظور پایداری تولید همزمان با افزایش عملکرد تولید، سطوح زیر کشت کاهش می یابد.
مدیرکُل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت، میانگین عملکرد تولید سیب زمینی در سال زراعی ۹۱-۹۰ را ۲۹.۸ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: این عدد در سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۳۱.۴ تن و بر اساس برآورد ما در سال ۹۶-۹۵ به حدود ۳۴ تن در هکتار رسیده است.
وی در مورد افزایش عملکرد پیاز نیز اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید پیاز در سال زراعی ۹۱-۹۰، ۳۶ تن در هکتار بوده و این عدد در سال ۹۶-۹۵ به ۳۸.۵ تن در هکتار رسیده و در سال ۹۶-۹۵ نیز بر اساس برآورد استان ها این عدد به ۴۲ تن در هکتار افزایش یافته است.
اصغری ارتقای بهره وری آب در تولید محصولات سبزی و صیفی در فضای باز و توسعه ساختارهایی برای بازار این محصولات را از برنامه های این دفتر در سال جاری عنوان کرد.
وی گفت: بسیاری از تنش ها در حوزه سبزی و صیفی به علت نبود مشتری نیست بلکه مربوط به ساختار بازار است و از این رو تشکیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتهای کار یعنی عرضه و صادرات از مهمترین پی گیری‌های ما است.
کد مطلب: 2520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *